Päiväsakkokeskustelussa pitäisi raha unohtaa ihan kokonaan, koska sillä ei ole mitään tekemistä teon vakavuuden kanssa. Päiväsakkojen määrällä on ja niitä lätkitään sitten tarpeellinen määrä.
Taulukosta A katsotaan päiväsakot, taulukosta B yhden päiväsakon hinta. A*B=C
Aikoinaan eräs tuttavani, joka on nykyään Rohvessoori, sanoi, että matematiikka on niin pitkään helppoa, kun siinä ei ole numeroita.
Eli se mitä yritän sanoa on se, että se lopullinen rahasumma on silkkaa matematiikkaa.
Onko päiväsakkojärjestelmä oikeudenmukainen ja järkevä?
Se siinä on hyvää, että se menee tulojen mukaan, koska silloin rikkauden taakkaa harteillaan kantavat joutuvat myös oikeasti maksamaan. Jos siellä olisi joku yläraja, niin silloin minä köyhänä tuntisin olevani huonommassa asemassa rikkaampia kohtaan. Tai myös minun päiväsakon hintaan pitää saada samanlainen yläraja.
Jotain järkeä pitäisi saada niihin taulukoihin, mistä niitä päiväsakkojen määrää etsitään. Katsoin pikaisesti, että 12päiväsakkoa saa, jos ei noudata poliisin pysähtymismerkkiä, ohittaa suojatien eteen pysähtyneen auton tai ajaa ylinopeutta 25km/h yli 60km/h alueella. Minun mielestä noissa olisi pientä hienosäätöä ja tarkastelun tarvetta.
Miksi liikenne ja siellä tehtävät lain rikkomiset on yhteiskunnan mielestä niin pahoja, että niistä pitää rangaista niin kohtuuttomasti teon vakavuuteen nähden. Nyt tarkoitan ihan yleisiä rikkeitä, en rattijuopumusta.
Se, että käyttää väkivaltaa toista ihmistä vastaan ja siitä saa samanverran päiväsakkoja kuin jostain 30km/h ylinopeudesta, niin siinä on arvomaailma pahasti pielessä.
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/346EC1B6650EA748C2256BB5003FD54C?opendocument