Kirjoittaja Aihe: CARC perän purku, hyvät kuvat.  (Luettu 35721 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #45 : Kesäkuu 23, 2015, 00:39:56 ap »
Ajatus oli tehdä vaan pikainen öljynvaihto. Tavaksi on tullut tarkistaa pinionin mutterin kireys aina samalla. Ja löyhällähän se pirulainen oli. Laitoin nyt taas jonkinmoiseen kevyeen arvausmomenttiin, katotaan porsiiko laakerit vai tuliko perälle lisäaikaa. Paska systeemi joka tapauksessa.



« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2015, 06:23:26 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #46 : Kesäkuu 23, 2015, 08:20:38 ap »
Viestin innoittamana käytin Brevan perää irti ja tarkistin akselin tiukkuuden. Oli vain runsaan puolen tunnin homma eikä välystä löytynyt. Jotenkin tuntuisi, että aiheesta olisi täälläkin enemmän keskustelua jos laakerin löystyminen olisi kovin tavallista. Vastaavanlaisia laakerointeja pyörii maailmalla monenlaisissa vekuttumissa joten suunnitteluvirheestä ei ole kysymys. On saattanut tehtaalla jäädä laakeri löysälle ja siitä seurauksena vierintäradat ja rullat ovat voineet kulua väärään muotoon, jolloin kuluminen jatkuu kun siellä pinnat kiristämisen jälkeen hakee uutta kosketusrataa.   

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 513
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #47 : Kesäkuu 23, 2015, 09:32:11 ap »
No huh. Raportoidaan täältäkin, että viime kesänä kardaanirempan yhteydessä ei havaittu tuossa väljyyttä. Koska sen jälkeen ajeltu vaan muutama tuhat niin menköön seuraavaan öljynvaihtoon. Se on tietty hankalaa kun näemmä "prosessi" voi alkaa milloin tahansa  :o Tuolla nyt ajettu jotain 45 thkm. Ei ole kiva jos tuota pitää miettiä yhtä usein kuin ketjuvetoisen voitelua.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #48 : Kesäkuu 23, 2015, 10:36:43 ap »
Perän olen kerran irrottanut katsoakseni kardaanin ja kardaanitunnelin kunnon. Samalla kunnostin perän sisäisen kumihaitarin kiinnityspannan.
Jokin tässä asiassa hämmentää. Tunne on että kaikki ei ole kohdallaan Ikkalan pyörässä mutta asia selvinnee itselle vasta kun kyseisen paikan itse tekee. Kun en tiedä niin en kykene neuvomaankaan.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2016, 09:19:11 ap kirjoittanut motomatti »

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #49 : Kesäkuu 23, 2015, 11:35:07 ap »
Nyt oli lukkolevy vielä ehjä ja mutteri pääsi liikkumaan vain juuri sen verran kun lukitus salli. Eli mutteri ei ollut päässyt auki vaan laakerit oli "menneet edellä". Aksila ei vielä kletaannut yhtään. Lukituslevy oli kyllä jo saanut turpiinsa sen verran että kohta olisi pyörinyt mutterin kanssa yhdessä irti.

+80tkm tuossa oli mittarissa kun ensikertaa mutteri oli löyhällä. Nyt vähän päälle satku.

Yöllä kun asiaa päässäni pyöritin niin tuli pelko persiiseen että meniköhän se mutteri kuitenkin liian kireelle... taidan tehdä uusintakiristyksen tänään.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #50 : Kesäkuu 23, 2015, 11:41:30 ap »
Lainaus
Aksila ei vielä kletaannut yhtään
Nyt tuli sellanen termi että piti kilauttaa kaverille ja kysyä miten se sanotaan karjalaksi. Jos mainittu mutteri on löysällä, aksila siis kletajaa. Liikkuu, heiluu, klappia ?  Päittäin tässä tapauksessa ?
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #51 : Kesäkuu 23, 2015, 11:52:31 ap »
Lainaus
Aksila ei vielä kletaannut yhtään
Nyt tuli sellanen termi että piti kilauttaa kaverille ja kysyä miten se sanotaan karjalaksi. Jos mainittu mutteri on löysällä, aksila siis kletajaa. Liikkuu, heiluu, klappia ?  Päittäin tässä tapauksessa ?

Kletajaa eli heiluu tai liikkuu tai miten nyt vaan. ;D Sun pitää vielä jatkaa kielikylpyä tääläpäin vai tuliko se rojekti jo valmiiksi?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #52 : Kesäkuu 23, 2015, 13:09:31 ip »
Miten tuo voi löystyä, jos mutikka on kireällä ja lukitusrikka väännettynä? Pakko olla joku muukin vika tuolla murikassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #53 : Kesäkuu 23, 2015, 16:45:17 ip »
Sohc van Helmi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #54 : Kesäkuu 23, 2015, 18:42:10 ip »
Kartiorullalaakerit asennetaan tavallisesti juuri noin, ilman väliholkkia. Laakerin kireys säädetään akselimutterista kuten esim. auton pyöränlaakeri sakaramutterista. Väliholkki on ehdottoman tarpeellinen silloin kun laakerointi on tehty esim. urakuulalaakereilla, jollon laakereiden välimatka säätyy väliholkin leveyden mukaan, periaatteessa akselimutterin kiristysmomentista riippumatta. Vanhan liiton Guzzin perässä on kartiorullalaakereilla väliholkki ja siinä shimmilevyjä, jolloin laakeria pystyy kiristämään shimmejä poistamalla ja vetämällä mutteri momenttiin. Molemmilla menetelmillä laakeri voidaan kiristää välyksettömäksi, mutta niin, ettei se ahdista. Tuo ruuvikiristeinen laakerikokoonpano on varmistetava sopivalla menetelmällä, esim. autojen pyöränmuttereissa käytetään yleensä akselin läpi asetettua haarasokkaa. Normaali käytössä kiinnitysmutteriin ei tule mainittavasti avaavaa tai kiristävää momenttia, joten sakara-aluslevy selviytyy tehtävästä varsin mainiosti edellyttäen että sakara-aluslevyn akselin uraan tuleva lukitusliuska on jämti akselissa olevaan kiilauraan.

Rockmaple

  • Viestejä: 31
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #55 : Kesäkuu 23, 2015, 19:06:17 ip »
Kartiorullalaakerit asennetaan tavallisesti juuri noin, ilman väliholkkia.

Paitsi autojen perissä juuri vastaavassa kohdassa on poikkeuksetta holkki. Joko niin että laakerivälys (perissä esijännitys) säädetään shimmilevyillä tai sitten holkki on ns. krymppiholkki, joka puristuu oikean pituiseksi kun mutteri vedetään kiinni.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #56 : Kesäkuu 23, 2015, 20:22:32 ip »
Juu, tuo vanhan liiton Guzzin perä on juuri tuota tyyppiä. Siinä on tietenkin sekin näkökohta, että pinioni pitää periaatteessa ja käytännössä shimmata oikeaan etäisyyteen että hampaan kyljen kosketuskuvio on oikeanlainen, joten shimmaus on perän kokoonpanon yksi työvaihe. Sekin etu on, että pinioniakseli ei pääse pyörähtämään laakerin sisällä missään tilanteessa, jolloin sovite ei voi kulahtaa. Carc- perän fiosofia on todennäköisesti sellainen, että laakeripesien toleranssit, samoin kuin perän hammaspyörien toleranssit on sovitettu siten, että kokoonpano käy ilman shimmejä tai shimmaamalla ainoastaan pinionipyörän puolen laakeri. Perän laakereiden kestoikä on teoriassa niin pitkä, ettei välysten säätöön ilmene tarvetta pyörän teknillisen käyttöiän aikana. Käytännössä näin ei aina tapahdu.  Myös hammaspyörien geometriassa on saattanut tapahtua sellaista kehitystä, että hammaskosketus pysyy hyvänä pienestä laakerikulumasta huolimatta.



Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #57 : Heinäkuu 24, 2015, 19:35:16 ip »
Viidentonnin välitarkastus. Perässä kaikki oli ok. Proppukin suurinpiirtein puhdas. On se kumma kapine. Nyt alkaa hirvittää se perän iso laakeri. Menee vaihtoon enstalvena.

Ettei nyt turhaan pyörää kattoon nostettu niin löytyipä etujarruista yksi jumittanut mäntä... Sinnekkin on justiin kaikki uusittu, levyt ja palat, kokolailla vuosi sitten.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #58 : Helmikuu 11, 2016, 21:48:26 ip »
Ajattelin vaihtaa tuon perän ison laakerin. Ettei käy kun entiselle pemarikuskille... +110tkm kumminkin jo takana, stefakin on vielä alkuperäinen.

Hintoja selvittelin. Laakerin numero on 61917 c3 ( 85x120x18). Hintahaarukka tämän päivän seulonnalla 280-64,70€. Aika kovat erot.... toi halvin on kyllä joku ihme merkki, en siihen sekaannu. Kallein guzzin pussissa. ( Heinolta en kysyny.) Dinselläkin hinta 189. Kylän laakerikaupassa +200.

BMW on käyttäny vanhemmissa perissä samaa laakeria joten marssin kylän BMW marmoritiskille. Yllätys oli melkoinen, hinta alle 90€ ja kovasti lupailivat että on merkkilaakeri, SKF tai FAG. Joten tilasin sen. Sportti saa varmaan näppyjä jos huomaa mistä pussista laakeri otetaan.

Tuota voisi joskus kokeilla mitä ko laakeri kustantaa Heinolla Guzzin vs BMW:n varaosanumerolla kun molempia kerran myyvät.

Nykyisessä laakerissa on muuten 17 kuulaa. Netti tiesi kertoa että pemarin käyttämissä laakereissa on joskus ollut sama määrä mutta nykyään 19 palloa. Johtuen siitä ettei 17 kuulainen kestä. Saapi nähdä montako uudessa on.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: CARC perän purku, hyvät kuvat.
« Vastaus #59 : Helmikuu 11, 2016, 22:33:56 ip »

Hyvä paikka kysellä laakereita on täällä Kokkolassa Kentso..

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää