Kirjoittaja Aihe: etupleksi  (Luettu 7936 kertaa)

  • Vieras
etupleksi
« : Kesäkuu 06, 2006, 05:01:51 ap »
Kun nyt pyörä menee kaadon jälkeen uuteen kuosiin myöskin pleksin osalta,oon miet

tiny hommaisko korkeemman pleksin, et sais ikävän pyörteen ainakin pienemmäksi,

pyörä siis nevada 750, vm -94, kuski 172 vm,nykyinen pleksi n. 38 cm korkea,kertoka

a ystävät kokemuksistanne , hommaanko korkeamman vai otanko samanlaisen,ja ala

n sitä sääteleen????

Olli

  • Viestejä: 264
etupleksi
« Vastaus #1 : Kesäkuu 08, 2006, 05:28:46 ap »
guzzimies kirjoitti:
Lainaus
...hommaisko korkeemman pleksin, et sais ikävän pyörteen ainakin pienemmäksi,
...

Samoja pulmia, pyöränä pikkubreva -05 ja se alkuperäinen pikkukate ei ainakaan tuntunut hyvältä. pyörteet hakkasi rintaan ja kypärään isommassa vauhdissa. Kun otin pleksin pois niin meteli hiljeni huomattavasti, mutta isoissa vauhdeissa (no, isoissa... 100 km/h ja siitä ylöspäin) olisi kiva olla jotain suojaa... (Ei ihme että ovat jättäneet vuosimallista 06 tuon pleksin kokonaan pois.)

Ongelmahan näissä lienee se, että pleksi aiheuttaa *aina* pyörteilyä taakseen ja on sitten kuskin pituudesta, pyörän mallista, pleksin asennosta (korkeudesta ja kaltevuudesta ja etäisyydestä kuskiin nähden) ja miljoonasta muusta pikkuseikasta kiinni sattuuko se pyörteily osumaan kuskiin vai menemään ohi. Pahinta lienee jos pleksi on iso ja pystyssä jolloin pyörteily on voimakasta ja kypärä jää siihen pyörteilyyn. Pitäisi kai saada se pyörre joko menemään kokonaan kuskin yli tai sitten osumaan rintaan kypärän alapuolelle niin että kypärä jää puhtaaseen ilmavirtaan.

Mutta tämän pitkähkön alkujaarittelun jälkeen konkreettiseen kysymykseen, onko kukaan kokeillut pleksin kanssa säädettäviä lisäohjaimia, eli esimerkiksi näitä:

http://www.mv-motorrad.de/cosmoshop/lshop,showdetail,8908,e,1149746904-9104,003,906,,,.htm

Jos siis nykyisellä pleksillä kädellä tunnustellessa missä se ilmavirta vauhdissa kulkee pyörre tuntuu osuvan visiirin alareunan tasalle, voisiko noilla saada nostettua sitä kypärnmitan verran ylöspäin *tasaisesti* niin ettei se lisää pyörteilyä vaan siirtää sitä.

  Olli


PS: ja tarkoitus ei ollut varastaa ketjua, eli jos on hyviä kokemuksia jostain nevadaan sopivasta pleksistä, niin jakakaa ihmeessä tietoa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2006, 05:38:00 ap kirjoittanut Olli »

MattiV

  • Viestejä: 77
etupleksi
« Vastaus #2 : Kesäkuu 08, 2006, 07:19:46 ap »
Taitaa olla jo kolmas kerta kun posmitan aiheesta, mutta tuossa MRA:n pleksissä, jonka laitoin caliini,  on ala ja yläosa eri kappaleita ja niiden valiin on jätetty sellainen tunneli josta ilma tulee tavallaan pleksin välistä.
Jos tukkii kolon rukkasella voisi luulla että ajaa alkuperäisellä pikkupleksillä...jyrinä ja tärinä alkaa heti. Yläosaa voi säätää 5 cm ylä-alasuunnassa.
Pystyyn sitäkään ei kärsi laittaa. Ja tuuli käy pottaan sen varran ettei visiiri huurru eikä kuumalla varmaankaan kauheesti hiota (ehkä, eihän tänä kesänä ole kuuma vielä ollut)
 Noista irtoyläosista ei ole kokemusta, mutta periaatehan niissä on kyllä sama.
I.H voisi asiasta enemmän tietää. Huomasin kuvan tekniikkaosion miten menee keskustelun yhteydessä.

Nimim. kyllä hyvä löytyy, kunhan tulee ensin hintoihinsa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2006, 07:22:00 ap kirjoittanut MattiV »
Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli

Olli

  • Viestejä: 264
etupleksi
« Vastaus #3 : Kesäkuu 08, 2006, 11:35:59 ap »
MattiV kirjoitti:
Lainaus
Taitaa olla jo kolmas kerta kun posmitan aiheesta, mutta tuossa MRA:n pleksissä, jonka laitoin caliini,  on ala ja yläosa eri kappaleita ja niiden valiin on jätetty sellainen tunneli josta ilma tulee tavallaan pleksin välistä...
Onko se MRA Vario, eli joku tällainen...
http://www.mra-shop.de/shop/images/moto/VFNBgr.jpg
Kaveri, jolla on joku japanialainen kehuu tuota maasta taivaaseen

Lainaus
Jos tukkii kolon rukkasella voisi luulla että ajaa alkuperäisellä pikkupleksillä...jyrinä ja tärinä alkaa heti. Yläosaa voi säätää 5 cm ylä-alasuunnassa...
Tuo oli oikeastaan hyvä tieto. Olen jossain nähnyt väitteitä, että tuollainen tunnelirakenne olisi toimiva, eli kun tuosta raosta pääsee osa ilmavirtauksesta ylemmän pleksin alle, niin se estäisi tehokkaasti pyörteilyä ja suuntaisi ilman plexin pinnan suuntaisesti pleksin takanakin.  Jos se toimii myös käytännössä niin sitä parempi.

  Olli

Pekka

  • Viestejä: 2 152
etupleksi
« Vastaus #4 : Kesäkuu 08, 2006, 11:47:10 ap »
Moi. Mitens jos pleksin yläosaa kaventais? Ei ole kokemuksia noista"ladonovi"plexeistä, mutta kun NTX750:ssä on katteen yläreunassa sellainen kapea olematon läpyskä. Sen kyydissä ei tuuli riepota eikä kypärä rämise ja satulassa istuu yhtä rennosti nopeudesta riippumatta. Velimiehellä on samansuuntaisia kokemuksia Gagiva Navigaattorista. Voihan siitä tulla tietty harittavan näköinen.
Sohc van Helmi.

MattiV

  • Viestejä: 77
etupleksi
« Vastaus #5 : Kesäkuu 08, 2006, 16:15:43 ip »
Olli kirjoitti
Lainaus
Onko se MRA Vario, eli joku tällainen...
http://www.mra-shop.de/shop/images/moto/VFNBgr.jpg
Kaveri, jolla on joku japanialainen kehuu tuota maasta taivaaseen

-Juuri tuo. Mutta säätelyä tuokin tarvii. On kyllä noille tankokiinnikkeillä hyvä säädellä. Pultit vaan sen verran kireelle että tahmeasti liikkuu ja ajoon. Siinä ajellessa sitten kääntelee sinne sun tänne niin kauan että hYvältä tuntuu ja kirii sitten pultit.(ei välttämättä kannata kiristää ajaessa:D)

Lainaus
Tuo oli oikeastaan hyvä tieto. Olen jossain nähnyt väitteitä, että tuollainen tunnelirakenne olisi toimiva, eli kun tuosta raosta pääsee osa ilmavirtauksesta ylemmän pleksin alle, niin se estäisi tehokkaasti pyörteilyä ja suuntaisi ilman plexin pinnan suuntaisesti pleksin takanakin.  Jos se toimii myös käytännössä niin sitä parempi.

- Kyllä se nyt tuntuu toimivan. 120 km/h:n vauhdissa viela erottaa venttiilin raksutuksen. Muilla tahan asti kokeilemillani ei kunnolla enää omaa ääntaan kuullu. Kohiseehan se toki potassa, mutta ei enää lähellekkään niin paljon kuin ennen.


« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2006, 16:19:00 ip kirjoittanut MattiV »
Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli

Olli

  • Viestejä: 264
etupleksi
« Vastaus #6 : Kesäkuu 09, 2006, 00:54:28 ap »
MattiV kirjoitti:
Lainaus
...  on ala ja yläosa eri kappaleita ja niiden valiin on jätetty sellainen tunneli josta ilma tulee tavallaan pleksin välistä.
Kuinka iso se pleksien välissä oleva rako on?

  Olli

I.H.

  • Viestejä: 1 264
etupleksi
« Vastaus #7 : Kesäkuu 09, 2006, 04:23:58 ap »
MattiV kirjoitti:
Lainaus
 Noista irtoyläosista ei ole kokemusta, mutta periaatehan niissä on kyllä sama.
I.H voisi asiasta enemmän tietää. Huomasin kuvan tekniikkaosion miten menee keskustelun yhteydessä.

Tämä Laminar-Lip ei kyllä ole minun tapauksessani mikään autuaaksi tekevä n. 3000 km:n kokemuksen perusteella. Tuntuu että turbulenssia ja pyörteitä on enemmän kypärän seutuvilla kuin ilman sitä. Tarkoitukseni oli päästä eroon korvatulppien käytöstä, näin ei käynyt. kokeilun hinta 93,50 € , Mulla se rako on n. 15 mm.  :X
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2006, 04:28:00 ap kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

MattiV

  • Viestejä: 77
etupleksi
« Vastaus #8 : Kesäkuu 09, 2006, 04:46:54 ap »
Reunoille noin puolitoista senttia ja keskellä on sellainen15-20 cm leveä upotus johon kammen mahtuu väliin.
Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
etupleksi
« Vastaus #9 : Kesäkuu 09, 2006, 07:21:29 ap »
mulla on calissa sellainen iso Germania pleksi toimii hyvin ei vemputa kypärää eikä vetele ohjausta  ainakaan alle 170km/h. voin suositella  :cool:

kohinaa on noissa nopeuksissa kyllä mutta käytän siliconkorvatulppia,

 kypäränä minulla on Roof boxer. ei kovin äänetön mutta monikäyttöinen.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
etupleksi
« Vastaus #10 : Kesäkuu 10, 2006, 16:12:28 ip »
No, mulla oli Givin pleksi (aikaisempi Guzzin oma ladonovityyppinen ei ollut esteettisesti toimiva) ja turbulensseja ei enää esiintynyt - pakoäänet kyllä häipyivät ja korvatulppien käyttö oli välttämätöntä).
Jos nyt joku haluaa todella hyvää tuulilasia, vois kattoo, millainen on California Touringissa - koeajon perusteella se tuntui tosi hyvältä: sopivasti (vähän) tuulta päin naamaa, mutta ei mitään turbulensseja moottoritielläkään.
Emeritus-guzzisti