Kirjoittaja Aihe: guzzimies  (Luettu 6067 kertaa)

  • Vieras
guzzimies
« : Kesäkuu 02, 2006, 16:21:20 ip »
Kertokaapa uudelle jäsenelle ja Nevadan puoltoistaviikkoo omistaneelle muutama

juttu:Onko noi japsi kuttaperkat niin paljon paremmin ajettavia,tark.siis kyykkyjä

kuskista ei näy kun peppu ja pyörästä putken pää ja takavalo,siis kun meikä ajelee

mutkaisia teitä rauhallista 80, niin eikö hetken päästä kuulu vierestä vmmmmmm,

et silleen,kellä kokemuksia. Samoiten kiitos Stonelle ja Californiamänille vinkeistä

stongaa rukattiin niin,et päät on alempana ja pikkuvisiiri nostettiin ihan pystyasento

on, et heittäis yli,mut vielä säädöt ei kyllä onnistunut, kun tänään kasikympissä mein

as lähtee ukko ja pyörä, kiitos myös raivokkaan tuulen, mut oikeesti amalgaamit

meinas tippua, jos jotain vinkkejä, et vois ajella vaikka satasta miellyttävästi,ilman

suurempia tärinöitä ja värinöitä, kiitos etukäteen

Nipa

  • Viestejä: 42
guzzimies
« Vastaus #1 : Kesäkuu 03, 2006, 01:29:36 ap »
Viime vuonna ajelin Nevadalla ja omasta mielestä tuulen riepomiseen vaikutti myös vaatetus, Rukan ajotakkiin ei tuuli ottanut kiinni niin kuin nahkarotsiin. Mukava matkavauhti on Nevadalla noin 90kmh. Nyt tuli hankittua iso Breva joka on huomattavasti parempi ja ennenkaikkea helpompi ajettava kuin nevada oli.

Ps. muista käytää korvatulppia!

 

 

  • Vieras
guzzimies
« Vastaus #2 : Kesäkuu 03, 2006, 02:59:28 ap »
Terve,

Kyykkyjen ja enemmän custom- tai yleispyörätyyppisten mopojen vertailu on aika hedelmätöntä koska ne on tehty eri tarkoituksiin. "Parempi ajettavuus" on vaikeaa määritellä, toiselle se tarkoittaa leppoisaa ajoasentoa ja toiselle maksimimaalista kaarrenopeutta mukavuuden kustannuksella.

Nykyisissä litraluokan huippupyörissä, niissä kyykyissä, on > 150 hp, erinomaiset jarrut, huippujousitus ja ohjausiskunvaimentimet sekä kaiken tuon tehon kestävä runkorakenne. Tähän kun vielä lisätään ehkäpä tärkein asia eli mahdollisuus käyttää pehmeitä lähes kisatyylisiä, mutta maantielaillisia renkaita, niin kyllä mutkateillä on mahdollista pitää aika järjettömiä nopeuksia.

Oma kokemukseni on että jos mutkatiellä on rajoitus 80 km/h niin jos tuon kertoisi kahdella niin silloin aletaan siirtyä ns. aktiivisen ajamisen alueelle kyykkypyörällä liikuttaessa. Eli käytännössä tuo aktiivinen ajaminen on tehtävä radalla.

Kyllä kyykyt sopivat myös maisemien katseluun ja matkailuunkin jossain määrin. Asia on asennekysymys. Viime viikonloppuna mm. katselin miten 996 Ducatilla ajettiin märällä savisella soratiellä kymmeniä kilometrejä ilman mitään ongelmia :)

Tuo pleksiasia on sitten toinen juttu. Jos kypärässä täristää niin pyörteet ovat peräisin pleksistä. Jos kypärässä humisee, niin kyse voi olla myös huonolaatuisesta kypärästä.

Oletan että käytät korvatulppia. Niitä kannattaisi käyttää aina. Laita myös joku puffi tms kaulaan siten että se tilkitsee kypärän ja kaulan/niskan välistä aluetta jotta ilma ei pyöri kypärän reunan alla aiheuttamassa lisämelua.

Kaikissa pyörässä jolla olen ajanut ja edessä on kapeahko pleksi joka pyrkii nostamaan ilman kypärän yli, on esiintynyt kypärän ravistelua yli satasen nopeuksissa. Todella leveä ladonovi voi tässä toimia mutta kapean pleksin sivuista kääntyy ilmavirtaa kohti kypärää jos pleksi on pystyssä ja pyrkii nostamaan virtausta pään yli. Se ei kertakaikkiaan n. 20 cm leveällä läpyskällä voi onnistua varsinkin jos se pleksi on suhteellisen kaukana edessä.

Kapeilla plekseillä olen onnistunut meteliä poistamaan lyhentämällä tai laskemalla/taaksepäin kallistamalla pleksiä siten että ilmavirta osuu puhtaana kypärään mutta paine rinnan alueelta poistuu. Eli ei yritetäkkään nostaa ilmaa kypärän yli.

Hyvä kypärä puhtaassa ilmavirrassa ei kovin paljon humise eikä varsinkaa tärise. Jos pleksi on helppo irrottaa kannattaisi ehkä kokeilla miltä ajo maistuu kokonaan ilman sitä. Ihmiset kokevat huminan ja tärinän eri tavoin. Itseäni häiritsee kypärän ravistelu tosi paljon ja siksi tykkäänkin pitää kypärää puhtaassa ajoviimassa vaikka kovemmissa nopeuksissa se vähän niskalihaksia rasittaakin.

Terv. JuhaV & SP1


guzzimies wrote:
Lainaus
:Onko noi japsi kuttaperkat niin paljon paremmin ajettavia,tark.siis kyykkyjä

kuskista ei näy kun peppu ja pyörästä putken pää ja takavalo,siis kun meikä ajelee

mutkaisia teitä rauhallista 80, niin eikö hetken päästä kuulu vierestä vmmmmmm,

et silleen,kellä kokemuksia.... et heittäis yli,mut vielä säädöt ei kyllä onnistunut, kun tänään kasikympissä meinas lähtee ukko ja pyörä...

  • Vieras
guzzimies
« Vastaus #3 : Kesäkuu 03, 2006, 03:14:01 ap »
Lainaus
Mitä itse olen Nevadalla ajanut niiin kaikkein parhaiten toimii ilman mitään pleksiä, ilmavirta kyllä painaa mutta ohjaus ja runko toimii parhaiten. Jos pleksi niin pieni ja suuri kaltevuus eli ykäreuna niin taakse kuin pystyy. ja korvatulpat. Mitä taas tulee vertailuun Nevadan ajo-ominaisuuksista niin Nevadan ajaettavuus on mielestäni sarjassa surkean ja säälittävän rajamailla: korkea keula, ohuet teleskooppiputket ja heikko keulan tuenta yleensä. Kyllähän Nevada suoraan menee muutta vähänkin nopeammissa kaarteissa se on hirvittävä ajettava. ja nämä kommentit siis 2000 mallisesta Nevadasta. Jos verrataan vaikka 750 Intruderia ja 750 Nevadaa niin Intru on paljon tukevampi kaikessa ajossa.
Lainaus
Lainaus
meinas tippua, jos jotain vinkkejä, et vois ajella vaikka satasta miellyttävästi,ilman

suurempia tärinöitä ja värinöitä, kiitos etukäteen

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
guzzimies
« Vastaus #4 : Kesäkuu 03, 2006, 11:51:17 ap »
Kyllä omat kokemukseni Nevadasta olivat huomattavasti positiivisempia - ja kaikissa testeissä, mitä olen lukenut, Nevada on saanut *customiksi* erittäin hyvät arvosanat ajo-ominaisuuksistaan. Tässä suhteessa japsit ja amerikkalaiset eivät pärjää ja tämä koskee sekä vanhaa mallia että uutta suihkukonetta.
Tehoa voisi toki olla enemmän, mutta pleksin kanssa 155 km/h oli maksimi, sitten iski wobble. Ohjausvaimenninta ei ole saatavana.
Mulla oli Guzzin oma pleksi ja tietyillä tuulensuunnilla pyörre osui kypärään täristäen melko lailla - mutta ei aina.
Emeritus-guzzisti

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
guzzimies
« Vastaus #5 : Kesäkuu 05, 2006, 23:29:54 ip »
mulla oli newada 05 ja siinä allright pleksi 99€ sellainen tuulitunnelissa muotoiltu korkeus kai66cm toimiva yhdistelmä voin suositella. kulki n.155-165km/h ei vemputtanut kypärää ainoastaan avasi visiirin mutta voi olla että se oli liian herkkä vaan.

ajoominaisuudet ok. mutkassa meni hyvin ei isot ameriikanpelit pysyny perässä. ainoo haitta oli ahdasajoasento joka kramppas ja varsingin paksuissa ajovaatteissa puristi.

nyt pyöränä Iso G. eli California classic tilaa hieman enemmän ja pleksinä se isooo germania? hyvin pelittää ainoastaan se jarrusysteemi vaatii totutteluu.tänään asentelin highwaybars: niihin kaatumarautoihin ei oikein onnistu mutta alas astinlautojen eteen kokeeksi laitoin letkuklemmareilla kromatun vaatetangon paikka on hyvä kiinnikkeet täytyy rakentaa. Kokeilen myös nostaa ohjaustankoa ns.raiserilla 25mm. en niinkään ylös kuin taakse kallelleen. astinlautojen takareunaa laskin myös n.20mm. kokeex. pituutta minulla on n.185cm.

ajellaan varovasti

:)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2006, 14:07:00 ip kirjoittanut herrapii »