Terve,
Kyykkyjen ja enemmän custom- tai yleispyörätyyppisten mopojen vertailu on aika hedelmätöntä koska ne on tehty eri tarkoituksiin. "Parempi ajettavuus" on vaikeaa määritellä, toiselle se tarkoittaa leppoisaa ajoasentoa ja toiselle maksimimaalista kaarrenopeutta mukavuuden kustannuksella.
Nykyisissä litraluokan huippupyörissä, niissä kyykyissä, on > 150 hp, erinomaiset jarrut, huippujousitus ja ohjausiskunvaimentimet sekä kaiken tuon tehon kestävä runkorakenne. Tähän kun vielä lisätään ehkäpä tärkein asia eli mahdollisuus käyttää pehmeitä lähes kisatyylisiä, mutta maantielaillisia renkaita, niin kyllä mutkateillä on mahdollista pitää aika järjettömiä nopeuksia.
Oma kokemukseni on että jos mutkatiellä on rajoitus 80 km/h niin jos tuon kertoisi kahdella niin silloin aletaan siirtyä ns. aktiivisen ajamisen alueelle kyykkypyörällä liikuttaessa. Eli käytännössä tuo aktiivinen ajaminen on tehtävä radalla.
Kyllä kyykyt sopivat myös maisemien katseluun ja matkailuunkin jossain määrin. Asia on asennekysymys. Viime viikonloppuna mm. katselin miten 996 Ducatilla ajettiin märällä savisella soratiellä kymmeniä kilometrejä ilman mitään ongelmia

Tuo pleksiasia on sitten toinen juttu. Jos kypärässä täristää niin pyörteet ovat peräisin pleksistä. Jos kypärässä humisee, niin kyse voi olla myös huonolaatuisesta kypärästä.
Oletan että käytät korvatulppia. Niitä kannattaisi käyttää aina. Laita myös joku puffi tms kaulaan siten että se tilkitsee kypärän ja kaulan/niskan välistä aluetta jotta ilma ei pyöri kypärän reunan alla aiheuttamassa lisämelua.
Kaikissa pyörässä jolla olen ajanut ja edessä on kapeahko pleksi joka pyrkii nostamaan ilman kypärän yli, on esiintynyt kypärän ravistelua yli satasen nopeuksissa. Todella leveä ladonovi voi tässä toimia mutta kapean pleksin sivuista kääntyy ilmavirtaa kohti kypärää jos pleksi on pystyssä ja pyrkii nostamaan virtausta pään yli. Se ei kertakaikkiaan n. 20 cm leveällä läpyskällä voi onnistua varsinkin jos se pleksi on suhteellisen kaukana edessä.
Kapeilla plekseillä olen onnistunut meteliä poistamaan lyhentämällä tai laskemalla/taaksepäin kallistamalla pleksiä siten että ilmavirta osuu puhtaana kypärään mutta paine rinnan alueelta poistuu. Eli ei yritetäkkään nostaa ilmaa kypärän yli.
Hyvä kypärä puhtaassa ilmavirrassa ei kovin paljon humise eikä varsinkaa tärise. Jos pleksi on helppo irrottaa kannattaisi ehkä kokeilla miltä ajo maistuu kokonaan ilman sitä. Ihmiset kokevat huminan ja tärinän eri tavoin. Itseäni häiritsee kypärän ravistelu tosi paljon ja siksi tykkäänkin pitää kypärää puhtaassa ajoviimassa vaikka kovemmissa nopeuksissa se vähän niskalihaksia rasittaakin.
Terv. JuhaV & SP1
guzzimies wrote: :Onko noi japsi kuttaperkat niin paljon paremmin ajettavia,tark.siis kyykkyjä
kuskista ei näy kun peppu ja pyörästä putken pää ja takavalo,siis kun meikä ajelee
mutkaisia teitä rauhallista 80, niin eikö hetken päästä kuulu vierestä vmmmmmm,
et silleen,kellä kokemuksia.... et heittäis yli,mut vielä säädöt ei kyllä onnistunut, kun tänään kasikympissä meinas lähtee ukko ja pyörä...