Kirjoittaja Aihe: Vinkuuko tarpeeksi ?  (Luettu 7932 kertaa)

MarkkuEVP

• Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vinkuuko tarpeeksi ?
« : Syyskuu 02, 2012, 19:19:18 ip »
Hei

Palaan mieltä askarroittavaan viitosvaihteeseen.  Jos laatikko on viitosvaihteen osalta sama  1000:n 1100:ssa koneessa, niin onko kukaan kuunnellut kypärättä nelosen ja vitosen ääniä ??   Minulle kävi sellainen moka että kokeilin SP:tä ilman kypärää..... ja selvä "vinkuva" ääni on vitosella...  tuskin normaalia...vai onko vanhoissa ??
Olisi mielenkiintoista onko "kypärättäkokeilijoita" muitakin ja päässeet samaan tulokseen. Tuskin hammaspintoja pystyy muuten tarkastamaan kuin purkamalla.
Muutaman tuhannen kilometriä olen kelkkonut... ja mitään muutosta en ole havainnut.... EIKÖ se hajoakkaan ??

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

BMW

Vs: Vinkuuko tarpeeksi ?
« Vastaus #1 : Syyskuu 02, 2012, 21:29:26 ip »
Mulla on ton Lipanonin Cali kolmosen loora vinkunu koko ajan ninkun vanhan voortin perä muttei oo hajonnu, enkä usko että sen vinkumisen takia hajookan. Loora oli mulla auki pari vuotta takaperin kun vaihdoin sen siirtäjän jousen siihen. Samalla vaihdoin laakerit ja kattelin hammaspyörien ja muutenkin looran kuntoo. En nähny hampaissa missään minkään näköstä vikaa, enkä missään muuallakan. Silti vaan vinkuu niin aattelin että vinkukoon sitte kun tykkää.

Ekku

« Vastaus #2 : Syyskuu 02, 2012, 22:01:08 ip »
Mun sp kyllä vinkuu niin nelosella kuin viitosellakin. Ei sillä viitsi ajaa ilman korvatulppia ollenkaan...  ;)

Kaipa se laatikko pitäisi joskus avata ja katsoa mitä kulumaa siellä on.

motomatti

« Vastaus #3 : Syyskuu 02, 2012, 23:47:32 ip »
Mulla vinkuu ja ulisee T3 Californian "viihdelaatikko" vähän joka vaihteella että on niin kuin olisi audiotoiminen vaihteenilmaisin. Kyllä niistä hampaista näkee että kuluneet ovat mutta siihen tarvitaan suurennoslasia ja hyvää pesua. Kun rattaiden ryntöpinnat kuluvat normaalisti kuten kuuluukin niiin jossain vaiheessa on kitka pienimmillään. Siitä sitten alkaa kitka kasvamaan virheellisenä ryntöpinnan muotona ja tehohäviö kuuluu äänenä ja tuntuu lämpönä. Silti rattaat voivat kestää vielä pitkään lauluaan mutta voimassa hävitään.
Tärkeintä on kuitenkin pitää laakerit kunnossa. Kulunut laakeri aiheuttaa akseleihin virheellisen asennon ja hammaskosketus rattaissa on kapeampi ja toispuoleisempi kuin olisi hyvillä laakereilla. Ja taatusti tulee melua ja jauhoa magneettiproppuun. Jos ei ole vakiona niin hankkikaa. Aina sieltä vähän irtoo ja se väljistää laakerit äkkiä.

Kytkimen hyvä kunto ja oikea toiminta säästää vaihteiston vaihteesiirtohaarukoita, orjarenkaita ja kytkentäsakaroita. Samalla niistä irtoaa vähemmän metallijauhoa.

TunturiTT

« Vastaus #4 : Syyskuu 03, 2012, 09:47:01 ap »
Joo, myös täällä viheltää Jackalin laatikko. Lähes kaikilla vaihteilla, veljeni mukaan kuin Valmetin lootalla istuisi. Huomaa helposti, millä nopeuksilla edellinen omistaja on ajanut, kun jollottaa tietyillä kierroksilla. Juuri lauantaina vaihdoin öljyt koneeseen ja laatikkoon, eikä öljyssä tai ropussa ollut pahemmin metallisilppua. Nyt lootassa Redlinen marjapuurot.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

« Vastaus #5 : Syyskuu 03, 2012, 11:44:05 ap »
Isolohkoilla on viitosen hammaspyörälle ajokierrokset 3000 ylöspäin parhaimmillaan. Jos on tapana kitkutella viitosella myös kaikki taajamat kun se kerran hyvin vetää niin se kyllä tekee ajan kanssa kariesta hammaspyöriin ja meteli lisääntyy. Eniten on vaaravyhykkeessä viitosen pyörä, mutta varmaan kolkkautuu muutkin pitemmän päälle. Yhden viitospyörän vaihdoin Milleen joskus ehkä vajaat 100 k sitten ja seuraajakin on alkanut jo vikistä, varmaan oli vastapuolen pyörä jo hieman huonossa profiilissa uuden kaveriksi. Myös ryhmäpyörän pääkäyttö, eli se pyörä, jonka kautta tulee kaikilla vaihteilla veto ryhmäpyörälle, osoitti silloin kulumisen merkkejä, mutta ei se ole hajonnut tai mielestäni muuttunut oleellisesti meluisemmaksi. Kun melu alkaa tulla kypärän sisään niin sitten voi olla pian aika tohtoroida paikkoja.   

TunturiTT

« Vastaus #6 : Syyskuu 03, 2012, 12:39:21 ip »
Mullahan ei ole kierrosmittaria, niin ajelen kuten milloinkin tuntuu  :P Tuota vitosta on ihan turha jyskyttää alle satasen mittarinopeudella. Paitsi aivan tasamaalla. Viitosella meno on kuitenkin herkkää vasta 120:n päällä, Jackalissa on ihan oikeasti pitkä välitys viitosella. Sitä aikoinaan kaupattiinkin sillä argumentilla, että Keski-Euroopassa motaria pitkin painellaan 180-190km/h.. Vähän tahtoo hengästyä 1100 noissa kyydeissä.
Mutta summa summarum; neljä ensimmäistä välitystä riittää oivasti arkiajoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

« Vastaus #7 : Syyskuu 03, 2012, 16:45:26 ip »
Samaa mieltä TT:n kanssa tuosta vitosen turhuudesta arkiajossa. Ainakin Cali Vintagessa. Ei tee juuri mieli alle 3500 kierroksilla käyttää. Nelosella pidän kolmea tonnia kipurajana.
Aika tolkuttoman pitkä on toi perävälitys Calissa. Kulkee parhaalla kierrosaluella (3000 - 3500) nelosella kovempaa, kuin V11 Le Mans kutosella. Se siitä "sportista".  :-\

MotoJussi

« Vastaus #8 : Syyskuu 03, 2012, 17:55:52 ip »
Hei

Palaan mieltä askarroittavaan viitosvaihteeseen.  Jos laatikko on viitosvaihteen osalta sama  1000:n 1100:ssa koneessa, niin onko kukaan kuunnellut kypärättä nelosen ja vitosen ääniä ??   Minulle kävi sellainen moka että kokeilin SP:tä ilman kypärää..... ja selvä "vinkuva" ääni on vitosella...  tuskin normaalia...vai onko vanhoissa ??
Olisi mielenkiintoista onko "kypärättäkokeilijoita" muitakin ja päässeet samaan tulokseen. Tuskin hammaspintoja pystyy muuten tarkastamaan kuin purkamalla.
Muutaman tuhannen kilometriä olen kelkkonut... ja mitään muutosta en ole havainnut.... EIKÖ se hajoakkaan ??

MR

No kerran kävin kokeilemassa vasta laitettuja pakoputkia ja moikkasin vastaantulevaa poliisimoottoripyörää ja sakothan siitä tuli ja pyörä jäi siihen. Eikun liftaamaan kypärää päähän.

Mutta se ei liity tähän.

Oma jackal ei taida vinkua, mutta olenkin ajanut siististi ja vain hyvässä kelissä ja aina kevyellä kaasun asennolla, enkä montaakaan kilometriä.

Osansa saattaa tietty olla sillä että olen ajanut RVS:t vaihteiston läpi. Muistaakseni.

Joka tapauksessa, jos ittellä ois vaihteiston ulvontavaivaa, ois oikein arkkityypillisen hyvä sauma kokeilla RVS-tech tuotteita.

Vaikkapa täältä, jos ei muualta löydy: http://www.tuningstudio.fi/portal/tuoteryhmat?productcategory=2377&section=c

Meinaan että eikös tuo ole just sellainen paikka missä tosta saattais olla hyötyä?

MotoJussi

MarkkuEVP

• Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
« Vastaus #9 : Syyskuu 03, 2012, 18:47:18 ip »

Henkimaailman asioita....

Minun "entinen Jackal" ei äännellyt yhtään.... eli  ajelin n.80-100 km  nelosella ja vitosta vasta satasella silmään....

SP:hen laitoin STP Oil Treatment ( for Gearboxes )  niinkuin "varmennukseksi"  Vaikka en usko kovin herkästi näihin ihmeaineisiin.
Tuskin siellä ne pikku-ukot hitsailee lisää hampaisiin ja hioo pinnat uudeveroiseksi.
Mutta aineet kehittyy.. toivottavasti.  Taitaa olla käyttövirhe suurin syy toisaan "vihellysvaihteeseen"

PS. Onko kustannusarviota pyöräparista ja laakerit etc. ??

Jos vaikka hätäpäissään selvinpäin jollionkin jokukerta  saattais innostua sen laatikon avaamaan ??

mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #10 : Syyskuu 03, 2012, 20:05:50 ip »
Viitosen rataspari on maksanu vuonna 2003 200€. + laakereita ja tiivisteitä. Laakereista en löytäny kuittia.

Melkeen sanoisi että anna viheltää. Sitten auki kun propussa alkaa olla kunnolla moskaa.

Mä vaihoin 1100 kaliin viitosen rattaat satasen paikkeilla. Hiljenihän se. Sitten alkaskin nelonen vuorostaan huutaa. Hyvin se on 200 tuhatta äänestä huolimatta toiminu.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

akx

« Vastaus #11 : Syyskuu 04, 2012, 13:05:59 ip »
Stone -01 on vinguttanut vitosella viimeiset viisi vuotta (ajokm-väli 21-55t). XJ900:n jälkeen - joka oli huolettomuutensa vastapainoksi "hajuton ja mauton" - asiaa aikani ihmettelin, mutta olen ottanut sen sittemmin enemmän ominaisuutena kuin vikana.

I.H.

« Vastaus #12 : Syyskuu 04, 2012, 13:54:13 ip »
Mulla vonkuu 3-vaihde eniten, on vonkunut koko ajan. Pyrin myös pitämään kierroksen väh. 3000r/min.
Titaniumin kuski

Hajakenttä

« Vastaus #13 : Syyskuu 04, 2012, 20:23:19 ip »
Taidan ajaa liian isoilla vaihteilla.  ??? Täällä puhutaan isommista pyöristä ja minä jurnutan tuolla Nevadalla viitosella 80 nopeudetkin pääsääntösesti. Se käy n. 3500 rpm 80 km nopeudessa ja n. 4000 satasella.  Joskus isoimmat mäet laulatan nelosella. Täytynee parantaa tavat siinä asiassa. Korjatkaa jos olen väärässä, en tahtoisi uutta pyörää ajaa pilalle. Sytytystulpatkin aina syntisen mustat.

Vaihdelaatikko vähän reistailee, vaikka on 10 000 ajettu vasta. Kylmänä kun lähtee liikkeelle, ei tahdo saada ykköstä pois silmästä. Kampi on kuin yhtä luuta, eikä nouse edes mitään väljäliikettä. Kun näpäyttää kytkimellä niin sitten vasta saa kakkosen jne. Lämpimänä kyllä toimii - paitsi, että joskus viitoselta alas vaihtaessa menee suoraan kolmoselle. Kysyin kerran puhelimessa maahantuojalta ja sanottiin vaan, että sellaisia ne on - kun kuluu vähän niin alkaa toimia väljemmin.

Ei se vaihteisto minusta mitenkään ulise, mutta kytkin pitää sellasta kihnuttavaa ääntä, etenkin ykkösellä hitaasti pihoissa parkkiruutuun tähdätessä, ja kytkimellä kun ryömintää säätää niin selvästi kihisee kun levyt on vastakkain ja hiljenee kun kammesta vetää ne irti.

Kuvittelenkohan vaan, vai voiko bensakorkista kuulua hitaasti ajaessa pihinää, suhinaa ja kurlutusta?

Niin... en ole noita ääniä päässyt ilman kypärää kuuntelemaan, mutta ilman korvatulppia kylläkin, kun en vielä ole löytänyt pahuksen tulppia, jotka kävisivät näihin anatomisiin ihmeisiin. Isävainaakin aina sanoi, että on tuolla pojalla iso pää jaa harvassa korvia.
Sentire la forza!
Terv: Timo

egon

« Vastaus #14 : Syyskuu 04, 2012, 20:41:56 ip »
Kylmänä vaihteiden liikkuminen on jonkin verran kiinni myös vaihteistoöljyn laadusta. Huomasin ittellä, kun laitoin Brevaan paksut 85W140 öljyt sisään niin sen jälkeen vaihtaminen varsinkin ykköseltä kakkoselle kylmällä koneella takertaa. Lämpimänä se toimii kuin unelma, oikein loksahtaa perille. 80W90:lä en ole mokomaan havainnut. En usko, että siihen vaikuttaa tuo viskositetti oleellisesti, vaan öljyn laatu muutoin. Tuo paksu tökötti on jotain amerikkalaista jankkia, ei mahda olla kovin liukasta kun vaihtimen sakarat ei tahdo luikua valitsinrummun urassa. Tuo paksu öljy tuli laitettua kokeeksi, että vähentääkö se loksausta kun vaihtelee kakkoselle. Kylmänä liikkuu vaihteet lähes äänettömästi, mutta kuumana naksuu entiseen malliin. Kolmosesta ylöspäin vaihteet menee kuin voihin.

Eihän kymppitonnissa laatikko ole edes sisäänajettu. Siinä on uutuudenkarheutta vielä jäljellä, ehkä kannattaa kokeilla toisen merkkistä öljyä jos on vaikka eroa toiminnassa.  
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2012, 10:05:08 ap kirjoittanut egon »