Kirjoittaja Aihe: Vinkuuko tarpeeksi ?  (Luettu 7917 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vinkuuko tarpeeksi ?
« Vastaus #15 : Syyskuu 04, 2012, 22:20:00 ip »
Taidan ajaa liian isoilla vaihteilla.  ??? Täällä puhutaan isommista pyöristä ja minä jurnutan tuolla Nevadalla viitosella 80 nopeudetkin pääsääntösesti. Se käy n. 3500 rpm 80 km nopeudessa ja n. 4000 satasella.  Joskus isoimmat mäet laulatan nelosella. Täytynee parantaa tavat siinä asiassa. Korjatkaa jos olen väärässä, en tahtoisi uutta pyörää ajaa pilalle. Sytytystulpatkin aina syntisen mustat.

Vaihdelaatikko vähän reistailee, vaikka on 10 000 ajettu vasta. Kylmänä kun lähtee liikkeelle, ei tahdo saada ykköstä pois silmästä. Kampi on kuin yhtä luuta, eikä nouse edes mitään väljäliikettä. Kun näpäyttää kytkimellä niin sitten vasta saa kakkosen jne. Lämpimänä kyllä toimii - paitsi, että joskus viitoselta alas vaihtaessa menee suoraan kolmoselle. Kysyin kerran puhelimessa maahantuojalta ja sanottiin vaan, että sellaisia ne on - kun kuluu vähän niin alkaa toimia väljemmin.

Ei se vaihteisto minusta mitenkään ulise, mutta kytkin pitää sellasta kihnuttavaa ääntä, etenkin ykkösellä hitaasti pihoissa parkkiruutuun tähdätessä, ja kytkimellä kun ryömintää säätää niin selvästi kihisee kun levyt on vastakkain ja hiljenee kun kammesta vetää ne irti.

Kuvittelenkohan vaan, vai voiko bensakorkista kuulua hitaasti ajaessa pihinää, suhinaa ja kurlutusta?

Niin... en ole noita ääniä päässyt ilman kypärää kuuntelemaan, mutta ilman korvatulppia kylläkin, kun en vielä ole löytänyt pahuksen tulppia, jotka kävisivät näihin anatomisiin ihmeisiin. Isävainaakin aina sanoi, että on tuolla pojalla iso pää jaa harvassa korvia.

Pikkulohkon akilleen kantapää on juurikin vitosvaihde. Kuluessaan ryhtyy vollottamaan. Ei kannata jurnuttaa isolla vaihteella pikkuvauhteja. Kone ei ole moksiskaan kierroksista, päinvastoin käynti on varsin herkkää.
Veikkaan laatikon jäykkyyden paranevan ajamalla, ja öljyjä vaihtamalla. En vielä huolestuisi, mutta jos tilanne pahenee, eli jumittamista tulee muuallekin vaihteiden väliin, kannattaa kysellä Motoitaliasta huoltoa ja lähempää tarkastelua. Tietenkin kannattaa katsoa, etä vaihdevivusto laatikon takana on kunnossa ja liikkeet herkkiä.
Kytkimen kuuluukin pitää pientä kihnutusta. Calissani on tuplalevyinen kytkin, sepä se vasta kova ääninen on!
Kyllä korkki voi ääntää, siitähän se korvausilmansa ottaa. Kannattaa öljyä lukkoa silloin tällöin. Vähentää myös tukkeutumista ja ilman kierron estymistä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Vinkuuko tarpeeksi ?
« Vastaus #16 : Syyskuu 04, 2012, 22:35:57 ip »
3300-3900 välillä kärsii kohdallani (V11) pidempiä aikoja ajella, muuten en tohdi sitä tangon tärinää kuunnella, pääsääntöisesti. Onneksi sattuu vitosella (88) ja kutosella (108) sopivasti kierrokset. Motarilla sitten yli 4000 mutta siinä on muutakin sen verran (tuulta) että enää ei tärinät päällimmäisenä mielessä ole. Ja korkeilla kierroksilla taas menee kohtuullisesti. Tulpat ovat asioista perillä olevan tahon toimesta arvioitu olevan väriltään OK.

Lainaus
Sytytystulpatkin aina syntisen mustat
Eikös kattipyörä säädä sitä seosta itse itseään komentaen - vai puhutaanko nyt niin pienistä nyansseista että katti/ecu -yhteistyö ei ole merkitsevää?

Lainaus
80W90:lä en ole mokomaan havainnut
Kun oli muuta tilattavaa otin viimekesänä S-D:ltä samalla kaikki öljyt kokeeksi Agipia, onhan se ollut "parahultaista", että on ollut sekä itse pyörä, renkaat ja kaikki öjyt Italiasta... Vielä riitti täksi kesäksikin.  Agip Formula Moto Gear MG/S SAE 85W-90 oli vielä V11 kohdalla Agipin listoilla suosituksena 2011: "koostumuksessa on huomioitu käyttöolosuhteet Moto Guzzi -vaihteistoissa, siksi öljy on nimeltä määrätty käytettäväksi joissakin Moto Guzzi -vaihteistoissa" (saksalainen tuotetieto 11/08). En tuon asian todenperäisyyttä ole muualta mitenkään todennut.  2012 Agipin suositustaulukossa tuota ei enää erikseen mainita, vain gear oil 80W90. Vanhat öljytyypit kai poistuvat markkinoilta ja uudet ovat listoilla. Vaihteilla 4-6 aavistuksen ulvoo mutta ei vaivoiksi asti (k-tulpat+C2), Calin kohdalla entisessä elämässä kyllä tietyillä kierroksillä vaihteiston valitus joskus korpesi.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2012, 16:33:55 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Vinkuuko tarpeeksi ?
« Vastaus #17 : Syyskuu 06, 2012, 15:26:13 ip »
SP:hen laitoin STP Oil Treatment ( for Gearboxes )  niinkuin "varmennukseksi"  Vaikka en usko kovin herkästi näihin ihmeaineisiin.
Tuskin siellä ne pikku-ukot hitsailee lisää hampaisiin ja hioo pinnat uudeveroiseksi.

Itse asiassa se just on RVS:n juju.

Siellä nanoprofessorit hitsaavat uutta materiaalia hampaisiin ja tasoittavat ja kovettavat ne siinä samalla.

edit: siis tämä ei ollut ihan kokonaan vitsikään tämä viesti.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2012, 20:37:39 ip kirjoittanut MotoJussi »