Kirjoittaja Aihe: Tyyppikilpi ja melupäästöt  (Luettu 13718 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #15 : Elokuu 26, 2012, 13:42:56 ip »
Ei ole idea,tällä kertaa, täältä lähtöisin mutta suvereennina jäsenvaltiona voimme täällä ihan itseksemme päättää otammeko katsastuksen käyttöön ja jos otamme niin missä muodossa. Direktiivi on aina ohje ei määräys. Vasta jäsenvaltion päätöksellä siitä tulee laki johon oma lainsäädäntömme viittaa. Kukin jäsenvaltio tekee päätöksen omin päin.

Myös toisin päin on mahdollisuus toimia: jos direktiivi tuntuu vajavaiselta niin kukin jäsenvaltio voi sitä halutessaan muokata tiukenpaan muotoon kunhan se ei ole ristiriidassa direktiivin kanssa eikä rajoita vapaata tavaroiden liikkumista.

Suomen Valtio on perinteisesti ollut kiltti oppipoika ja tehnyt lainsäädännöstään hyvinkin EU:n Komission esityksiä myötäilevää lukuun ottamatta juuri näitä ajoneuvosäädöksiä joiden kohdalla maallamme on menossa useita kansalaisten nostamia kanteita EY-tuomioistuimessa. Erityisesti vapaan liikkuvuuden, tullimaksujen ja verotuksen osalta.

Itse sain, apuvoimineni, (Smoto, MMAF) aikoinaan pois ns laajan maahantuontikatsastuksen ETA:n alueelta tuodulle ajoneuvolle tekemällä aiheesta henkilökohtaisen rikostutkintapyynnön ja toimittamalla sen tulokset EY-tuomioistuimeen ratkaistavaksi. Silti vielä katsastuskonttorilla nikottelevat vastaan kun muka "menettävät" rahaa ja väittävät että
 tarvitaan "laaja". Silloin kannattaa vedota lakiin tai vaihtaa konttoria. Niitähän piisaa...
Identiteettitarkistus riittää eikä pyörän tarvitse olla ajokunnossa. Vasta sen jälkeen Tulliin.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #16 : Elokuu 26, 2012, 16:15:55 ip »
suunnitelmissa on tuoda varav10. Toimin siis siten, että ajan sen tänne Suomensaarekkeelle ja sitten hyshys ja kilpi vaan vaihtuu tarpeen mukaan.
Forza Moto Guzzi!

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #17 : Elokuu 26, 2012, 18:14:13 ip »
Ei ole idea,tällä kertaa, täältä lähtöisin mutta suvereennina jäsenvaltiona voimme täällä ihan itseksemme päättää otammeko katsastuksen käyttöön ja jos otamme niin missä muodossa. Direktiivi on aina ohje ei määräys. Vasta jäsenvaltion päätöksellä siitä tulee laki johon oma lainsäädäntömme viittaa. Kukin jäsenvaltio tekee päätöksen omin päin.
<snip>

Totta on, että direktiivin mukainen lainsäädäntö tulee voimaan vasta jäsenvaltion omalla päätöksellä, mutta sitovan direktiivin suhteen valtiolla ei ole muuta mahdollisuutta kuin panna se täytäntöön. Omin päin, totta kai. ;D
Wikipedia: "Jäsenmaiden lainsäädännön yhdenmukaistamiseksi valtion tulee määräajassa antaa oman oikeusjärjestelmänsä mukainen säädös (Suomessa laki tai asetus), jolla direktiivin tavoitteista tulee osa kansallista lainsäädäntöä."
Emeritus-guzzisti

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #18 : Syyskuu 24, 2012, 11:22:54 ap »
Morse

Missäshän mahtaa vanhassa T3:ssa olla tyyppikilpi, syynäsin perinteiset paikat, mutta eipä löytynyt. Jos ajan hammas on en sen syönyt, niin mistähän semmosen sais ?

Terv P

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #19 : Syyskuu 24, 2012, 11:35:18 ap »
Laitanpa tutkintaan. Tallissa on yksi T3 par'aikaa.
Epäilen vahvasti että kilpi on emäputken edessä keskellä. Tai pitäisi olla ja sen vieressä oikealla stanssattuna runkonumero.
Sen aikaisessa kilvessä ei juuri mitään tietoa ole. Kuutiotilavuus, valmistusvuosi ja paino löytyy.

Tässä Cali kolmosen vastaava kilpi muutamaa vuotta myöhemmin: http://www.motomatti.fi/2012/09/cali3-tyyppitiedot.html

Löytyykö emäputkesta noin 2 mm niitin reiät n. 10 sentin päästä toisistaan? Silloin on kilpi irronnut.

Jos ei ole kilpeä lainkaan ja runkonumero on käsin tehdyn näköinen voisi olettaa että runko on vaihdettu esim kolarin vuoksi.

Tyyppikilpiasiassa lähestyisin maahantuojaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #20 : Syyskuu 24, 2012, 11:42:13 ap »
Kaidelle:
Vara V10 on kannatettava idea jos edukkaasti saa edes jossain määrin käyntikuntoisen. Itse hellinyt samaa aatetta. Varattomuus on ollut rasitteena. Pitäiskö myydä osa Benelleistä pois?
Vaikka en ole juuri ajanutkaan Centaurolla viime aikoina (neljään vuoteen) niin aina välillä pitää käynnistellä ja kuunnella mekaanista sinfoniaa.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #21 : Syyskuu 24, 2012, 12:01:06 ip »
Päivän syyshinta mobile.de:ssä v10:lle on n. 3650€. Ei tarvitse montaakaan osaa vaihtaa, kun tuo summa on mennyt.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #22 : Syyskuu 24, 2012, 14:37:17 ip »
Vara-Cali Jackaalina tai EV:nä onkin vähän arvokkaampi toteutettava. Ajatuksena ei tökkisi omalla kohdallani lainkaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #23 : Syyskuu 24, 2012, 15:29:03 ip »
Päivän syyshinta mobile.de:ssä v10:lle on n. 3650€. Ei tarvitse montaakaan osaa vaihtaa, kun tuo summa on mennyt.

Nettimotossakin näyttäis olevan yks ihan siistin näkönen 4800e pyynnillä, ei kovin kallis sekään.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #24 : Syyskuu 24, 2012, 18:47:27 ip »
Ei niinkään. Saman -97 vuosikerran calit pyörii samassa hintaluokassa Saksassa kuin v10:kin
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #25 : Syyskuu 24, 2012, 20:26:02 ip »
No joo, 3800-4000 on halvimmat "EV"-tyyppikilpiset Calit. Jos siis jatkaa tätä varsin rikollisella ajatuksella leikkimistä  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #26 : Syyskuu 24, 2012, 20:39:32 ip »
Vara-Cali Jackaalina tai EV:nä onkin vähän arvokkaampi toteutettava. Ajatuksena ei tökkisi omalla kohdallani lainkaan..

Kaikki on suhteellista. Jos vaikka vaihtaa pyörää parin vuoden välein, niin sinä menee äkkiä yhden pyörän hinta välirahoina...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #27 : Syyskuu 24, 2012, 20:54:22 ip »
Jep, eräskin kaveri on viimeisen kolmen vuoden aikana kierrättänyt oman tallinsa kautta kymmenkunta pyörää (monta Suzukin GSXR1000:a, pari KTM RC8:a, crosseja, enduroita jne jne). Veikkaan että on ottanut kohtalaisen henkilöauton verran turpaan tuossa rallissa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #28 : Lokakuu 11, 2012, 20:17:54 ip »
Eipä näköjään tuossa mun kakkoskalissakaan ole tyyppikilpi paikallaan. Eikä liioin harrikassa.

Jos oikein pilkunpäälle mennään niin kuinka pakkollisia nuo lätkät mahtaa olla tuommosissa -80 luvun kotkotteissa?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #29 : Lokakuu 11, 2012, 21:26:31 ip »
Ei mullakaan ole pikkulohkossa minkään sorttista tyyppikilpeä. Tuskin on koskaan ollutkaan, vuosimalli -86.
Hyvä pyörä, parempi mieli.