Kirjoittaja Aihe: Tyyppikilpi ja melupäästöt  (Luettu 13689 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Tyyppikilpi ja melupäästöt
« : Elokuu 22, 2012, 10:21:44 ap »
Tein aiheesta ajantasaisen ohjeen metelin suhteen.
Tyyppikilvestä tai tarrasta löytää tiedon paljonko möykkää saa olla.
Jos on vanha pyörä tai kilpi vaurioitunut tai hukassa niin ohessa myös muistiota siitä millainen mökä on saanut korviin kuulua kulloinkin. Vanhempia säännöksiä en alkanut keräämään mutta 98% Guzzikuskeista ajelee -70-luvun kalustolla tai uudemmilla.

http://www.motomatti.fi/2012/08/moottoripyoran-tyyppikilpi-ja-melu.html

Jos tyyppikilpi tai -tarra on vaurioitunut tai hävinnyt on ajoneuvon omistaja velvollinen hankkimaan uuden.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #1 : Elokuu 22, 2012, 11:19:10 ap »
Mitä sitten jos ei suostu siihen että sinitakkinen kaasuttaa pyörääni ja haluan kaasutella itse ??
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2012, 19:38:20 ip kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #2 : Elokuu 22, 2012, 17:03:40 ip »
Saattaa täyttää viran toimituksen estämis-tunnusmerkit. Häkki heilahtaa. Ei vaineskaan. Todennäköisemmin ruuvaavat rekisterikilven pois ja jatkat katsastuskonttorilla sitten joskus myöhemmin.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #3 : Elokuu 24, 2012, 11:01:54 ap »
Puuttumiskynnys täällä Keski-Suomessa on todella korkea. Saunottiin tuossa kesällä erään paikallisen poliisin/moottoripyöräpoliisin kanssa ja hänen mukaansa ei ääniä juuri mittailla, ellei a) hölmöile riittävän kiinnostavasti liikenteessä b) omaa niin kamalat äänet, että ihan oikeasti "ottaa korvaan" liikenteen seasta. Sanoi vaan, että maalaisjärjellä hekin pelaavat, kyllä se kuljettaja jolla on liian kovat äänet pyörässään tietää sen itsekin kuuntelemalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #4 : Elokuu 24, 2012, 23:33:36 ip »
Järjen osuus meluasioissa on siis suoraan verrannollinen asuinpaikkaan. Etelässä kuulemma mittaillaan ahkeraan...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #5 : Elokuu 25, 2012, 08:46:38 ap »
Saattaa etelässä olla kapasiteettiakin enemmän sinitakeissa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #6 : Elokuu 25, 2012, 10:48:43 ap »
Liikaa resursseja, joilla ei ole kapasiteettia tarpeeksi ymmärtämään, että olisi tärkeämpiäkin kohteita suorittaa valvontaa.

Meluasioista tuli mieleen. Kuulin tuossa hyvän vertauksen esim Ahveniston ympäristölupaan liittyen. Siellähän lähellä asuvien asukasyhdistys valvoo radalta tulevaa melua. Kurvailemaan ei pääse, jos mp:n melut ylittävät 96dB(A). Todennäköisesti jokaisella omakotiasujalla on käytössään ruohon leikkuri, josta lähtee meteliä vähintään saman verran. Kukas niitä mittailee? Jokin vihertävä partio kiertelisi puutarhoissa mittailemassa Briggs&Strattoneitten pakoääniä. Ruohonleikkuu kuuluu kansalaisoikeuksiin. Sitä saa suorittaa milloin tahansa 24/7. Ja taho, joka uskaltaa ehdottaa puulämmitteisten saunan kiukaitten päästömittauksia ja rajoja tekee poliittisen itsemurhan. Pieni motoristiparka on suurennuslasin alla.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2012, 12:58:28 ip kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #7 : Elokuu 25, 2012, 14:58:05 ip »
Pienkonedirektiiviin piti tulla tuo melu- ja saastepäästömittaus myös kodinkoneille. Ei tullut kun vastustus oli niin kovaa ja laajaa. Omakotiyhdistyksetkin vastustivat.
Tuli sen sijaan pienkonebensiini joka on ns. vähäpäästöistä. Oletus oli että kaikki siirtyvät käyttämään sitä. Käyttöä ei kuitenkaan valvota mitenkään.
Näin vesitettiin pienkonedirektiivi.

Tosin se on osittain silloin voimassa kun tehdään vastaavia töitä palkan eteen kuten kiinteistöpalvelut.

Perämoottoreissa esitys oli että vain sähkö- ja nelitahtimoottorit katalysaattorilla olisivat sallittuja siirtymäajan jälkeen. Sekin vesittyi mutta venemiehet tietänevät enemmän.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #8 : Elokuu 25, 2012, 16:58:07 ip »
No, asiasta toiseen... moottoripyörien katsastus ym. on taas etenemässä EU:ssa.  >:(

http://ec.europa.eu/transport/doc/roadworthiness-package/com%282012%29380.pdf
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #9 : Elokuu 25, 2012, 20:00:31 ip »
Tuo katsastusasia on maassamme ns kova juttu. Että se saataisiin läpi ollaan valmiit lakkauttamaan vaikka Liikkuva Poliisi syömästä katsastuskonttorien leipää. Liikennevalvonta tekniseltä osalta jäisi siis paikallispoliisin mututuntuman varaan.

Mieluimmin asioisin muutetulla pyörälläni ammattitaitoisen liikkuvan kanssa kuin kinaisin paikallispoliisin kanssa koska siitä tulisi väkisinkin arvovaltakysymys ja oletettu syy jäisi taka-alalle. Olen valitettavasti törmännyt konstaapeleihin jotka perustelevat päätöstään "koska minä sanon niin"-periaatteella. Ammattimiehen tunnistaa ammattimaisesta asenteesta. Kirkonkyläpoliiseilla sitä ei aina ole. Hermostuvat heti kun kysyy perusteita.

Jotkut jo taputtavat liikkuvan lakkautusaikeille?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #10 : Elokuu 25, 2012, 21:22:11 ip »
Tämähän ei korkealla halinnan tasolla ole kovin vaikea päätös runnoa läpi; Liikkuva lopetataan, ei tarvi uhrata siihen rahaa ja samalla hyväksytään katsastuspakko moottoripyörille ja hinnoitellaan se älyttömäksi-> artisti maksaa ja raha juoksee valion kassaan. Valtio voittaa... aina.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #11 : Elokuu 25, 2012, 22:03:30 ip »
Tämähän ei korkealla halinnan tasolla ole kovin vaikea päätös runnoa läpi; Liikkuva lopetataan, ei tarvi uhrata siihen rahaa ja samalla hyväksytään katsastuspakko moottoripyörille ja hinnoitellaan se älyttömäksi-> artisti maksaa ja raha juoksee valion kassaan. Valtio voittaa... aina.

Valion kassaan?
No valtiohan ei tässä mitään voita, ei ole valtion katsastusasemia enää - eipä ole ollut vuosiin. Eikä asia ole Suomen valtiosta lähtöisin.

Liikkuvan poliisin asiantuntemuksen osalta on selvää, että se säilyy - eihän niitä poliisimiehiä lopeteta eikä välttämättä siirretä edes toisiin tehtäviin.
Jos joku on tosiaan sitä mieltä, että tiellä liikkuvien sakotus on poliisin kaikkein tärkein tehtävä, saa olla sitä mieltä ihan vapaasti.

Toisaalta: jos poliisista halutaan oikeasti säästää, koko #%¤& lupahallinnon voisi kevyesti siirtää muille viranomaisille. Ei esim. terroristikauhuisessa USAssa passia myönnä poliisi.
Eikä ajokorttia oikeasti myönnä poliisi, poliisi vaan siunaa ajotutkinnon tuloksen.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #12 : Elokuu 25, 2012, 23:29:41 ip »
Valtion kassaan, olipa näppärää tarttua kirjoitusvirheeseen.

Eipä ole ei, vuodesta -94 alkaen ollut yksityisen konttorin perustaminen vapaata. Mutta ajatuksellasi "ei valio tässä mitään voita" ei pitkälle pötkitä. Kun kerran saadaan lisää maksavia asiakkaita katsastuksen piiriin, kilahtaa Suomelle 22% alvia jokaisesta konttorilla käynnistä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #13 : Elokuu 25, 2012, 23:42:22 ip »
Kyllä siittä katsastuksen hinnasta menee valtion kassaan reilu viidennes. Sitä enemmän mitä korkeampi katsastusmaksu sekä muut maksut mitä katsastuksen yhteydessä , erikseen, peritään.

Kuten:
katsastus
pakokaasumittaus
raskaan kaluston atk-pohjainen jarrusovitus
raskaan kaluston nopeudenrajoittimen tarkastus
raskaan kaluston vak/adr -katsastus

Myös:
identiteettitarkistus
laaja maahantuontikatsastus
rekisteröintikatsastus
muutoskatsastus
kuntotarkastus
ja muita katsastustoimipaikkojen palveluita jotka eivät ole lakisääteisiä

Ja jokaisesta toimenpiteestä erikseen valtion kassaan 22%.

Helppoa rahaa kun perintä ja tilityskin on ulkoistettu.

Eivät tuottaneet valtion katsastuskonttorit näin hyvin.

Näin veromaksajana voin olla tyytyväinen tästä kehityksestä.

Valtiojohtoista on vielä autoveron perintä. Sitä peritään moottoripyöriltäkin vaikka ministeriössä saakka myönnetään että ko veron perintä moottoripyörien osalta on tappiollista.
Mitäpä tekevät virkapäät: Eivät esitä veroa poistettavaksi vaan korotettavaksi siten että tulot kattavat kulut. Meni vähän off-topic mutta nää asiat ovat joskus niin meikäläisen järkeen käymättömiä.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Tyyppikilpi ja melupäästöt
« Vastaus #14 : Elokuu 26, 2012, 10:46:46 ap »
No joo, mutta tämä moottoripyörien katsastusidea ei tällä kertaa ole Suomesta lähtöisin.
Emeritus-guzzisti