Kirjoittaja Aihe: Vapaa hengitys perustuu täysin vapaaehtoisuuteen  (Luettu 26059 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vapaa hengitys perustuu täysin vapaaehtoisuuteen
« : Lokakuu 25, 2005, 10:15:07 ap »
Olen tässä vähän miettinyt.

Oma pyörä on hieman epäsymmetrinen nyt; vasen puoli pyörästä on kovin alastoman näköinen, eikä painopiste ole aivan keskellä.

Asialle voisi tehdä jotain rakentavaa, vaikkapa talven mittaan.

http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesProcedures/Images-Turbo/TurboMitsuTD04B.gif  osoitteessa oleva kuva voisi kuvata sopivan painoista murikkaa millä  saisi pyörän tasapainoon.

Kuinka ollakaan, kotona on hyllyssä aika tarkkaan tuollainen.

Let me see ...
  • Painekotelo [check]    
  • Lisäruiskutus, ohjelmoitava [check]    
  • lambda-anturit [check]    
  • öljylauhdutin [tilattu]    
  • ahtopainemittari [check]    
  • järki [hukassa]  
Eli melkein kaikki tarpeellinen välijäähdytintä ja putkistoa ja öljyletkustoa lukuunottamatta taitaa olla jo hoidossa.

Josko pistäisi mopon talviteloille ja alkaisi edetä pyörän tasapainotuksen kanssa.

MotoJussi

RR

  • Vieras
Vapaa hengitys perustuu täysin vapaaehtoisuuteen
« Vastaus #1 : Lokakuu 25, 2005, 10:25:45 ap »
Tuota...

Meinasitkos laittaa remmiahtimen ja turbon?

Peräkkäin vai rinnakkain? Olisihan se aika villiä jos toista sylinteriä ruokkisi remmiahdinpaketti ja toista turbopaketti...

Mutta onhan se hemmetin hyvä ettäkokeilumieltä löytyy.

Olli

  • Viestejä: 264
Vapaa hengitys perustuu täysin vapaaehtoisuuteen
« Vastaus #2 : Lokakuu 25, 2005, 10:32:43 ap »
RR ehtikin jo kysyä sen mitä olin kysymässä.

Äärimmäisen kiinnostuneena vastausta myös odottaen

  Olli

 

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vapaa hengitys perustuu täysin vapaaehtoisuuteen
« Vastaus #3 : Lokakuu 25, 2005, 10:39:24 ap »
Joo ihan vaikka muiden mielenkiinnon vuoksi toimeen tartu ja muista informoida täällä kuinka etenee, edessä kylmää ja pimeää.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vapaa hengitys perustuu täysin vapaaehtoisuuteen
« Vastaus #4 : Lokakuu 25, 2005, 10:49:55 ap »
Lainaus käyttäjältä: RR
Tuota...

Meinasitkos laittaa remmiahtimen ja turbon?

Peräkkäin vai rinnakkain? Olisihan se aika villiä jos toista sylinteriä ruokkisi remmiahdinpaketti ja toista turbopaketti...

Mutta onhan se hemmetin hyvä ettäkokeilumieltä löytyy.

Nah, kyllä niitä sylintereitä on tarkoitus syöttää ihan samalla  paineella, eli ajatus että toisella ruokkis toista ja toisella toista  toimisi tuskin kovin hyvin :)

Mietin että lähtisi liikkeelle ihan simppelillä konstruktiolla, eli  että laittaisi ihan suoraan nuo sarjaan, turbo antaisi ilmaa  kompressorille joka pumppaisi sen sitten koneelle tai oikeastaan  painekoteloon.

Kompressori antaa mukavan ala- ja keskialueen väännön ja jossain kohtaa  sitten alkaa turbiini saada sen verran kierroksia että sekin alkaa  tuottaa kivasti painetta.

Teemaahan voi jatkojalostaa vaikka kuinka; kompressorin voisi ohittaa  siinä vaiheessa kun se ei enää kehitä lisää painetta ja jopa irrottaa  sen moottorista kytkimellä; turha sitä on pyörittää jos sitä ei tarvita.

Toisaalta, turha tehdä liian hankalaksi; ei se turbo kuitenkaan kovin usein tee duunia :)

Välijäähdytin olisi varmasti fiksu laittaa turbon ja kompressorin  väliin; kompressori ei varmasti tykkää kuumasta ilmasta. Pitää vähän  miettiä mistä ja miten sen hoitaa.

Ehkä tästä vielä jotain hauskaa syntyy :)

MotoJussi

Ekku

  • Viestejä: 894
Vapaa hengitys perustuu täysin vapaaehtoisuuteen
« Vastaus #5 : Lokakuu 25, 2005, 11:53:33 ap »
Vai hauskaa...

Mitenkäs se nitrometaani?

Eikös sitäkin pitänyt jossain välissä kokeilla?

Janne K

  • Viestejä: 154
Vapaa hengitys perustuu täysin vapaaehtoisuuteen
« Vastaus #6 : Lokakuu 26, 2005, 09:08:39 ap »
Meinaatko syöttää turbolle pakokaasua voin toisesta putkesta vai molemmista? Ainiin, sullahan tuli muutenkin ne putket sinne vasemmalle puolelle molemmat, joten eikun solmu siihen. Melkoisen sekamelskan ahtimia ja putkia saat kyllä ympäröimään pyörääsi :D. Mahtaako se kohta enää mahtua kallistumaan ollenkaan...

Meinasitko muuten jotenkin alentaa puristussuhdetta? Luulisi, että noilla ahtimilla olisi jo tarpeellista, ettei tule vaurioita? Toivottavasti laite muutenkin kestää...

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vapaa hengitys perustuu täysin vapaaehtoisuuteen
« Vastaus #7 : Lokakuu 26, 2005, 09:36:24 ap »
Lainaus käyttäjältä: Janne K
Meinaatko  syöttää turbolle pakokaasua voin toisesta putkesta vai molemmista?  Ainiin, sullahan tuli muutenkin ne putket sinne vasemmalle puolelle  molemmat, joten eikun solmu siihen. Melkoisen sekamelskan ahtimia ja  putkia saat kyllä ympäröimään pyörääsi :D. Mahtaako se kohta enää mahtua kallistumaan ollenkaan...

Meinasitko muuten jotenkin alentaa puristussuhdetta? Luulisi, että  noilla ahtimilla olisi jo tarpeellista, ettei tule vaurioita?  Toivottavasti laite muutenkin kestää...

Nyt sopii kallistumaan mainiosti oikealle puolelle, ei haittaa ajamista  missään oloissa. Jos vasemman puolen saa yhtä kompaktiksi, on kaikki OK.

Molempien mukien pakokaasut lienee "triviaali" putkittaa vasemmalle  kyljelle ja ahtimen pyörittämiseen. Pitäisi kylläkin hahmottaa miten  pakopulssien ajoittuminen toisiinsa nähden suhtautuu pakokäyrien  mittoihin; osuvatko pulssit päällekkäin ? Ei olisi hyvä se. Pitää ottaa  paperia ja kynä ja laskin jossain vaiheessa.... Parasta olisi jos  kävisi niin sopivasti että pulssit tulisivat ahtimelle tasatahtia.

Nykyiset pakoputket nostetaan kokonaan syrjään, vain äänenvaimennin jää paikalleen.

Puristussuhteen alentaminen ei kuulosta yhtä miellyttävältä kuin  vesi-alkoholi-ruiskutus, joka sekin on täysin mahdollista, melkeinpä  triviaalia. Periaatteessa homma on hyvin simppeli.

Ehkä tästä vielä jotain tulee.

Voisi "ruttuputkesta" tehdä ensimmäisen version putkituksesta ja säätää  siitä sitten eteenpäin.  [päivitys: kävin biltemassa katselemassa  ja taivuttelemassa ruttuputkia. ei ole hyvä ajatus käyttää niitä. eivät  taivu tarpeeksi pienelle kaarelle]

MotoJussi & California Kompressor
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2005, 03:10:00 ap kirjoittanut MotoJussi »

motomatti

  • Vieras
Vapaa hengitys perustuu täysin vapaaehtoisuuteen
« Vastaus #8 : Lokakuu 29, 2005, 07:17:52 ap »
Keu, Jussi!

Näyttää uhon määrässä siltä että tuo putkenmutka tulee tehtäväksi melki pakosta tai sitten joudut oleen nolona pitkään.

Mukava kuulla että olet palannut sfääreistäsi takaisin maan pinnalle (lähes) ja ottanut lähtökohdaksi tuon sarjaankytkennän. Paljonko siellä 5000 -6000 varvin kohdalla oli syöttökartassa jäljellä pykäliä käytettäväksi? Vai pitääkö suuttimia suurentaa ruokahalun kasvaessa? 

Äkkiseltään tulee mieleen seuraavat asiat: Ilmaboxin kestävyyden varmistaminen (lämpörasitus), ilmaputket joihin integroitu jäähdytys esim tuubiratkaisu tai rivoitus sekä pienikokoinen lämmönvaihdin ja sille paikka, mek. ahtimen takapään laippa, pakokäyrät ahtimelle ja pois, öljynkierto ahtimelle, öljynjäähdytin ja sen sijoitus, ym muuta mukavaa askaretta. Luulenpa että monenlaista palikkaa joutuu vielä vääntään ja ostaan. Onko pankkitili kunnossa?

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vapaa hengitys perustuu täysin vapaaehtoisuuteen
« Vastaus #9 : Lokakuu 31, 2005, 03:06:08 ap »
Mainitaan tässä nyt ääneen pari juttua...

Voipa hyvinkin olla että saman verran paukkua saa tai saisi  nopeuttamalla kompressoria välityksiä vaihtamalla. Voi olla että jos  turboa ei saa kivasti toimimaan, menee turbo myyntiin ja pienempi  kiilahihnapyörä hankintaan.

Niin, miksi sitten lähteä leikkimään ison ja hankalan virityksen kanssa  kun "saman" tuloksen saisi vaihtamalla yhden kiilahihnapyörän  pienempään? Vastaus on ilmeinen; pyörä olisi jatkossa tasapainoinen.  Mukava muhkura molemmilla kyljillä. Lisäksi siitä lähtisi hauska ääni:  vasen kylki viheltää, oikea ulvoo ja taakkepäin kuuluu murinaa.

Tuohonhan tuo sopisi. Kaiketi: http://hogsden.dyndns.org/~jsavola//ahdin/27.html


Bensansyöttökartassa on varaa vaikka kuinka hemmetisti; nyt on  suurimmat lukemat muistaakseni "parikymmentä" (millisekunnin  kuudestoistaosaa).
  • Ilmaboxin kestävyyden varmistaminen (lämpörasitus),  
Jos ahtopaineet pidetään noin kilossa niin sitten se varmaan kestää ja jos ei kestä niin sitten korjataan :)
  • ilmaputket joihin  integroitu jäähdytys  
Näin eilen erään velhon toyota-corollassa Turbo-Unon välijäähdyttimen.  Jotain sellaista voisi ajatella turbon jälkeen mahd lähelle. Sopivan  kokoinen. Corollasta on penkitetty 150+ hp, joten palikoiden kokoluokka  täsmännee.
  • mek. ahtimen takapään laippa,  
Jep, se on hieman  ohut, mutta jos siihen tekee riittävästi reikiä ja niihin kierteet,  saanee laipan kiinni pysyvästi.  Taitaa kyllä joutua tekemään  tuohon reunaan lisää materiaalia että saa kunnolla kiinni laipan.

http://hogsden.dyndns.org/~jsavola//ahdin/13.html
  • pakokäyrät  ahtimelle ja pois,  
Motonetistä tms sopivan paksuista pakoputkea, heppailee pätkistä kasaan  ja kun muoto on kunnossa, antaa jollekin joka osaa tehdä putken.  Vapaaehtoisia löytyy varmaan Tampereen suunnalta ?
  • öljynkierto ahtimelle,  
Jospa ryöstää koneen alapäästä, sieltä missä on nämä kolme pultinpäätä ? Siellähän on paineista öljyä tarjolla.

http://hogsden.dyndns.org/~jsavola/motopix/MG_P8040107.JPG
  • öljynjäähdytin ja sen  sijoitus,  
Mahdollisimman lähelle turbon öljynpoistoaukkoa; mitä kuumempi öljy, sitä helpommin se luovuttaa lämpöä.
  • ym muuta mukavaa askaretta.  
Joo... Toivottavasti ei iske väsymys kesken askareen :) Onneksi on  sellainen vaihtoehtoinen reitti että jatkaa kompressorin kanssa, jos  homma alkaa mennä mahdottomaksi.

Tarkoitus on säilyttää mahdollisuus palata nykyiseen systeemiin helposti, pulttaamalla tämänhetkiset osat kiinni.

No katotaan kuinka äijän käy ...

MotoJussi & California Kompressor
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2005, 03:07:00 ap kirjoittanut MotoJussi »