Mitä TunePro:ta
Eikös niitä ole vaan yksi (Current Version:5.00.8853). Ymmärrän siis niin, että TunerPro -nimellä kulkee vain yksi ohjelma. Linkki ohjelman sivulle on GuzziDiag:in lataussivuston alalaidassa.
"punaisilla" sivuilla olevat lienevät jotain tyhjiä malleja
Punaisilla sivuilla? En itse ole huomannut että valmiita *.bin -moottorinohjaustiedostoja olisi julkisesti tarjolla.
kopioit ja tallennat koneeseesi pyöräsi moottorinohjaustiedoston Writer:ia käyttäen
Writer?
Tarvitaan omalle eculle sopivat:
Reader -ohjelma. Tällä luetaan ecusta *.bin -tiedosto, joka tallennetaan omalle koneelle. Ei mitään vaaraa, kannattaa lukea jemmaan. Kestää varmaan melko pitkään.
Sitten TunerPro:ta varten XDF -”tulkintatiedosto”.
TunerPro auki, siihen haetaan tuo oikea XDF -tiedosto, sitten avataan TunerProlla Guzzista (Readerilla) luettu *.bin -tiedosto. Ja aloitetaan tutkailu ja opiskelu.
PS.
V9 Bobber ja Roamer *.bin -tiedostot eivät käy ristiin, kirjoittavat. ABS ja ARS ei toimi. Ihmettelyn aiheena, tiedostot kun eivät juuri poikkea toisistaan. Jotain rautapuolen eroja ABS -järjestelmässä, spekuloivat.
Ahaa... noin se meneekin, ihmettelin kyllä hetken tuota logiikkaa. Kiitos tukiopetuksesta.

Siis "punaisilla sivuilla" tarkoitin juuri noita punaisia GuzziDiag sivuja. Siellä on valittavana .xdf tiedostoja. Luulin niiden olevan niitä ohjauskarttoja, mutta ne ovat siis ECU:lle sovitetuja luku/kirjoitus aputiedostoja ja kartat ovat .bin tiedostoja. Tämä valkeni vasta nyt.
Reader ohjelmalla luetaan kartta ECU:sta ja Writer ohjelmalla tungetaan uusi kartta vanhan päälle, jolloin on hyvin tärkeää tehdä
ensin vanhasta kartasta varmuustiedosto, katumuksen tai muun syyn varalta. Jäsen Matti voisi "muokkaa" toiminnolla yliviivata sen kirjoitusvirheen, ettei vaan kukaan tee vahinkoa.

Ja onhan se TunerPro linkki siellä aivan GD-sivun alareunassa, en vaan huomannut, sama on jonka googletin.
Kun olen sivusta seurannut tätä ketjua kokeilematta itse lainkaan Windows alustalla Mäkistä puhumattakaan, olen tullut siihen tulokseen, että Linuxilla tämä harrastus on käytännössä kaikkein helpoin, ja vaatii vähiten peliliikkeitä.
Lyhyt oppimäärä, GuzziDiag Linuxilla:
1. Lataa oikea Linux-paketti GD:n sivulta.
2. Lataa oikea Linux-ajuripaketti FTDI:n sivulta.
3. Pura paketit.
4. Kytke letkut ja ala käyttää.
Pikkuisen pitempi oppimäärä:
1. Tee GD:n käynnistys päätekomennolla 'sudo ./GuzziDiag_V0.47' (huomaa piste kauttaviivan edessä)
2. Jos pelkäät mustaa ikkunaa, tee käynnistinkuvake. (Ohje on dropboksisssa, linkki edellä.)
3. Jos keljuttaa syöttää salasana sokkona, asenna gksudo komennolla 'sudo apt-get install gksu' ja käytä sen jälkeen sudon asemasta gksudo komentoa (myös käynnistinkuvakkeella).
4. Jos tykkäät pitää asioita järjestyksessä, tee moottorinohjausasioille oma hakemisto (kansio) ja käytä käynnistyskomennossa (myös käynnistinkuvakkeella) sen hakemistopolkua, esim: '/home/matti/romupaja/GuzziDiag_V0.47'.
Lisäoppimäärä, Reader ja Writer Linuxilla:
1. Lataa oikea Linux-Reader paketti GD:n sivulta.
2. Lataa oikea Linux-Writer paketti GD:n sivulta.
3. Pura paketit.
4. Ala käyttää. (Muista käynnistys päätteessä sudona =
super
user
do, tai tee käynnistin.)
Lisäoppimäärä, TunerPro Linuxilla:
1. Lataa TunerPro:n paketti sen sivulta.
2. Lataa tarvittava(t) ECU kohtainen(set) .xdf aputiedosto(t). GD:n sivulta.
3. Asenna Wine apuohjelma Linuxin asennusohjelmalla sen omasta pakettivarastosta.
4. Asenna TunerPro käynnistämällä sen .exe tiedosto Wine apuohjelmalla.
5. Ala käyttää. (Ei tarvita sudo käynnistystä koska TunerPro on Windows ohjelma.)
Nämä on nyt koestettu ainakin Linux-Ubuntulla ja ne toimivat ilman vaikeuksia uusimmilla kerneleilläkin.
Ja, jos joku ihmettelee tuota Linuxin alituista "sudotusta" niin se juuri on eräs Linuxin turvallisuuden peruspilareista. Kun Wine on asennettu voi sen kautta tulla mikä tahansa ohjelma, myös itse itsensä asentava, aivan kuin Windowsiinkin. On siis syytä kytkeä Linuxin palomuuri käyttöön, ohje edellä. Myös virusskanneri löytyy Linuxin omasta pakettivarastosta.