Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524802 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #675 : Lokakuu 22, 2016, 16:30:31 ip »
Tarkoittanet jotain tämänkaltaista toimintoa mutta OBD-väylän kautta johtimen välityksellä: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.motoguzzi.multimediaplatform&hl=en

Katselin noita suureita jota em järjestelmä tarjoaa. Osa on jo ajotietokoneella vakiona. Jotkin asiat ovat vain "kiva tietää" ilman sen kummempaa tarkoitusta tai edes hyötyä. Osan saa selville pelkästään seuraamalla kaasukahvan asentoa ja kierroslukumittarin näyttöä. Turha kapine mutta varmasti niiden mieleen jotka tykkäävät kaikesta turhuudesta. Nykyään kun turhuutta arvostetaan ylellisyytenä.

Sen sijaan jos sen toiminta olisi interaktiivista sillä olisi runsaasti sovellusmahdollisuuksia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #676 : Lokakuu 22, 2016, 20:02:44 ip »
Tuolla Torquella saisi bluetoothin välityksellä muokattavan digimittariston. Sillä pystynee kuittaamaan vikakoodeja ja huoltoilmoituksia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #677 : Lokakuu 22, 2016, 21:38:43 ip »
Kallishan tuo Torque ei ole.
Epäilen kuitenkin että sen on hankala keskustella Magneti Marellin käyttämän 2-johtoisen väylän kautta. Toivottavasti olen väärässä ja omasta pyörästäni olen jopa löytänyt myös useampikanavaisen väylän (viisi johdinta) mutta siihen en omaa protokollaa jolla tiedon saisi ulos sitä kautta. Eikä PADSillakaan saa. Pitäisi myös selvittää mikä on se nelinapainen, valkoinen sokeaksi tulpattu liitin.

Sitä vastoin joissakin pyörissä, kuten Triumph-merkkisissa on aivan samanlainen OBD2-liittymä kuin autoissakin pakosta. (Se iso liitin joka on KKL-kaapelin ja Fiat-kaapelin liitoksessa.) EU:lla on menossa juttu jonka tarkoituksena on standardoida myös moottoripyörien OBD-käytännöt. Jotkut ovat jo valmiina mutta toiset ei. Standardointi voi parhaimmillaan vapauttaa laajempia mahdollisuuksia puheenaiheena oleviin asioihin. Kenties siihen ei ole esteenä kuin EU. (Oikeasti olen EU-myönteinen. Olen saanut sieltä paljon, jopa oikeutta.)

Lisäksi tuossa Torquessa on se ongelma että se ei toimi Nokian "Lankun" kanssa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #678 : Lokakuu 22, 2016, 21:47:42 ip »
Obd ei sinällään olisi autuaaksi tekevä. Autoissakin on eri protokollia. Eli tarvitaan silti merkkikohtainen ohjelman tynkä, jotta koodit saadaan luettua. Yleislukijat näyttävät toisille puuta heinää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #679 : Lokakuu 22, 2016, 22:30:52 ip »

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #680 : Lokakuu 23, 2016, 17:43:33 ip »
Sanokaahan gurut: mitä TunerProta olette käyttäneet? Pitäisikö sen näyttää yhtään tältä kuin oheisessa kuvassa? Googletin vaan summamutikassa sen nimellä ja latasin sen .exe:n ihan vaan rustatakseni sen Linuxiin. Eihän sen nyt käy laatuun, että näin tärkeä työkalu pakottaa pimeälle puolelle.

Jos se on tuo, niin hyvin se toimii Linuxilla.

Taikoja täytyy kyllä tehdä, mutta aika helppoja. Täytyy vaan asentaa repositorysta Wine apuohjelma. Se on ilmaiseksi saatavana Ubuntun sovellusvalikoimassa tuolla hakusanalla. Kysymyksessä on eräänlainen simultaanitulkki, joka juttelee .exe:een päin kuten Windows ja käyttöjärjestelmään päin kuten Linux. Sillä voi ajaa useimpia Windows ohjelmia, ei kaikkia, mutta näitä pieniä kikkareita aika hyvin.

Kun Wine on asennettu (se kysyy jossain vaiheessa hyväksyntää MS koodin loppukäyttäjälausekkeeseen, EULA) voidaan mikä vaan .exe käynnistää tiedostonhallinnassa klikkaamalla hiiren väärällä, eli oikealla napilla ja valitsemalla valikosta "käynnistä muulla ohjelmalla" ja sitä selaten edelleen "Wine". Siitä eteenpäin Linux muistaa sen valinnan ja voi käynnistää vain kaksoisklikkaamalla. Käynnistyksen jälkeen alkaa asennuswisard ja se kysyy mm. tehdäänkö työpöytäkäynnistin, jonka voi siis jättää tai ottaa.

Wine näkyy tietysti myös päävalikossa, josta sen asetuksiinkin pääsee. Siitä voi valita mm. miltä se näyttää, XP, W-7, W-8, nämä ainakin näytti olevan, muttaa luullakseni se on vaan ulkonäkökysymys. Valitsin XP:n koska yksinkertainen on kaunista, jos pimeässä nyt mikään on.

Rohkeuteni ei ole vielä riittänyt mennä Annin pöksyihin niin syvälle, että olisin karttoja lukenut alas. Nuo "punaisilla" sivuilla olevat lienevät jotain tyhjiä malleja, vai?

Tähän asti siis rohkaisevalta näyttää.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #681 : Lokakuu 23, 2016, 18:18:58 ip »
Kyllä tuo siltä näyttää kuin pitääkin.
Tuo "0-alusta" on ollut se josta jonkun joskus on pitänyt homma aloittaa. Noin periaatteessa.

Joka ruudussa kun on kyseisen ECUn sisältämiä ja siihen liittyvällä XDF-tulkilla saatuja sisältöjä niin alkaa ruuduissa olla sisältöä.
Vasemman reunan listauksen toiminnot eivät välttämättä aukea. Mutta tärkeimmät kyllä.

Mikäli ei tule näkyviin kuin nollia niin kyseessä on joko sellainen tiedosto jossa ei ole sisältöä (niitäkin on) mutta todennäköisemmin löytyy paljon numeroita. Jos kyseinen taulu ei näytä loogiselta on se avattu joko väärällä XDF-tiedostolla tai on jollain lailla korruptoitunut.

Tiedosto näkyy myös 3D-muodossa. Tosin nollataulukko on suora levy. Joskus kerrottiin että muokkausta ei pidä tehdä 3D-taulussa mutta en ole huomannut suuria ongelmia siinä. Se on myös hyvin visuaalista kun "karttaa" voi pyöritellä eri asentoihin. Lopullinen tarkistus on hyvä tehdä vielä numerotaulussa.

Lainaus
Rohkeuteni ei ole vielä riittänyt mennä Annin pöksyihin niin syvälle, että olisin karttoja lukenut alas. Nuo "punaisilla" sivuilla olevat lienevät jotain tyhjiä malleja, vai?
Ne numero ja kirjainsarjat ovat bin-tiedostojen nimiä. Ovat siinä kylmiltään vain malliksi mutta todennäköisesti niitä voi sivun ylläpitäjältä tiedustella. Käytäntö on ollut se että imaiset omasta pyörästä bin-tiedoston ja lähetät siitä kopion niin saat tilalle haluamasi tiedoston. Näin olen itse menetellyt vuosia sitten kun 1100 Brevaa "viilasin".

Kun sulla on yksi pyörä ja yhdet ohjelmat/tiedostot niin sekaantumisvaaraa ei liene. Ei muuta kuin "imuroimaan"!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2016, 12:59:26 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #682 : Lokakuu 23, 2016, 21:58:55 ip »
Lainaus
Mitä TunePro:ta
Eikös niitä ole vaan yksi (Current Version:5.00.8853). Ymmärrän siis niin, että TunerPro -nimellä kulkee vain yksi ohjelma. Linkki ohjelman sivulle on GuzziDiag:in lataussivuston alalaidassa.
Lainaus
"punaisilla" sivuilla olevat lienevät jotain tyhjiä malleja
Punaisilla sivuilla? En itse ole huomannut että valmiita *.bin -moottorinohjaustiedostoja olisi julkisesti tarjolla.
Lainaus
kopioit ja tallennat koneeseesi pyöräsi moottorinohjaustiedoston Writer:ia käyttäen
Writer?

Tarvitaan omalle eculle sopivat:
Reader  -ohjelma. Tällä luetaan ecusta *.bin -tiedosto, joka tallennetaan omalle koneelle. Ei mitään vaaraa, kannattaa lukea jemmaan. Kestää varmaan melko pitkään.

Sitten TunerPro:ta varten XDF -”tulkintatiedosto”.

TunerPro auki, siihen haetaan tuo oikea XDF -tiedosto, sitten avataan TunerProlla Guzzista (Readerilla) luettu *.bin -tiedosto. Ja aloitetaan tutkailu ja opiskelu.

PS.
V9 Bobber ja Roamer *.bin -tiedostot eivät käy ristiin, kirjoittavat. ABS ja ARS ei toimi. Ihmettelyn aiheena, tiedostot kun eivät juuri poikkea toisistaan. Jotain rautapuolen eroja ABS -järjestelmässä, spekuloivat.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #683 : Lokakuu 23, 2016, 22:16:03 ip »
Lainaus
Lainaus
kopioit ja tallennat koneeseesi pyöräsi moottorinohjaustiedoston Writer:ia käyttäen
Writer?
Taitaa olla flunssa tulossa. Tietenkin Readerilla.

TunerProta lienee kahta mallia: ilmaista ja maksullista. Joskus kyselinkin mitä lisäarvoa maksullinen prof-versio tarjoaa. Vielä en ole saanut vastausta. Muitakin graafisia muokkausohjelmia on olemassa. En vain ole testannut. Niillä voi olla eroa missä käyttöjärjestelmässä niitä pyörittää. Kokemus on erään moottorinohjausmuokkausjärjestelmän Linux ja Windows-versioista. Toinen on vaan kätevämpi. Mutta se ei nyt kuulu tähän.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #684 : Lokakuu 24, 2016, 12:27:41 ip »
Lainaus
Mitä TunePro:ta
Eikös niitä ole vaan yksi (Current Version:5.00.8853). Ymmärrän siis niin, että TunerPro -nimellä kulkee vain yksi ohjelma. Linkki ohjelman sivulle on GuzziDiag:in lataussivuston alalaidassa.
Lainaus
"punaisilla" sivuilla olevat lienevät jotain tyhjiä malleja
Punaisilla sivuilla? En itse ole huomannut että valmiita *.bin -moottorinohjaustiedostoja olisi julkisesti tarjolla.
Lainaus
kopioit ja tallennat koneeseesi pyöräsi moottorinohjaustiedoston Writer:ia käyttäen
Writer?

Tarvitaan omalle eculle sopivat:
Reader  -ohjelma. Tällä luetaan ecusta *.bin -tiedosto, joka tallennetaan omalle koneelle. Ei mitään vaaraa, kannattaa lukea jemmaan. Kestää varmaan melko pitkään.

Sitten TunerPro:ta varten XDF -”tulkintatiedosto”.

TunerPro auki, siihen haetaan tuo oikea XDF -tiedosto, sitten avataan TunerProlla Guzzista (Readerilla) luettu *.bin -tiedosto. Ja aloitetaan tutkailu ja opiskelu.

PS.
V9 Bobber ja Roamer *.bin -tiedostot eivät käy ristiin, kirjoittavat. ABS ja ARS ei toimi. Ihmettelyn aiheena, tiedostot kun eivät juuri poikkea toisistaan. Jotain rautapuolen eroja ABS -järjestelmässä, spekuloivat.

Ahaa... noin se meneekin, ihmettelin kyllä hetken tuota logiikkaa. Kiitos tukiopetuksesta.  ;D

Siis "punaisilla sivuilla" tarkoitin juuri noita punaisia GuzziDiag sivuja. Siellä on valittavana .xdf tiedostoja. Luulin niiden olevan niitä ohjauskarttoja, mutta ne ovat siis ECU:lle sovitetuja luku/kirjoitus aputiedostoja ja kartat ovat .bin tiedostoja. Tämä valkeni vasta nyt.

Reader ohjelmalla luetaan kartta ECU:sta ja Writer ohjelmalla tungetaan uusi kartta vanhan päälle, jolloin on hyvin tärkeää tehdä ensin vanhasta kartasta varmuustiedosto, katumuksen tai muun syyn varalta. Jäsen Matti voisi "muokkaa" toiminnolla yliviivata sen kirjoitusvirheen, ettei vaan kukaan tee vahinkoa.  ;)

Ja onhan se TunerPro linkki siellä aivan GD-sivun alareunassa, en vaan huomannut, sama on jonka googletin.




Kun olen sivusta seurannut tätä ketjua kokeilematta itse lainkaan Windows alustalla Mäkistä puhumattakaan, olen tullut siihen tulokseen, että Linuxilla tämä harrastus on käytännössä kaikkein helpoin, ja vaatii vähiten peliliikkeitä.

Lyhyt oppimäärä, GuzziDiag Linuxilla:

1. Lataa oikea Linux-paketti GD:n sivulta.
2. Lataa oikea Linux-ajuripaketti FTDI:n sivulta.
3. Pura paketit.
4. Kytke letkut ja ala käyttää.


Pikkuisen pitempi oppimäärä:

1. Tee GD:n käynnistys päätekomennolla 'sudo ./GuzziDiag_V0.47' (huomaa piste kauttaviivan edessä)
2. Jos pelkäät mustaa ikkunaa, tee käynnistinkuvake. (Ohje on dropboksisssa, linkki edellä.)
3. Jos keljuttaa syöttää salasana sokkona, asenna gksudo komennolla 'sudo apt-get install gksu' ja käytä sen jälkeen sudon asemasta gksudo komentoa (myös käynnistinkuvakkeella).
4. Jos tykkäät pitää asioita järjestyksessä, tee moottorinohjausasioille oma hakemisto (kansio) ja käytä käynnistyskomennossa (myös käynnistinkuvakkeella) sen hakemistopolkua, esim: '/home/matti/romupaja/GuzziDiag_V0.47'.


Lisäoppimäärä, Reader ja Writer Linuxilla:

1. Lataa oikea Linux-Reader paketti GD:n sivulta.
2. Lataa oikea Linux-Writer paketti GD:n sivulta.
3. Pura paketit.
4. Ala käyttää. (Muista käynnistys päätteessä sudona = super user do, tai tee käynnistin.)


Lisäoppimäärä, TunerPro Linuxilla:

1. Lataa TunerPro:n paketti sen sivulta.
2. Lataa tarvittava(t) ECU kohtainen(set) .xdf aputiedosto(t). GD:n sivulta.
3. Asenna Wine apuohjelma Linuxin asennusohjelmalla sen omasta pakettivarastosta.
4. Asenna TunerPro käynnistämällä sen .exe tiedosto Wine apuohjelmalla.
5. Ala käyttää. (Ei tarvita sudo käynnistystä koska TunerPro on Windows ohjelma.)

Nämä on nyt koestettu ainakin Linux-Ubuntulla ja ne toimivat ilman vaikeuksia uusimmilla kerneleilläkin.

Ja, jos joku ihmettelee tuota Linuxin alituista "sudotusta" niin se juuri on eräs Linuxin turvallisuuden peruspilareista. Kun Wine on asennettu voi sen kautta tulla mikä tahansa ohjelma, myös itse itsensä asentava, aivan kuin Windowsiinkin. On siis syytä kytkeä Linuxin palomuuri käyttöön, ohje edellä. Myös virusskanneri löytyy Linuxin omasta pakettivarastosta.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #685 : Lokakuu 24, 2016, 13:34:15 ip »
Vuoro vuoroin neuvoen toistaan. Mukava saada ja antaa.
Pikakuvakkeet (D,R ja W) jo kopioin ja muokkasin esitettyyn muotoon ja tallensin omaan kansioonsa Kuvat-tiedostoon.
Hieman komentorivejäkin kokeilin mutta jotenkin loppui innostus kesken. Johtui ehkä väsymyksestä. Mulla kun lääkityksestä johtuen on selvää hetkeä vain osan päivästä eikä aina sitäkään. Perustoimet sujuvat mutta ei luova toiminta. Aikaa kyllä olisi.

Lainaus
Reader ohjelmalla luetaan kartta ECU:sta ja Writer ohjelmalla tungetaan uusi kartta vanhan päälle, jolloin on hyvin tärkeää tehdä ensin vanhasta kartasta varmuustiedosto, katumuksen tai muun syyn varalta. Jäsen Matti voisi "muokkaa" toiminnolla yliviivata sen kirjoitusvirheen, ettei vaan kukaan tee vahinkoa.
Ensin mainittua asiaa olen painottanut. Lisäksi sen voi tallentaa johonkin pysyvämpää formaattiin kuin tietokoneen muistiin.
Muokkasin koko rivin pois.

Tässä on nyt ollut kohdallani ruuhkaa kun Piippiksen kera tuota Mackia ihmeteltiin ja hän siinä GD:n toimimaan sai. Muokkaustoiminnoista en vielä tiedä.
Sitten jonain selkeänä päivänä teen tähän Linux-koneeseen koko "komentosarjan" annettujen ohjeiden mukaisesti.

Kun tuolla "neuvoin" niin oli koko ajan sellainen fiilis että opetanko isääni tekemään jälkeläisiä. Tuo osaaminen tietokoneen kanssa kun antaa itselleni vaikutelman että yksi GD apuohjelmineen on vain pikku juttu joka aukeaa ensi vilkaisulla.

Taannoin, erään W-gurun, kanssa kävi että erehdyin häntä neuvomaan että miten GD:tä käytetään. Sain hyvin ylimielisen vastauksen että neuvoja ei tarvita.

Joillakin ihmisillä on tapana suuttua jos heitä neuvoo tai osoittaa heidän ongelmansa. Vaikka vahingossakin. Mutta se on hoidettavissa. Ylimielisyys on vaikeampi juttu korjata.
Lisäksi on yksi ryhmä joka ei kehtaa kysyä neuvoa. Luullaan että onpa tyhmä kun kysyy. Luulee jopa että itse on ja että muutkin saa sen selville. Se on valitettava reagointitapa joillakin foorumeilla. Dissataan heti ensimmäisestä kysymyksestä alkaen.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #686 : Lokakuu 24, 2016, 13:52:42 ip »
Olen tässä miettinyt että pitäisikö koota nämä eri käyttöjärjestelmien GD -asennusohjeet tuonne suljetulle osastolle vaiko antaa ihmisten itse hankkia kyseinen tieto. Tulee kyllä laaja kooste. Kenties linkki jonnekin jossa asia olisi selostettu perusteellisesti ja joka kantilta. Opetteleminen olisi sitten jokaisen oma juttu ja siihen voi pyytää neuvoja tämän keskusteluketjun kautta. Tiedohaku alkaa käymään jo hankalaksi tämän ketjun osalta eikä tiedon hakija välttämättä tiedä tai keksi tarvitsemansa asian nimeä niin hakukaan ei silloin tuota tulosta.
Tässä miettimistä asianomaisille harrastajille.

Suurin osa kuitenkin luottaa huoltoon ja sen palveluihin. Mutta uskon että GD:n tarvitsijoita on silti kasvamassa määrin kehittymässä. Digitaalinen moottorinohjaus Guzzeissa täyttää kohta 30 vuotta ja vanhoja Guzzeja on liikenteessä vielä.
Käännekohta oli vuosituhannen vaihteessa. Silloin Guzzit digitalisoituivat pääosin. Siitäkin on jo aikaa ja juuri sen ikäiset mallit ovat parhaita säätää puhumattakaan kuinka kätevä GD:n perustoiminto on vianhaussa.

Säästin muutaman euron kun ei tarvinnut viedä pyörää kaasuvaijerien vaihdon jälkeen säädettäväksi. Ainoa rahallinen sijoitus olivat OBD-johtimet. Muu oli joko ennestään muusta syystä hankittuna ja laitteiston virittäminen toimintakuntoon ainoa isompi työ. Itse operaatio kesti muutaman sekunnin.

Olen myös kuullut huhun että merkkihuollossakin olisi käytetty GD:tä kun tehdasvehkeillä ei ole vaiva selvinnyt. Mutta se on varmaan panettelua.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #687 : Lokakuu 24, 2016, 14:49:41 ip »
Hyvää vointia vaan Matille.  ;D

Ehkä vähän liiankin innokkaasti esitin tuota pikakäynnistimen rakentamista. Ei se mikään välttämätön ole. Tämän vertaisen käytön kyllä hoitelee mustalla ikkunalla komentamalla helposti. Ubuntussakin on ihan hieno muistilappusovellus. Siihen vaan kirjoittaa pikkutarkasti kaikki nämä tarvittavat komennot ja siitä sitten copypastella päätteeseen. Helppoa kuin heinän teko. Itseasiassa jouduin opettelemaan tuon Ubuntun pikakäynnistimen tekemisen ihan eri ohjelmakikkareen takia. Kun sen sitten osasin niin tein myös tälle GD:lle, ja jaoin asian muillekin, koska Linuxia aloittelevat vierastavat sitä pelottavaa mustaa pääteikkunaa.

"Se on sellainen tuhannen selittäjä" sanoivat oppilaani minusta silloin, kun työurani viimeiset 10 vuotta olin, kohtalaisen vaativien, tekniikan asioiden opettajana. Se johtui pelkästään siitä, että kun on tusina tai pari opiskelijaa ja aika lyhyen ajan, ei voi tietää millä ymmärryksen tasolla kukin juuri silloin huitelee. Siinä syntyy 'sahatekniikka' mennä asiassa helposta vaikeaan portaittain ja palata takaisin helppoon ja taas vähitellen vaikeampaan ja yksityiskohtaisempaan ja uudestaan ja uudestaan jne... Työnantaja oli, nimittäin, antanut tehtävän, että opetat näille tämän asian ja tarkastat, että osaavat. Ei ollut mitään vaihtoehtoja mistään vaatimattomasta osaamisesta. Varsinkin, kun kysymyksessä oli lennonvarmennustekniikka. Siinä ei sallita virheitä lainkaan. Niitä peruja taitaa olla tämä esitystapani.

Kun katsoo tämänkin säikeen lukijamääriä, voi hyvin kuvitella, että näitä juttuja lukevat muutkin kuin nämä 'aktiiviset' äänessä olevat. Heistä osa ei ole perehtynyt asiaan alusta asti. Siksi on hyvin perusteltua esittää asiat kuin vasta-alkajalle, silläkin uhalla, että jotakin perehtynyttä asia jurppii. Siis, annetaan mennä vaan kuin opettaisi vaarille piipunpolttoa, eikä turhauduta. Tämähän on julkista keskustelua.


P.S. Nuo Dropboxiin lataamani käyttöohjeet saa kyllä laittaa suljetulle osastolle, kunhan lisäkseni joku muukin on niitä koestanut ja kelvolliseksi havainnut. Niitä saa vapaasti myös editoida asian selventämiseksi. LibreOfficella se käy hyvin.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #688 : Lokakuu 24, 2016, 21:27:11 ip »
Kernaasti olen mukana asian tallentamiseksi yhteen paikkaan. Tuon suljetun ketjun jatkeeksi en kuitenkaan sitä taida laittaa vai mitä mieltä on jäsen Camn jolla on myös oikeudet tuohon ketjuun kirjoittamiseksi?
Ehkä pitkät liitteet voi tarvitseville tallentaa johonkin sopivaiseen pilvipalveluun niin ei tarvittaisi kuin linkki varsinaisen tekstin yhteyteen.

Minullakin on ilmalualan asenne. Vaikka tietäisi ja muistaisi miten jokin tehdään niin silti noudatan ohjeistusta. Olen koittanut oppia siitä irti mutta se tapa on jäänyt aika lujaan. Toisaalta olen myös löytänyt ohjeistuksesta virheitä. Jopa tehtaan omista ohjeistuksista.

Jatkuva lääkitys muutenkin ja flunssa siihen päälle hämärtämään ajattelua on pelkkää ekstraa. En voi enää parantua enkä tulla edes ennalleni. Koitan pitää kuitenkin pään pinnalla ja tehdä monimutkaisten asioiden sijasta yksinkertaisempia juttuja kuten näitä Guzzeja.

Ai niin. Arvoisan Hajakentän ohjeistuksessa Gimp-kuvankäsittelyn yhteydessä mainittu toiminto "Zoomaa kuvaa" onkin todellisuudessa "Skaalaa kuvaa". Ero ei ole iso mutta voi harvoin käyttävälle olla kompastus.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2016, 10:38:58 ap kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #689 : Lokakuu 25, 2016, 01:14:36 ap »
Lainaus
mitä mieltä on jäsen Camn
Ongelmahan lienee se että kun näistä ketjuista tulee niin pitkiä, niin tarvitsemansa tiedon hakeminen on työlästä. Siksi olisi varmaan hyvää palvelua, jos Hajakentän ohjeet olisivat tarjolla.  Siihen perään sitten Mac -ohjeet, kun ne ovat saatavilla.  Kaikki mahdollisimman typistettyinä ja selkeinä. Pitkät ketjut voivat toimia sitten talvipäivän rattona, jos joku haluaa lueskella nimimerkillä "Guzziteorian alkeet harrastajalle, lyhyt oppimäärä, osa 1A".
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2016, 23:41:39 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.