Kirjoittaja Aihe: Korvatulpat ajaessa  (Luettu 6760 kertaa)

kaide

• Rookie_1977
Korvatulpat ajaessa
« : Kesäkuu 15, 2012, 13:32:57 ip »
En käytä, koska kypärä vaimentaa tuulen suhinat ja muut riittävästi. Korvatulpat tuntuvat epämiellyttäviltä korvissa ja vaikuttavat tasapainoaistiin.
Forza Moto Guzzi!

Reima

• Vieras
Vs: Korvatulpat ajaessa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 15, 2012, 14:57:52 ip »
Käytän tämmöisiä silikonisia muotoon valettu korvatulppia - aikanaan työnantaja subventoi hankintaa ja maksoi viitisen kymppiä. Olen niitä tottunut käyttämään, ei kuulu ylimääräiset suhinat ja kolinat. Kypäränä on Moto Guzzin brändillä varustettu AGV (Longway), joka vaimennukseltaan ei varmaankaan ole ihan huippuluokkaa.
Tasapainovaikutuksesta en osaa sanoa eroa.

Näitä varusteitahan tuntuu olevan korvatulppien lisäksi rakennusmestarin suojaliiveistä kypäräpuhelimeen... ;)
Laineen Jukka kerran totesi, että laskuvarjo taitaa miehen varusteista vielä puuttua  ;D

REIMA

kvlm

« Vastaus #2 : Kesäkuu 15, 2012, 16:14:04 ip »
Noin 20 vuotta ajanut tulpat päässä , enään ei ilman viitti ajaa. Alussa piti hieman totutella , -Bilsomin tulppa toimii omissa korvissa EARia paremmin mikä on liian puristava.

-KG-

motoesa

• Vieras
« Vastaus #3 : Kesäkuu 15, 2012, 17:57:34 ip »
Pertti C2 ja tulpat aina paikalla, ja hiljaista on. En kyllä käytä tulppia äänen tähden vaan kun ilmeisesti paineesta tulee käytävät kipeeksi jo 50-100km jälkeen.

Bhill

« Vastaus #4 : Kesäkuu 15, 2012, 19:21:55 ip »
Olen viime aikoina yrittänyt käyttää Q Zone tulppia, joissa on hetulat ja tappi. Tosin viimeksi ne ovat olleet mulla päässä Malawissa vaimentamassa virtahepojen möykkää yöllä. Tosin vain toisessa korvassa ja siinäkin alkuyön. Jossain vaiheessa yötä oli otettava pois. Armeijassa ollessa yrityn ampumahiihdossa käyttää rynkyllä ampuessa tulppia, mutta ei siitä silloinkaan mitään tullut. Kittiä voisi vielä kokeilla.
V11 Sport

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #5 : Kesäkuu 15, 2012, 20:40:23 ip »
>> Armeijassa ollessa yrityn ampumahiihdossa käyttää rynkyllä ampuessa tulppia, mutta ei siitä silloinkaan mitään tullut. <<
Sain varusmiesaikana lääkärilausunnon, jossa määrättiin käytettäväksi aina ammunnoissa kuulosuojaimia. Silloin oli käytössä semmoiset hupaisat harmaata muovia olevat "korvatulpat".
Tätä lausuntoa sitten käytin hyväkseni Sotatyönjohto-opistossa Lappeenrannassa, jopa piruuttani.  :P
Ostin suurimmat "Peltorit", jotka kaupasta löysin. Ja kun en koskaan ole ollut kiinnostunut paukkupommeista ja pyssyistä, niin oli jopa huvittaviakin hetkiä, kun ne päässä ei oikein kaikkien pyssyjen kanssa pystynyt kunnolla ampumaan. Rynnäkköpyssyn kanssa nyt jotenkin, mutta se pienempi raskas sinko ( 55S55 ) oli mahdoton. Vaan ei sitä lääkärinlausuntoa kukaan pystynyt kumoamaan. Pari kertaa piti käydä jopa nurkkahuoneessa selostamassa asiaa... ;D

No, nyt vanhemmiten olen havainnut, että kuulo pitää suojata hyvin. Jos päivän ajaa tulpitta, niin pari vrk humisee ja soi korvissa. Korvakitti on hyvä!

Kaijus

« Vastaus #6 : Kesäkuu 15, 2012, 21:48:27 ip »
Tulpat korvissa Guzzikin kuulostaa kohtuullisen sivistyneeltä ;) Enpä pysty ilman vaimennusta ajelemaan, ehkä pienen matkaa jos ottais pleksin pois..

Käytän Alpinen MotoSafe-tulppia - toimivat ihan ok, eivät vaimenna kaikkea tasaisesti niinkuin nuo keltaiset pötkylät, vain pahemmat tuulenpaukutustaajuudet.
Aika pienikokoiset, joten vaativat vähä asettelua - senkö takia olenkin aina viimeisenä valmis lähtöön ??

Lainaus:    MotoSafe® hearing protectors
    The Alpine MotoSafe is also called the ‘universal otoplastic’. MotoSafe consists of two universal hearing protectors and two different interchangeable filter sets. These special wind noise filters guarantee optimum protection whilst you can still hear ambient noises and can communicate clearly. Also you can still hear your motor. The open canals of the filters ensure that no differences of pressure arise, so that while wearing MotoSafe protectors one has no sense of isolation.

The protectors are produced in a durable, flexible thermoplastic polymer. Due to the heat of the ear, the protector adapts to the shape of the auditory duct within just a few minutes, making them very comfortable in the ear even for prolonged periods of use. If needed the user can adjust the lamella to the shape of his or her auditory duct.
MotoSafe is supplied in two interchangeable attenuation filter sets, one for average use and one for greater attenuation:

tramp

• Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
« Vastaus #7 : Kesäkuu 17, 2012, 13:15:04 ip »
Kypäräkikimarassa jo aiheesta, mutta käytän aina.
Mainostamatta ko. linkissä lisää aiheesta

http://www.korvatulpat.fi/

http://www.kuulosuoja.fi/kuulosuoja/

Vierailija

« Vastaus #8 : Kesäkuu 17, 2012, 21:24:58 ip »
Tilasinpa joskus vuosia sitten Englannista lajitelman erilaisia korvatulppia - iso pussillinen niitä oli. Lopputulos: EAR Classic on paras.
Pitää haitallisen melun kurissa, mutta päästää tarpeellista ääntä läpi.
Vain Schubertin J1 kypärässä (maailman hiljaisin avokypärä, my ass!) olisi tarvinnut enemmän vaimennusta, vasen korva suhisee vieläkin.
Mutta erilaiset korvat on ihmisillä...
Emeritus-guzzisti

Anssi

« Vastaus #9 : Kesäkuu 17, 2012, 21:25:19 ip »
Käytännössä aina on ajaessa tulpat korvissa.

Mulla on sekä Earfoonit (oman korvan mittoihin valettu motoristimalli) että erilaisia versioita Alpinesta. Kokemuksen mukaan Earfoonit (kovina tulppina) rupeavat muutaman pitkän ajopäivän jälkeen reissulla kivistämään ja pari Alpine-päivää (tulppa on pehmeämpi) antaa korvalle lepoa. Muuten Earfoonit on kyllä luksusta.

Alpinessa on myös se hyvä puoli, että niiden mukana tulee pari eri suodatinta, joista voi helposti valita sen, jonka kanssa äänimaailma on miellyttävin. Huomasin kun pyörää vaihtaessa tuli erilainen pleksi ja erilainen ilmavirta ja sillai. On ne myöskin paljon halvemmat kuin Earfoonit, eli ei harmita niin hirviästi jos sattuu häviämään. Juu en ole hukannut, mutta kaveri kertoi...

-Anssi

BMW

« Vastaus #10 : Kesäkuu 18, 2012, 08:06:00 ap »
Mä ostin viime kesänä Alpinet ja tyytyväinen oon ollu. Kokeiltu on kaikenlaisia tulppia aiemmin mutta nää on kyllä tähän asti ylivoimaset.

Ekku

« Vastaus #11 : Kesäkuu 18, 2012, 10:55:37 ap »
Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että minun korvat kestää käyttää ihan noita tavallisia 3M-kertakäyttötulppia ärtymättä sen pahemmin.

Ilman tulppia en aja ollenkaan ja aina kun olen uuden kypärän ostanut, on se parempi ja hiljaisempi kuin edellinen.

Tasapainoaistiin häiriytymiseen korvatulppia käytettäessä en osaa ottaa kantaa muuten kuin että olen kaatunut aikoinaan mopolla ilman korvatulppia ja nyt myöhemmin mp:llä korvatulppien kanssa ihan samalla lailla...

Summu

« Vastaus #12 : Kesäkuu 27, 2012, 09:10:27 ap »
Tuolla voi testata taajuuksia. Ei kannata hämääntyä, jos ei kuule korkeampia värähtelyjä. Klubilaisten ikärakenne huomioon ottaen useimmilla jäänee 15 kilohertsiin. Ei kannata testata huonoilla kuulokkeilla.

Pekka

« Vastaus #13 : Kesäkuu 27, 2012, 21:02:05 ip »
Riipuu pyörästä, tai oikeastaan katteen aiheuttamista pyörteisätä, käytänkö tulppia.
EARit tai vastaavat toimii.
Omalla kohdalla melu aiheuttaa hampaidenkiristelyä, mikä sitten jumittaa kaikki
pään ja hartiaseudun lihakset.
Mielestäni kattesta lähtevän pyörteen aiheuttama tärinä, silloin kun se osuu kypärään, on se mikä
sotkee tasapainoaistia. Korvatulppien käytöllä en ole huomannut oleva vaikutusta.
Toisaalta ajaessa en ole vaikutusta huomannut, vasta sitten kun joutuu pysähtymään pidemmän
ajorupeaman jälkeen, joutuu keskittymään pystyssäpysymiseen.

Pekka
Sohc van Helmi.

Olli

« Vastaus #14 : Kesäkuu 28, 2012, 07:06:56 ap »
...
Toisaalta ajaessa en ole vaikutusta huomannut, vasta sitten kun joutuu pysähtymään pidemmän
ajorupeaman jälkeen, joutuu keskittymään pystyssäpysymiseen.
Tällaista on yleisemminkin havaittavissa - erityisesti kokoontumisajoissa.

.