Kirjoittaja Aihe: Kypäräkimara  (Luettu 11205 kertaa)

MG C

  • Viestejä: 27
  • MG Nevada -07
Kypäräkimara
« : Kesäkuu 14, 2012, 01:25:04 ap »
Aloitetaan myös täällä tämä iloittelu. Eli mikä ruukku käytössä ja miksi? Mitä suosittelisit ja miksi? Mihin sijoittaisit seuraavaksi?

Potta on tietysti yksi parhaimpia/kannattavimpia vakuutuksia, mutta kun....

....on ne turvaluokitukset Eu:ssa ja muualla muailmassa sekä erilaiset testitulokset maasta ja sen kriteereistä riippuen. Löytyy monenlaista materiaa ulko- ja sisäpuoleen. On ne suhinat, avattavat, umpiset ja avot. Voiko sisuskaluja irroitella ja pestä ym. allergia touhua. Entä kuulokkeiden ja puomimikkien lisäys tai ilmanvaihtojärjestelmä ja huurtumiset. Mihin mahtuu ehkä parhaiten rillit? Onko arskasuojusta valmiina ja minkälaista kiinnityshommelia? Niin, ja kaiken hyvän lisäksi pitäis näyttää joltakin. Toki tiedän, jotta meillä on jokaisella oma  ainutlaatuinen pää-, olkapää- ja peppumalli, mutta siitä huolimatta ja ehkä juuri siksi :)

Guzzitarranhan voi liimata mihin tahansa kypärään ja sen sisään lisätä oikean asenteen ;)

p.s. Mitä Guzzimies/nainen ei koskaan laittaisi päähänsä Guzzin selkään hypätessä? Jätetään heti muovipussi, pipo ja lippalakki pois laskuista.

T: Noviisi ja Nevada
Pasi Lintulahti

Kustimies

  • Viestejä: 62
Vs: Kypäräkimara
« Vastaus #1 : Kesäkuu 14, 2012, 08:54:45 ap »
Vanha Nolan vaihtui viime kesänä neonkeltaiseen Marushin RS999 umpipottaan. Hankinnan syitä oli halu saada hiljaisempi ja paremmin näkyvä kypärä. Kaupan päälle tuli keveys. Valintaa helpotti Eurobikerin tarjoushinta ko. potasta.

Ajossa Marushin on hiljainen ja aika mukava. Aluksi poskipehmusteet painoivat aika kovasti. Käytössä mukavuus on parantunut kun pehmusteet on muokkautuneet naaman muotoihin tai sitten naama on muotoutunut pehmusteiden muotoon :)

Schuberth C3 voisi olla seuraava kypärä. Parilla kaverilla on sellainen ja kovasti kehuvat. Ajellaan nyt Marushin:lla muutama vuosi...

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Kypäräkimara
« Vastaus #2 : Kesäkuu 14, 2012, 10:44:06 ap »
AGV Ago -77:aa, joka näkyy tuossa profiilikuvassa, en laittaisi. Oli paras aikoinaan, mutta jo seuraavan sukupolven Shoei oli niin paljon hiljaisempi ja mukavampi, että paluuta AGV:hen ei ole tapahtunut. En tosin ole edes kokeillut nyky-Agoa. http://www.agv.com/fi/agv/RACE/GRID/GIACOMO%20AGOSTINI
Forza Moto Guzzi!

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kypäräkimara
« Vastaus #3 : Kesäkuu 14, 2012, 10:59:02 ap »
Ostin AGV:n umpikypärän 2003. Se oli hyvä kypärä. Hiljainen, mukava päässä ja muutenkin bueno, mutta...silmälasien kanssa oli erittäin hankala toimia näppärästi. Ja yhden sangat siinä menivätkin...

Ostin kesällä 2006 Tallinnasta ( motomarket.ee ) Schubert Conceptin, kun sain hyvin edullisesti. Hyvä kypärä, hiljainen ja erinomaisen näppärä käytössä. Se kului ja erityisesti se avattavan osan mekanismi meni huonoksi.

Korvasin  sen 2011 keväällä avattavalla Davidalla, Verneri sen myi. Se oli hyvä, erittäin hyvä - parempi kuin Schubert. Hiljainen, näppärä, mukava. Sen myin vakuutusyhtiölle viime syksynä - pahus.  :-\
Etsin uutta samanlaista Ranskaa myöden, vaan eipä niitä enää mistään saa.  :'(

Tänä kevään ostin Airoh Sv 55S -kypärän. Suht. edullinen, hyvä hihna ja aurinkovisiiri. Hieman äänekäs, mutta ei haittaa, kun on tulpat korvissa. Yhdellä kädellä avattava, mutta leuanalus on auki, joka aiheuttaa hieman suhinaa ja pyörrettä. Siihen pitäis rakentaa itse pehmustus tjsp.

Minulla kun on Calissa se ruokapöydän kokoinen pleksi, niin sen takana kaikki kypärät toimivat aikas hyvin. Sen olen huomannut, että pärinä ja tärinä ovat riippuvaisia kuinka paljon pää on pleksin yli ja kypärästä riippumatta.
( Saas sitten nähdä mitä tulee, kun ( jos ) saan sen Stelvion käsirahan jotenkin kokoon...  ;) )
Saattaisi olla, että Laminar Lip siihen auttaa, en tiedä. Mutta se on turhan tyyris muovinpala...
Omat speksit kypärälle :
- Avattava - ehdoton vaatimus.
- Aurinkovisiiri - lähes välttämättömyys.
- Sopiva ja mukava päässä - välttämättömän tärkeä. Yleensä pehmusteet muotoutuvat tai naama muotoutuu... :P
Muut ominaisuudet tulevat sitten mukana ja ovat yleensä kaikissa samantapaisia ja  - mielestäni - vähemmän tärkeitä. Nykyään hihnalukko on näppärä kieleke ja visiirin irroitus pesua varten on kaikissa helppo.
Samoin takapenkkiläisen HJC on ilmeisen hyvä. Se on myös avattava, eikä vielä ole kuulunut pärinää, että pitäis olla toisenlainen kypärä. Onneksi on eka mitä koskaan on pitänyt, joten paremmasta ei ole tietoa...


MG C

  • Viestejä: 27
  • MG Nevada -07
Vs: Kypäräkimara
« Vastaus #4 : Kesäkuu 14, 2012, 11:57:19 ap »
Shuberth (S2 ja C3) on tullut vastaan monessa keskustelussa. Hyväksi ovat monet haukkuneet, mutta osa on hiljaisuudesta hieman erimieltä? Eli ero ei kait ole kovin merkttävä muihin saman hintaluokan kypäriin. Ja suhinat ovat kuitenkin osaltaan riippuvaisia kuskin koosta ja pyörän mallista/lisävarusteista. Silmälasien käyttäjät ovat myös kritisoineet Suuperttiä. Kovin kalliina monet pitävät myös.(hinta/laatu-suhteessa)

Itsellä on tällä hetkellä Sharkin OPenLine, siis avattava malli. Tykkään avattavasta systeemistä kuin hullu puurosta, mutta turvallisuus on hieman laittanut miettimään. Leukaosa irtoaa/särkyy melko helposti pienemmässäkin rysäyksessä. Eli umpi ompi huomattavasti turvallisempi. Ja eikös tuo avattava luokitella turvallisuusstandardeissa avokypäriin. Niin ja näin, avatava on paljon miellyttävämpi käyttää. Ja noilla pyöräilevillä seriffeilläkin on näitä avattavia malleja, joten.....?
Pasi Lintulahti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kypäräkimara
« Vastaus #5 : Kesäkuu 14, 2012, 12:21:57 ip »
Tällä hetkellä käytössä mattamusta Held, mustalla visiirillä. Aiempi oli Agv:n umpipotta, mattamustana ja mustalla visiirillä.
Päähäni en laittaisi mitään avattavaa kypärää enkä yhtäkään Schuuberttia. Ovat niin valtavan kokoisia, että näyttävät ihan oikeasti typerältä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ande749

  • Vieras
Vs: Kypäräkimara
« Vastaus #6 : Kesäkuu 14, 2012, 13:38:21 ip »
Umpikypäränä on 2003 ostettu Shoei Z-One. Kaikin puolin erinomainen kypärä, joka istuu päähäni hyvin. Aurinko- tai silmälasien kanssa kärsii ajella aamusta iltaan. Huurtumista on helppo estää saippualla tai tiskiaineella, korvatulpat hoitaa melun. Visiirin irroitus on äärimmäisen helppoa ja laatu on kaikin puolin mielestäni huippuluokkaa.

Sorapyörätouhuja varten olen hankkinut Arain Tour-X:n ja vaikka se kypäränä on hyvä, en toista samanlaista ostaisi. Yhtä hyvän ja halutessaan samalta valmistajaltakin saa varmasti halvemmallakin mutta Tour-X:n pointti, se visiiri, on myös sen heikoin ominaisuus. Mikäli kyseistä kypärää aikoo käyttää muualla kuin laboratorio-olosuhteissa, menee visiiri vaihtokuntoon alta aikayksikön. Käytännössä sitä on hyvin vaikea pitää puhtaana ilman, että naarmuttaa sen pilalle. Kun on visiirillisten kypäröiden kanssa tottunut siihen, että voi hurauttaa huoltsikan mittarikentälle, ottaa telineestä paperia, kastella sen ja pyyhkäistä visiirin puhtaaksi, sitä pyrkii vähän hämmästymään, että visiirin saa pilalle kuukaudessa. Materiaali on niin pehmeää, että se menee talouspaperista tai vastaavasta pilalle, aivan harmaaksi hienon hienoista naarmuista. Sain narinan säestämänä takuuseen uuden sekä ison mikrokuituliinan ja hienot ohjeet, kuinka visiiri pitäisi puhdistaa. Eipä ollut siitä visiiristä juuri sen pidempää iloa kuin alkuperäisestäkään, vaikka koitin jopa hiukan varoa sitä. En minä ala varustautua ajolenkeilleni joillain visiirinpuhdistusvälineillä kun on olemassa valmistajia, joiden visiireillä voi ajaa useamman kauden siitä huolimatta, että visiiriä puhdistaa milloin milläkin. Harmi sinänsä, sillä kypärä on muuten todella hyvä ja visiiri kätevä krossikypärässä, kun on matkaendurotouhuista kyse. Shoeillakin on vastaava kypärä (Hornet) mutta ainakin vuonna 2008 ainakaan siitä ei voinut säätää lipan asentoa, joka myöskin on melko suotava ominaisuus kun ajetaan välillä maantienopeutta ja toisinaan tapeilta seisoen maastossa. En tiedä, onko nykyissä malleissa lippa säädettävissä.

Lämpimien kelien kaupunkipyörähtelyjä varten on Bellin jokin avokypärä. En muista mallia. Hyvä kypärä ja hämmästyttävän hiljainen noihin kahteen muuhun verrattuna.


Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: Kypäräkimara
« Vastaus #7 : Kesäkuu 14, 2012, 15:06:19 ip »
Marushin RS999 huomiokeltaisena. Erittäin hyvä ja turvallinen umpikypärä. Niin ja myös erittäin kevyt. Sen suorastaa unohtaa pitkällä reissulla. Ostin siihen juuri "äänieristysreunuksen". Sen pitäisi vähentää melua 40%. Toivotaan, että se pitää paikkansa. Minä kun en noita korvatulppia osaa käyttää. Syksyn Mandellon reissussa pelas hyvin.
V11 Sport

MG C

  • Viestejä: 27
  • MG Nevada -07
Vs: Kypäräkimara
« Vastaus #8 : Kesäkuu 14, 2012, 16:16:45 ip »
Marushin RS999 huomiokeltaisena. Erittäin hyvä ja turvallinen umpikypärä. Niin ja myös erittäin kevyt. Sen suorastaa unohtaa pitkällä reissulla. Ostin siihen juuri "äänieristysreunuksen". Sen pitäisi vähentää melua 40%. Toivotaan, että se pitää paikkansa. Minä kun en noita korvatulppia osaa käyttää. Syksyn Mandellon reissussa pelas hyvin.

Sama juttu noiden korvaan tungettavien hommien kanssa.
Pasi Lintulahti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kypäräkimara
« Vastaus #9 : Kesäkuu 14, 2012, 16:30:43 ip »
Jos esim. kevyemmätkään tulpat käy korviin, olisi vaihtoehtona vaikka tämä: http://www.finfonic.fi/Default.aspx?id=326345
Kavereilla, joilla nuo on, ylistävät yhteen ääneen. Ja kun menette niitä teettämään, ottakaa kypärä mukaan.
Itselle sopii parhaiten Pisman ja Kodin Terran valikoimista löytyvät Uvex Hicomit. Kevyet ja hyvä vaimennus.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

MG C

  • Viestejä: 27
  • MG Nevada -07
Vs: Kypäräkimara
« Vastaus #10 : Kesäkuu 14, 2012, 22:18:04 ip »
Jos esim. kevyemmätkään tulpat käy korviin, olisi vaihtoehtona vaikka tämä: http://www.finfonic.fi/Default.aspx?id=326345
Kavereilla, joilla nuo on, ylistävät yhteen ääneen. Ja kun menette niitä teettämään, ottakaa kypärä mukaan.
Itselle sopii parhaiten Pisman ja Kodin Terran valikoimista löytyvät Uvex Hicomit. Kevyet ja hyvä vaimennus.



Yritin käyttää itelle valettuja tulppia monta vuotta, mutta kun....ensiks ne oli ihan sika kalliit ja tietysti hyvät, mutta kun korvakäytäviin ei ole tarkoitettu mitään ylimääräistä alunperinkään. Mulla on korvakäytävissä verisuonet (liian) pinnassa - kuten yllättävän monella muullakin, ja myös siksi homma ei onnistunut. Lisäksi huomasin, että korvatamppoonit vaikuttivat tasapainoelinten toimintaan haitallisesti. Se ei pyörän selässä ole kovin hyvä juttu. Toisaalta tuli myös liian hiljaista, eli reagointi muuhun liikenteeseen väheni.  Ja kun hukkasin tamppoonit kaksi kertaa, päätin lopettaa homman siihen. Tietysti voidaan kysyä, että onko kypärääkään alunperin tarkoitettu ihmispäähän, tai ihmistä pyörän selkään :) Mutta ei lähetä nyt siihen ;) Son niin mukavaa, jotta etsimme komprominsseja. :D
Pasi Lintulahti

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Kypäräkimara
« Vastaus #11 : Kesäkuu 14, 2012, 22:49:34 ip »
Ei mullekkaan korvatulpat sovi. Tuntuu että pää räjähtää jos semmoset tukkii korviin.

Ainut kypärämerkki mikä mulle käy on Arai. Löytyy umpinaista ja avoa. Kait tuo nuppi on jotenkin erikoosen mallinen kun ei nuo muut merkit tunnu sopivalta. Jokunen vuosi sitten ostin Shoein avattavan ja tuola se on lähes käyttämättömänä hyllyssä. Hyvältä se näin kokeillessa tuntuu mutta päivän jos pitää päässä niin johan painaa ja puristaa joka puolelta.

Tuommosella mennään yleensä.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Kypäräkimara
« Vastaus #12 : Kesäkuu 14, 2012, 23:24:19 ip »
Schuberth C2 ja joku AGV:n avopotta (maalattu Italian lipun väreihin).

Schuberth C2 on minun päähän sopiva kypärä. Ei huurtumisongelmia.
Ainoa ongelma on, kun sadekelillä avaa visiirin, niin visiirin alareunan saumaan kertynyt vesi roiskahtaa silmälaseille ja sitten harmittaa.
Avattavuus ja aurinkovisiiri on ihan ehdottomia varusteita silmälaseja käyttävälle.

Sen verran kesäihminen olen, että 85% ajoista vedetään avopotalla ja Aviator Gogglesseilla (silmälasit). Mitä enenmmän käyttää avokypärää, niin sitä enemmän umpikypärä tuntuu "tiukalta".
Kuulo suojataan ihan niillä keltaisilla perusEareilla.
Tämäkin vielä! ! !

MG C

  • Viestejä: 27
  • MG Nevada -07
Vs: Kypäräkimara
« Vastaus #13 : Kesäkuu 15, 2012, 00:37:41 ap »
Ei mullekkaan korvatulpat sovi. Tuntuu että pää räjähtää jos semmoset tukkii korviin.

Ainut kypärämerkki mikä mulle käy on Arai. Löytyy umpinaista ja avoa. Kait tuo nuppi on jotenkin erikoosen mallinen kun ei nuo muut merkit tunnu sopivalta. Jokunen vuosi sitten ostin Shoein avattavan ja tuola se on lähes käyttämättömänä hyllyssä. Hyvältä se näin kokeillessa tuntuu mutta päivän jos pitää päässä niin johan painaa ja puristaa joka puolelta.

Tuommosella mennään yleensä.


Rouvalle haettiin tänään Arai. Ja kun naisesta tässä tapauksessa on kyse, niin voitte arvata, jotta Bikeworldin kaikki potat käytiin huolellisesti läpi. Sitä ennen oli istuttu netin ääressä tunti jos toinenkin. Näissä naiset ovat yleisesti kadehditavan hyviä. Hän siis lopulta päätyi Arain umpikypärään ja vasta tiskilla katsottiin hintalappua - ja sitte mun lompsaa. No, tällä osastolla en edes yskinyt, raapinut päätä tai tehnyt mitään muitakaan muita sijaistoimintoja. Näin sen piti mennäkkin. Hyvään kannattaa sijoittaa -ennen kaikkea hänen hyväksi ja hyväksi toteamaan. Hyvä! Ja kiitos muuten myös teille kaikille hyvistä kommenteista !! Depatti jatkukoon.....mun pitäis vielä löytää se mulle oikea :)
Pasi Lintulahti

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Korvatulpat
« Vastaus #14 : Kesäkuu 15, 2012, 08:38:51 ap »
Olen kokeillut erilaisia korvatulppia.
- Laipalliset tappimalliset. Eivät vaimenna riittävästi, tappi pitää lyhentää ja huomattavan epämukavat. Niissä tosin oli erittäin hyvä purkki.
- Keltaiset Bilsomit. Halvat vaahtomuovitupot. Pitää pyöritellä ohueksi ja tunkea korvaan. No, eivät kuitenkaan pysy laajetessaan, vaan työntyvät ulos. Eivät vaimenna hyvin.
- Korvakitti. Ostin apteekista korvakittipurkin. Pötkön leikkasin neljään osaan. Sain kaksi paria korvatukoksia. Palan kun pyörittää siten, että siinä on ohut korvakäytävään menevä uloke ja sitten tunkee koko pallukan korvakäytävän eteen ja painaa peukalolla tukevasti, ni johan toimii. Vaimentaa hyvin, on kivuton ja helppo käytössä. Vaimentaa jopa niin hyvin, että takaa tullut palopilli ei kuulunut kunnolla. Toisaalta, ei tartte kuunnella takapenkin navigaattoria... ;) Käytämme molemmat tuota kittiä, joten kumpikaan...

Ja sitten kun ajoin pienen pätkän ilman noita, niin pelästyin, että nyt on Calin moottori rikki, kun kuulin kilkatusta ja kalkatusta ja kilinaa yms. kunnes käsitin, että ei oo tulppia... :P