Kirjoittaja Aihe: Melumittaus V10:iin Nokia 5100:lla  (Luettu 8835 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Melumittaus V10:iin Nokia 5100:lla
« Vastaus #15 : Kesäkuu 07, 2012, 20:59:23 ip »
Centauro -97:ssa on muutoskatsastettu Guzzin alkuperäinen Termignonin valmistama viritysputkisto. Muutokatsastutin sen syksyllä 2011. Tuolloin mittaus antoi 97dB/4100rpm. Sallittu olisi ollut 103dB. Tien päällä miliisin mittauksissa läpi menee 103+5+3=111dB. Marginaalia on siis tosi reilusti, kun ottaa huomioon, että korvan kipukynnykseen (120dB) on matkaa enää 9dB. Mittaus Nokia 5100:lla antoi kuvan mukaisesti saman 97dB. Venttiilikopan tienoille vietäessä tuli n.101dB:n lukemia.

Muistaakseni toi +5dB ei koske tyyppihyväksymättömiä vaan näissä vanhemmissa 103 ja 106 on ihan oikeita maksimiarvoja joihin poliisi lisää vaan 3dB mahdollista mittausepätarkkuutta, eli meillä maksimi olis 106dB joka sekin kyllä alittuu kaikissa tilanteissa, jos mittaus tehdään edes suunnilleen ohjeiden mukaan. 

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Melumittaus V10:iin Nokia 5100:lla
« Vastaus #16 : Kesäkuu 08, 2012, 11:32:09 ap »
Täytyy nyt muistaa, että tällaisen kännymittarin dynamiikka(äänen voimakkuuden mittausalue) ei ole tiedossa. Varmasti epätarkkuutta tulee kovemmilla äänenpaineilla, kun lähestytään ylärajaa. Luin justiin yhden ammattikäyttöön tarkoitetun audioanalysaattorin speksejä. Sen kyllästymispiste on juuri 106dB. Tarkoittaa, että jos lisätään äänen painetta 3dB:ä mittari näyttää 108dB. Tätä voi kysellä ratsiassa, jos haluaa saada lisää penaltia vääränlaisesta ylimielisestä virkavaltaa halventavasta asenteesta.
Forza Moto Guzzi!

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Melumittaus V10:iin Nokia 5100:lla
« Vastaus #17 : Kesäkuu 08, 2012, 12:11:49 ip »
Jos haluaa ihan omaksi kohtuullisen mittarin ja ammattilaitteiden useamman tonnin hinta on liikaa
niin tuo linkin 80 EUR laite on varmaan riittävän hyvä tähän tarkoitukseen.
Niitä on varmaan ostettukin pyörämelumittauksiin kun näyttävät olevan tilapäisesti loppu.

http://www.vekoy.com/index.php?cPath=94_1348

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Melumittaus V10:iin Nokia 5100:lla
« Vastaus #18 : Kesäkuu 11, 2012, 13:50:57 ip »
On mullakin Vintagessa varsin avara savuhormi, mutta keskustelee Rapidin kanssa varsin mukavasti joten olkoon. Mitä nyt moottorijarrutuksessa valuu vähän kaakkua piippuun ja pitää sitten siellä omaa elämäänsä.
Tämän desipeliongelman olen ajatellut ratkaista seuraavalla tavalla:
Rälläköin alkukäyristä suoralta osalta pätkän pois ja hitsaan muhvit päihin. Väliin kierrän öbut puolentoista- kahden tuuman palloventtiilit. Vettiilin kahvat jätän näkyviin siihen astinlaudan ja koneen väliin.
Ajelen sitten edelleenkin ns. torvi auki ja mahdolliseen ratsiaan tultaessa potkaisen vaivihkaa kahvat 45 asteen kulmaan, eli puolelle putken reijälle. Ei pitäisi tehdä ääni enää haittaa. Jos poliisimies alkaa ojennella kättään kohti venttiilin kahvoja, niin sanon hänelle kohteliaasti, mutta napakasti, että: "zot zot herra konstaappeli, eipäs muuteta ajoneuvon alkuperäis-säätöjä".
Suurta suomalaista ajattelijaa Antero Rokkaa vapaasti siteeraten: "Hitonko hyö miulle mahtavat. Se on semmonen tää outlawbaikkeroinnin stratekia".    ;D