Kirjoittaja Aihe: Melumittaukset alkavat 5/2012  (Luettu 18442 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Melumittaukset alkavat 5/2012
« : Huhtikuu 24, 2012, 19:24:59 ip »
MTV3 / 19:00 uutiset 24.04.2012:
"
Mopojen ja moottoripyörien melutestaus alkaa toukokuun alusta.  Poliisi on hankkinut mittauslaitteita.  Ajoneuvo pysäytetään muun liikenteen valvonnan yhteydessä, tehdään paikalla desibelimittaus. Paikallispoliisilla on kiinnostusta asiaan koska melusta tulee yleisövalituksia. Valvonta aloitetaan sitä mukaa kun saadaan hankittua laitteistoa.  Sakot, kilvet pois ja määräys uudelleen katsastukseen.  Viimevuotisten mittauksien mukaan jopa 1/3 mitatuilla liikaa melua.
"
Tässä aiemmin täällä tiedoksi saatettua muistiin merkitsemääni tekstiä:
EY-tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003. Tämän jälkeen käyttöönotettuihin moottoripyöriin saa asentaa vain direktiivin vaatimukset täyttävän E-hyväksytyn pakoputkiston tai moottoripyörän valmistajan alkuperäisen pakoputkiston. Tyyppihyväksyttyjen moottoripyörien moottoria ja pakoputkistoa saa muuttaa vain sellaisilla osilla, jotka on testattu pakokaasupäästöjen ja melun osalta direktiivissä säädetyllä tavalla. Varaosakatalysaattorin ja äänenvaimentimen tulee olla E-merkittyjä.Tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo melulle. Mittaustulos ei saa olla enempää kuin 5 dB(A) korkeampi kuin valvonta-arvo. 1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut (ei tyyppihyväksytyt) moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A).

Valmistajan kilpi: 89 dB(A) 3900 Giri/min. Ensimmäinen käyttöönotto 12/2002. EU tyyppihyväksyntänumero on rekisterotteessa ja valmistajan kilvessä. => Onko tämä tämä siis tyyppihyväksytty (max 94 dB), vai ennen 6/2003 käyttöönotettu (max 103 dB) ? Putkisto ei ole alkuperäinen, vaimentimissa on E -merkinnät ja paperilla luvataan 92 dB.

V11 - it defines you.

mopomies

  • Viestejä: 11
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #1 : Huhtikuu 24, 2012, 20:03:59 ip »
Onkohan ruiskunohjausyksikkö vaikea palautaa tehdasasetuksille, saisi päästöt kohdalleen. Ei tarttis tapella poliisin kanssa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #2 : Huhtikuu 24, 2012, 20:12:45 ip »
Ymmärsin jutusta että vain melua mitataan tien päällä, ei päästöjä.  Arvelen että päästöjä mitataan vasta sitten kun meilläkin on vuosikatsastus moottoripyörille (?)...  Ja kyllähän niitä tehoja täytyy saada luvallisillakin päästöillä, koska esim. Saksassa on ollut vuosikatsastus iät ajat ja siellä niitä viripajoja vasta onkin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2012, 17:39:14 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #3 : Huhtikuu 24, 2012, 20:19:30 ip »

=> Onko tämä tämä siis tyyppihyväksytty (max 94 dB), vai ennen 6/2003 käyttöönotettu (max 103 dB) ? Putkisto ei ole alkuperäinen, vaimentimissa on E -merkinnät ja paperilla luvataan 92 dB.



Jos otteella ja valmistajankilvessä kerran on e-numero niin sillon maksimi on 94dB. Nää hyväksytyt pyörät on vähän hankalia kun oikeestaan niihin ei sais vaihtaa pakoputkiakaan ellei oo jotain dokumenttia että päästö yms. normit täyttyy myös uudella putkistolla just tässä pyörämallissa, pelkkä vaimentimen e-hyväksyntä ei riitä.
Tulkintoja on eri konttoreilla ollu monenlaisia ja Trafistakaan ei ainakaan vielä ole mitään kovin selkeetä virallista ohjetta tullut. Mittauksien, sakkojen, valitusten ja kilpien irrottelun luulisi kyllä nopeuttavan ohjeistusta..

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #4 : Huhtikuu 24, 2012, 20:24:33 ip »
Kiitokset perustellusta mielipiteestä. Olen siis teoriassa vaaravyöhykkeellä vaikka toivoa sopii, että melun puolesta menee läpi (92 vaan ei 94). Tosin, kun -02 mallissa ei ole vielä kattia, päästöasia ei liene siis niin kriittinen, CO2:ta saa olla enemmän.  Viime keväänä ei ollut rekisteröintikatsastuksessa mitään ongelmaa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2012, 22:16:56 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #5 : Huhtikuu 24, 2012, 20:39:08 ip »
E-hyväksytty pyörä menee suomessa rekisteröintikatsastuksesta läpi ilman erillisiä selvityksiä, mutta vaan alkuperäisessä kunnossa, alkuperäisillä putkilla. Vanhemmissa ja esim. jenkki malleissa tarvitaan mittauksia tai COC-todistuksia vähän tapauksesta riippuen.

Päästöjä ei poliisilla ole mitään mahdollisuutta eikä tosiaan tarkoitustakaan tien päällä mitata.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #6 : Huhtikuu 24, 2012, 21:10:19 ip »
Taitaa se virallinen määritelmä olla tyyppikilven luku +3-4db, puolella moottorin huipputehon kierrosluvusta.
Voin melkoisella varmuudella sanoa, ettei yksikään kaksiventtiilinen isolohko jää alle 94dB:n tehokierroksilla, pitää nimittäin moottorit sen verran rujoa mekaanista ääntä..

Typerää ja tehotonta tällainen tienvarsimittaus on, ohiajavaa liikennettähän ei mittauksessa suljeta pois.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #7 : Huhtikuu 24, 2012, 21:40:13 ip »
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta
ja rakenteen muuttamisesta annettu Helsingissä 15 päivänä joulukuuta 2009


Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta F (Fast) käyttäen, koko mittausjaksolta alkaen tasaisista kierroksista ja päättyen heti kun moottori saavuttaa tyhjäkäynnin pyörintänopeuden. Huomioon otetaan vain kolmessa peräkkäisessä mittauksessa saadut mittaustulokset, joiden väliset erot eivät ole yli 2 dB(A).

Mittalaitteena käytetään äänenpainetason mittaria, joka täyttää vähintään standardin ISO/IEC 61672 tarkkuustason 2 tai vastaavat vaatimukset. Mittarin tulee olla kalibroitu valmistajan ohjeiden mukaan. Mittarin tuloksen pysyvyys tulee testata ennen testisarjaa ja sen jälkeen. Mittauslaitteen virhemarginaali vähennetään mittaustuloksesta ennen pyöristystä. Mittalaite asetetaan vaakasuunnassa 0,5m etäisyydelle poistoaukosta 45 asteen kulmaan pakoputken poistoaukon suuntaan nähden sekä pystysuunnassa pakoputken ulostulon tai vähintään 0,2 m korkeudelle testiradan suuntaisesti. Jos pakoputkessa on useampia ulostuloja, mittalaite asetetaan niistä korkeimmalla sijaitsevan korkeudelle. Jos ulostulot sijaitsevat eri puolilla ajoneuvoa tai yli 0,3 m päässä toisistaan, melutaso mitataan eri ulostuloille erikseen ja testituloksena käytetään korkeinta arvoa.

Melutaso mitataan asfaltti- tai betonialustalla taikka muulla vastaavalla alustalla, joka ei aiheuta merkittäviä akustisia häiriöitä. Mittauspaikalla 3 m etäisyydellä ajoneuvosta ei saa olla muita akustisia esteitä kuin enintään kaksi mittauksen suorittajaa. Mittauspaikan taustaäänitason on oltava vähintään 10 dB(A) pienempi kuin mitattavan ajoneuvon äänitaso. Jos ajoneuvossa ei ole kierroslukumittaria, oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella.

Muutoskatsastuksessa Ey tyyppihyväksytyn ajoneuvon katsotaan täyttävän melulle kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen tietyistä osista ja ominaisuuksista annetun neuvoston ja parlamentin direktiivin (97/24/EY) luvussa 9 asetetut vaatimukset, jos paikallaan suoritettavassa 14 §:n mukaisessa mittauksessa ajoneuvon melu ei ylitä enempää kuin 5 dB(A) valmistajan kilvessä ilmoitettua käytönaikaista meluarvoa.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2013, 20:53:17 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #8 : Huhtikuu 24, 2012, 21:52:05 ip »
Hieman asian sivusta.
Pisti silmään sana rekisteröintikatsastus. Ei sellaista tarvitse tehdä ajoneuvoon joka on jo aiemmin rekisteröity EU-alueella.
Konttorilla pitää kuitenkin käydä mutta toimenpide on kevyempi ja paljon halvempi koska kyse on vain identiteetin varmistamisesta. Siinä ei katsota mitään muuta kuin että runkonumero pitää paikkaknsa dokumenttien kanssa. Itse olen käynyt ajokelvottoman pyörän kanssa katsastuskonttorilla teettämässä ko toimenpiteen.

Yllä oleva ei koske EU:n ulkopuolelta tuotuja ajoneuvoja.

Yleensä tuosta pakoputkiasiasta.
Jos vaihtaa pakoputket muihin kuin alkuperäisputkiin niin kannattaa muutoskatsastaa pyörä. Silloin rekisteröintitodistukseen merkitään kyseiset putket. Tietenkin edellyttäen että ne kelpaavat katsastuksessa.
On huomattavasti helpompi esittää tienvarsitarkastuksessa että putket on jo viranomaistoimin katsottu ja sopiviksi havaittu ja jatkaa matkaa.
Joilla pyörä on vuosimallia 1990 tai vanhempi niin ei oikeastaan ole mitään rajoituksia millaiset putket ovat kunhan ei tule melua kohtuuttomasti.

Desibeleistä.
Jos pyörän melu pakoputkesta määriteltyä menetelmää käyttäen mitataan niin moottorin mekaaniset äänet eivät siihen vaikuta.
Jos melupäästöksi on tyyppikatsastuksessa merkitty tyyppikilpeen tai -tarraan esimerkiksi 96 dB niin kolmen yksikön lisäys 99 dB tarkoittaa että melun määrä on kaksinkertaistunut eli on jo todella kovaa. Sellaisen melulisäyksen aikaan saamiseksi täytyy tehdä jo aika lailla töitä.

Nykymoottoreista.
Nykyaikaiset moottorit on polttoainetaloudeltaan mitoitettu tekniikaltaan siten että pakoputkiston pitää tuottaa pakovastusta. Tarkoittaa toisin päin sitä että pakoputkiston muuttaminen väljemmäksi ei paranna moottorin polttoainetaloutta vaan heikentää sitä jolloin menetetään tehoa. Voisi sanoa että teho tulee meluna ulos eikä välity takapyörään.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #9 : Huhtikuu 24, 2012, 22:07:31 ip »
Lainaus
Ei sellaista tarvitse tehdä ajoneuvoon joka on jo aiemmin rekisteröity EU-alueella

OK, siksi siis ei ollut ongelmia.

Lainaus
Jos vaihtaa pakoputket muihin kuin alkuperäisputkiin niin kannattaa muutoskatsastaa pyörä. Silloin rekisteröintitodistukseen merkitään kyseiset putket

No jumprahuiti kun nämä olivat kiinni jo tuotaessa - eikä niitä merkitty suomalaiseen rekisteritodistukseen.

Lainaus
Esittää tienvarsitarkastuksessa että putket on jo viranomaistoimin katsottu ja sopiviksi

Arvelen että mittaaja toteaa että kun nyt on tähän mittaukseen varustauduttu niin mitataan, kun sellaistakin porukkaa arvellaan olevan liikkeellä, joka irrottaa dB -killerit tai tekee muita äänenvoimakkuuteen vaikuttavia muutoksia jälkikäteen.  Siihen kai tällä kaikella pyritään, että "melusaastetta" olisi vähemmän.

Trafin sivuilta:

Rekisteröintikatsastuksessa katsastaja tarkastaa ajoneuvon säännöstenmukaisuuden tarkastamalla ajoneuvossa olevat rakenteet ja varusteet, toteamalla pakollisten varusteiden olemassaolon sekä tarkastamalla ajoneuvon vaatimustenmukaisuuden ajoneuvosta ja siitä esitettävistä dokumenteista. Lisäksi tapauksesta riippuen katsastuksessa tarkastetaan myös ajoneuvon kunto. Rekisteröintikatsastuksessa on esitettävä mm. ajoneuvon rakenteiden ja varusteiden vaatimustenmukaisuudesta selvitys, johon halutaan vedota. Lisäksi katsastajalla on oikeus pyytää lisäselvityksiä vaatimustenmukaisuuden todentamiseksi. Vaatimustenmukaisuuden tarkastaminen on jaoteltu erilaisiin käytäntöihin ajoneuvon iän, alkuperäisen markkina-alueen, hyväksyntöjen ja ajoneuvoluokan perusteella. Ajoneuvosta esitettävien asiakirjojen tulee olla kyseiselle ajoneuvolle valmistenumerolla yksilöityjä. Lisäksi ajoneuvosta tulee esittää katsastuksessa todistus edellisestä ulkomaisesta rekisteröinnistä sekä rekisteröinnissä todistukset omistusoikeuden siirtymisestä edellisestä rekisteriin merkitystä omistajasta lähtien.

V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #10 : Huhtikuu 24, 2012, 22:09:48 ip »
Typerää ja tehotonta tällainen tienvarsimittaus on, ohiajavaa liikennettähän ei mittauksessa suljeta pois.

No näimpä. Ja resurssipulaa kitistään. Voi tulla mielenkiintoinen kesä monelle...

No, ei siinä mitään, saa mun romuja tulla mittaamaan ja konttia E merkkien perässä kuka haluaa. Muut on sen verran vanhoja eikä kovin kovaäänisiä ja sportti on vakioputkella. Sen kilvessä muuten seisoo 98db/3500.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #11 : Huhtikuu 24, 2012, 22:25:23 ip »
Desibeleistä.
Jos pyörän melu pakoputkesta määriteltyä menetelmää käyttäen mitataan niin moottorin mekaaniset äänet eivät siihen vaikuta.
Jos melupäästöksi on tyyppikatsastuksessa merkitty tyyppikilpeen tai -tarraan esimerkiksi 96 dB niin kolmen yksikön lisäys 99 dB tarkoittaa että melun määrä on kaksinkertaistunut eli on jo todella kovaa. Sellaisen melulisäyksen aikaan saamiseksi täytyy tehdä jo aika lailla töitä.


Katsopa Youtubesta se MTV3:n uutinen, jossa poliisi esittelee miten mitataan. Sillä tavalla mitataan viereisen moottoritien melut, moottorin pärinä, naapurin kissan mouruaminen ja poliisien vaatteiden kahina. Jo mittaus suoritetaan, kuten pykälässä neuvotaan, voi olla mahdollisuuksia päästäkin mittauksesta läpi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #12 : Huhtikuu 24, 2012, 23:15:45 ip »
Desibeleistä.
Jos pyörän melu pakoputkesta määriteltyä menetelmää käyttäen mitataan niin moottorin mekaaniset äänet eivät siihen vaikuta.
Jos melupäästöksi on tyyppikatsastuksessa merkitty tyyppikilpeen tai -tarraan esimerkiksi 96 dB niin kolmen yksikön lisäys 99 dB tarkoittaa että melun määrä on kaksinkertaistunut eli on jo todella kovaa. Sellaisen melulisäyksen aikaan saamiseksi täytyy tehdä jo aika lailla töitä.

Katsopa Youtubesta se MTV3:n uutinen, jossa poliisi esittelee miten mitataan. Sillä tavalla mitataan viereisen moottoritien melut, moottorin pärinä, naapurin kissan mouruaminen ja poliisien vaatteiden kahina. Jo mittaus suoritetaan, kuten pykälässä neuvotaan, voi olla mahdollisuuksia päästäkin mittauksesta läpi.

Epäilemättä poliisin vaatteiden kahina saa aikaan langettavan tuomion Harrikka-miehelle. Varmaan juuri tämä kiinnittääkin poliisin huomion melusaasteen määrään.  ;)
Mouruavaa kissaa ei näkynyt telkkarissa, ehkä se ei ole välttämätön?
Emeritus-guzzisti

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #13 : Huhtikuu 25, 2012, 10:59:49 ap »
Eiköhän Guzzit saa edelleenkin kilistellä ja papatella rauhassa - pääasiassa keskittynevät toisiin twineihin ja kiljuviin nelikoihin...

Guzzissa äänimaailman valinta ei ole on / off  - vaan kokonaisuudesta on joka tapauksessa valittava:

joko: http://www.youtube.com/watch?v=XIo9iF3WU3E&feature=related

tai; http://www.youtube.com/watch?v=UlimxuCcTPY

vai; http://www.youtube.com/watch?v=Q5psmSJYnfM


T,
Jukka









MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Melumittaukset alkavat 5/2012
« Vastaus #14 : Huhtikuu 25, 2012, 11:23:43 ap »
Maltan tuskin odottaa, että saan Cagivan liikenteeseen ja poliisit päättävät ratsata sen ja ryhtyä äänten mittaamiseen.

Ensimmäinen tehtävä on löytää pakoputki.

Toinen tehtävä on selvittää huipputehon kierrokset, sitten se, paljonko kierroksia on testissä, kapulaa käännellessä.