Kirjoittaja Aihe: V11 Sport -05: öljynsuodattimen irroitus- ja bensatankkikysymys  (Luettu 7020 kertaa)

Ande749

  • Vieras
Arvoisat raatilaiset.
Kevään nyt alkaessa uhkaavasti lähestyä, päätin siirtyä keväthuollon harkitsemisen aloittamisen miettimisestä oikeiden, ei-virtuaalisten huoltotoimenpiteiden pariin. Ohjelmassa on mm. moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihto, keulaöljyjen vaihto, läppärunkojen ja kansien välisten kumikurkkujen vaihto sekä viime kesänä ilmaantuneen bensansaantiongelman selvittäminen.

Ensimmäinen, mainittavampi ongelma on vanhan öljynsuodattimen irroittaminen. Tarvikesuodattimen perusteella hankin kuppimaisen, 76 mm:n avaimen irroittamista varten mutta yllätyksekseni sepä ei sovikaan paikalleen, aivan kuin olisi hiukan liian pieni alkuperäissuodatinta varten. Ilmeisesti asennettuna on alkuperäissuodatin, väriltään se ainakin on hyvin vaalea. Sen, mitä siitä työntömitalla saa mitattua, avainväli vaikuttaisi kuitenkin olevan sama 74 mm. kuin tarvikesuodattimessakin (HF-551), johon avain käy juuri eikä melkein. Jos jollakulla sattuisi olemaan käsillä alkuperäissuodatin mittaamista varten taikka kyseinen tieto muutoin hallussa, olisin kovasti kiitollinen saadessani kyseisen mitan tietooni. En vielä tässä vaiheessa aikonut esimerkiksi lyödä ruuvaria suodattimen läpi tai käyttää muita voimakeinoja...

Toinen aiheeseen liittyvä kysymys. Toisaalla täällä mainitaa eräästä klemmariniksistä, jolla varmistetaan suodattimen kiinnipysyminen. En ole päässyt varmuuteen, pitäisikö tätä niksiä soveltaa myös minun pyöräni tapauksessa. Kyseisessä keskusteluketjussa mainitaan, että klemmarin laittaminen on pikkujuttu mutta ei sitä tässä tapauksessa kyllä paikalleen saa ilman öljypohjan irroittamista, mitä en aivan pikkujuttuna pitäisi normaalin öljynvaihdon yhteydessä.

Bensa-aiheeseen. Viime kesänä vaihdoin 10tkm huollon yhteydessä ilmanputsarin. Sinänsä yksinkertainen homma, tankki irti, suodattimen vaihto, tankki kiinni. Myöhemmin, tämän huollon jälkeen, tuli pyörääni sellainen oire, että kun bensan varoitusvalo syttyy, alkavat oireet kuin bensan loppuessa. Tankki ei kuitenkaan ole tyhjä, vaan siellä on vielä 5-6 litraa jäljellä ainakin sillä perusteella, paljon saa tankatuksi. Ennen huoltoa sain tankillisella ajeltua reipaasti yli 300 km, nyt meno alkaa kakimaan ajotyylilläni n. 250 km kohdalla, kun siis varoitusvalo alkaa palaa.  En osaa sanoa, tulivatko oireet heti huollon jälkeen, kun en välttämättä läheskään joka kerta aja tankkia niin tyhjäksi, että valo syttyy. Mutta ainakaan ennen huoltoa tätä oiretta ei ollut. Tämä tapahtuu nyt joka kerta, kun ajan tankin varoitusvalolle asti ja oireet lakkaavat heti tankattuani.

Oletin, että kenties joku liitin olisi ollut huonosti tai jokin letku puristuksessa tai mutkalla. En loppukesänä tehnyt asialle mitään, sillä aikomuksenani oli vaihtaa mainitsemani kurkut tässä ennen tämän vuoden ajokauden aloittamista. Mitään silmiinpistävää ei tankin alta kuitenkaan löytynyt. Ajoin tarkoituksella syksyllä pyörää säilytykseen tuodessani tankin niin tyhjäksi, että oireet olivat varsin selvät. Testasin tankin ollessa irrallaan, että bensaa kyllä ainakin sulkuhanan avaamalla alkaa tulla. Bensapumppu vinkuu virrat laitettaessa kuten se on koko ajan tehnyt ja paineentasausventtiilille tulevassa letkussa tuntui olevan painetta sitä irroittaessani tankin irroittamiseksi. Tietoa ja valistuneita arvauksia otetaan tästäkin aiheesta mielellään vastaan.

Korostettakoon, että vaikka oireet ovat samat kuin bensan loppuessa, ei matkanteko tyssää kuten bensan loppuessa tapahtuu. Pyörä vain nykii ja vetää epätasaisesti aivan kuin silloin, kun olisi aika kääntää varatankille. Korvausilman puutteesta ei liene kyse, sillä tuolloinhan oireita olisi myös täydellä tankilla ja korkin avaaminen helpottaisi oireita ainakin toviksi. Nyt niin ei käy.
 

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: V11 Sport -05: öljynsuodattimen irroitus- ja bensatankkikysymys
« Vastaus #1 : Huhtikuu 19, 2012, 07:48:04 ap »
Öljyn vaihdon yhteydessä kannattaa öljypohja aina irroittaa. Pienempi vaiva kuin sen pohjassa olevan kannen tiivistäminen. Tällöin on suodatinkin helppo irroittaa mainitsemallasi ruuvarimenetelmällä. Klemmaria en ole omassani käyttänyt. Ehkä sen seuraavalla kerralla laitan.
V11 Sport

Ande749

  • Vieras
Vs: V11 Sport -05: öljynsuodattimen irroitus- ja bensatankkikysymys
« Vastaus #2 : Huhtikuu 19, 2012, 08:18:56 ap »
No, laihana lohtuna todettakoon, että edelliset pyöräni ovat olleet LC4/8-moottorisia Kotareja, joissa myöskin öljynvaihto on osa harrastusta...

Mutta tuo bensatankin tyhjenemisongelma on se suurempi. Olisi kaiken lisäksi aikomus kesäkuussa poiketa pyörällä Manner-Euroopan puolella reissussa ja mielelläni ottaisin käyttöön koko tankkausvälin, mihin pyörälläni pitäisi pystyä...

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: V11 Sport -05: öljynsuodattimen irroitus- ja bensatankkikysymys
« Vastaus #3 : Huhtikuu 19, 2012, 08:54:08 ap »
Joskus tarinoin Piikkiössä tuosta öljypohjan "luukusta", jota kautta filtterin saa vaihdettua. Kertoivat syvästi suosittelevan koko pohjan irroitusta. Siinä "luukussa" on kuulemma niin hienot ja ohuet kierteet, että menee helposti ja vaivattomasti väärin ja pilalle.

Sen olen Calissa huomannut, että öljypohjan irroitus on hyvä asia siksikin, että niin saa kaiken mönjän pois ja samalla näkee onko pohjalle kertynyt esim. metallipurua tms. Eikä tuo phjan irroitus ole mikään ponnistus; Vähän riippuen siitä, onko huoltonosturi vai ei, niin koko hommaan menee puolisen tuntia. Siitäkin osa valutukseen...
Sen aikana voi vaikka kaataa perään uudet öljyt, kun vanhat on tuon homman aikana valutettu pois.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: V11 Sport -05: öljynsuodattimen irroitus- ja bensatankkikysymys
« Vastaus #4 : Huhtikuu 19, 2012, 09:10:42 ap »
Erillinen suodattimen vaihtokansi on ainakin Daytona RS/V10 Centauro/1100 Sport-malleissa.

Käyntihäiriön syyn selvittämiseksi ehdotan seuraavaa: Irrota merkkivalon anturin liitin ja trippimittaria hyväksi käyttäen seuraa ilmenevätkö oireet tai irrota vasta kun oireet alkavat. Jatketaan sen jälkeen. Jonkun ajan jälkeen huomaat, että 1500€ on mennyt hyvään tarkoitukseen ja vika löytyy ruiskun säädöistä.
Forza Moto Guzzi!

Ande749

  • Vieras
Vs: V11 Sport -05: öljynsuodattimen irroitus- ja bensatankkikysymys
« Vastaus #5 : Huhtikuu 20, 2012, 09:13:49 ap »
No niin. Öljyt suodattimineen tuli vaihdetuksi. Öljypohjassa ei ollut mitään mainittavaa ylimääräistä, joten en usko, että alan joka öljynvaihdolla sitä aukomaan. Vanha suodatin oli vedetty sellaiseen momenttiin, että ei varmasti tarvinnut pelätä sen irtoamista vahingossa. Tiivisterengas ei kuitenkaan näyttänyt kärsineen silmin havaittavia vaurioita. Puhdistin koneen puolelta suodattimen kierteen ja laitoin uuteen pari pisaraa lukitetta, joten saan seuraavassa vaihdossa suodattimen halutessani irti ilman öljypohjan irroitustakin.

Pitää testata, mitä merkkivalon anturin irroittaminen mahdollisesti asiaan vaikuttaa. Ajokausi alkaa vasta vappuna, joten palaamme asiaan tuonnempana!

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: V11 Sport -05: öljynsuodattimen irroitus- ja bensatankkikysymys
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2012, 09:27:30 ap »
Jos laittaa sen letkun kiristimen varmistamaan suodattimen paikallaan pysymistä, pitää öljypohja irrottaa joka kerralla. Eli jokatoisessa öljyn vaihdossa.
Forza Moto Guzzi!

dry county

  • Viestejä: 24
Vs: V11 Sport -05: öljynsuodattimen irroitus- ja bensatankkikysymys
« Vastaus #7 : Toukokuu 12, 2012, 17:57:18 ip »
Terve!Omassa pyörässsä v11 myös vähän samat oireet:Bensavalo syttyy jo vähän ennen 200km ja pikuisen myös alkaa kakimaan mutta en tiedä onko tuo
nykiminen oikeita vai kuvittelua.Huollan pyörän joskus ensi viikolla ja laitan juttua jos jotain ihmeellisyyksiä löydän.

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: V11 Sport -05: öljynsuodattimen irroitus- ja bensatankkikysymys
« Vastaus #8 : Toukokuu 13, 2012, 19:40:35 ip »
Kai teillä trippimittarit toimii? V11 kulutus ei niin paljoa vaihtele, ettei tripillä pärjää. Mä ainakin luotan enemmän trippiin kuin mihinkään merkkivaloon.
V11 Sport

Ande749

  • Vieras
Vs: V11 Sport -05: öljynsuodattimen irroitus- ja bensatankkikysymys
« Vastaus #9 : Toukokuu 14, 2012, 11:12:16 ap »
Minun pyörässäni oireet bensavalon syttymisen jälkeen ovat niin selkeät, että ei tarvitse mielikuvitusta käyttää apuna. Tosin, en ole vielä ehtinyt testailla tuota bensavaloasiaa. Kyllä minä tripillä pärjään mutta ongelma on siis se, ainakin syksyllä vielä oli, että tankkiin jää suunnilleen sadan kilometrin bensat kun oireet alkavat olla kuin tyhjällä tankilla. Mittasin tuossa vetoisuuksia ja tyhjään tankkiin menee 21 litraa kun pyörä on sivujalalla, eli normaalisti tankattaessa ja noin 15 litraa vajentuneena alkaa bensavalo tuikahdella ja viimeistään siinä vaiheessa, kun valo palaa kirkkaasti, alkaa kakominen.

Oli hieman hämmennystä, kun sain suhtkoht normaalilla, ehkä hiukan yli rajoitusten ajamalla kulumaan rapeat 10 litraa sadalla, joten sen asian kanssa olen tässä hiukan ihmetellyt. Ajossa oli motaria Helsingistä Kotkan suuntaan sen verran kuin sitä on, vajaat 70 kilsaa, nopeuden vaihdellessa välillä 130-150 ja sitten vielä muutama kymmenen kilsaa maaseutu-GP-osuutta ja melkoiseksi hämmennyksekseni bensavalo syttyi 148 kilsan kohdalla.

En osaa sanoa, mistä tuollainen kulutus aiheutui, piti ajaa vielä toinen tankillinen vertailuksi ja sillä kulutus oli noin 8.7 joka sekin on huomattavasti liikaa milteipä mihin tahansa ajotyyliin, pl. rata-ajo. Mutta nyt on kulutus taas normaaleissa lukemissa, eli maanteilla alle päiväsakkonopeuksilla pysytään alle kuudessa litrassa. Enää pitää vaan ehtiä joku päivä ajaa tankki merkkivalolle asti ja ihmettely jatkunee sitten.

Tässä vaan on ollut muuta puuhaa ja toisaalta joko kylmää ja/tai sateista enkä minä sellaisilla keleillä juuri ajele..!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: V11 Sport -05: öljynsuodattimen irroitus- ja bensatankkikysymys
« Vastaus #10 : Toukokuu 14, 2012, 15:16:08 ip »
Jonkun ajan jälkeen huomaat, että 1500€ on mennyt hyvään tarkoitukseen ja vika löytyy ruiskun säädöistä.

Ihan hyvä vitsi, mutta nauran tälle vasta muutaman vuoden kuluttua ....

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V11 Sport -05: öljynsuodattimen irroitus- ja bensatankkikysymys
« Vastaus #11 : Toukokuu 14, 2012, 22:28:55 ip »
Noista nykimisistä ajattelin heittää arveluni. Onko selvillä kyseisten pyörien kohdalla millä kohtaa pumpun imuletkun pää on tankin sisällä? Jos malli on sellainen jossa pumppu ja suodatin on tankin sisällä niin miten päin kokoonpano on tehty, imusiivilä ylös vai alaspäin?

Ne mallit joissa pumppu on ulkopuolella, kuten suodatinkin, tilanne on vaikeammin kuviteltavissa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V11 Sport -05: öljynsuodattimen irroitus- ja bensatankkikysymys
« Vastaus #12 : Toukokuu 15, 2012, 00:56:37 ap »
Tässä kuvat. 2002 asti oli kai polttoainesuodatin tankin ulkopuolella ja 2003 alkaen tankin sisällä pumppupakettiin integroituna. Jos pa-suodatin on ulkopuolella, pinta-anturi on erillinen ”pystyputki” tankissa (11) ja bensahana (30). Jos pa-suodatin on tankin sisäpuolella, imusiivilä on tuossa paketissa oleva ”lerppasihti” (D) ja pinta-anturi on pumpun kyljessä (E). Sijaitsee tankissa kuvan mukaisessa asennossa, laippa alaspäin ja imusiivilä laipan juuressa.

Voisi kuvitella että malleissa ”2003” alkaen tankkia ei saa imusiiviilän rakenteesta johtuen ajettua aivan yhtä tyhjäksi kuin aikaisemmissa (myös bensavalo syttyy aikaisemmin)?

11 = pinta-anturi
D = imusiivilä
E = pinta-anturi (”thermistor for level control”)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2012, 23:45:30 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: V11 Sport -05: öljynsuodattimen irroitus- ja bensatankkikysymys
« Vastaus #13 : Toukokuu 15, 2012, 07:32:43 ap »
Minulla v11 le"mans vuosimalli 2002 suodatin ja pumppu tankin sisällä,suodin MAHLE KL 145,kerran oon vaihtanut suodattimen 82000 tuhannen kilsan kohdilla.