Kirjoittaja Aihe: Säästöä renkaissa.  (Luettu 7235 kertaa)

motoesa

• Vieras
Säästöä renkaissa.
« : Huhtikuu 17, 2012, 11:27:39 ap »
Tämä rengas asia kun taas toisaalla on ollut keskustelun aiheena, kerron pienen muistelon asiaan liittyen:
Kirjoittelin jossain vaiheessa kaverista joka asensi valvontajärjestelmän uuteen kotiinsa, ja kuinka siinä säästää kun ite tekee ;D
Edelleenkin on sama kaveri kyseessä, joka saa kymmensenttisen venyttettyä viiskytsenttiseksi :D
Hänellä oli Hondan "varaero" ja päätti pitkän harkinnan jälkeen vaihtaa takatassun, halvalla. Paikallinen rengasliike olisi ottanut renkaasta+työstä 220e (alta-alle), mikä tietenkin oli olevinas kallis. Eikun ite rengas alta pois ja autoon, ajoi n.45km. Rengasliike veloitti rengas+työ 175e, eli halpaa kuin pässinliha. Kaveri ajoi takasin kotiin ja laittoin tassun alle. Tähän mennessä 1,5h töitä ja näpit paskassa, sekä ajoa n.90km ;D
Kerkis ajaa hondalla n.100km kun rengas rupesi käyttäytymään (luuli että laakerivika) ihmeellisesti ja roilottamaan, onneksi koti oli lähellä. Otti renkaan alta pois jolloin huomasi että pinta on ihmeellisen näköinen, ja soitti asennusliikkeeseen. Ajoi n. 45km kyseiseen liikkeeseen, jossa todettiin että rengas on romu ja saa takuuna uuden, onneksi. Takaisin kotiin, rengas alle. Tässä vaiheessa ajettu henkilöautolla n.180km ja töitä n. 3h sekä sormet paskassa ja paskana.
Tämä kummi onneksi oli kunnollinen ja kestikin melkein 9th ennen kuin oli kalju, edellisellä alkuperäisellä renkaalla hän ajoi yli 13th.
Tarinan opetus: Säästä renkaissa ja saat useammin uuden renkaan alle ;D ;D ;D

PSimon23

Vs: Säästöä renkaissa.
« Vastaus #1 : Huhtikuu 17, 2012, 11:35:46 ap »
Similar subject was being discussed at yahoo answers last week. I can post the link if needed.
I'm on Twitter and my essay

TunturiTT

« Vastaus #2 : Huhtikuu 17, 2012, 14:41:31 ip »

Mikä tässä nyt oli ihmeellistä? Jos alla olisi ollut liikkeessä alta-alle vaihdettu rengas, ja se ryhtynyt vemputtamaan, olisi pyörä silti pitänyt viedä jonnekin renkaanvaihtoon. Jos ei olisi itse irroittanut rengasta ja sotkenut käsiään, olisi pyörä pitänyt viedä sinne liikkeeseen esim pakettiautolla tai hinurilla.
Oman laskutapani mukaan kaverisi yhä säästi rahaa; 220€-175€=45€. Jää siis kulutettavaa 50 senttiä/km. Se on jo aika hörppö autoksi, mikä noin paljon kuluttaa ~30l/100km. Tälläkin kulutuksella, oltaisiin vasta tasoissa..

Omiin renkaisiini ei ole vuosiin kukaan välikäsi lähettipalvelun jälkeen päässyt osalliseksi. Renkaan vaihtoon minulla ei ole varsinaista konetta. Jos itsensä loukkaa rengasta/vannetta pyörästä irroittaessa/vaihtaessa, tekee jotain väärin. Ei ole yleensä voimalaji, paitsi tapauksissa joissa kumi on ehtinyt asettua vanteelle yli viisitoista vuotta.

Tämä rengas asia kun taas toisaalla on ollut keskustelun aiheena, kerron pienen muistelon asiaan liittyen:
Kirjoittelin jossain vaiheessa kaverista joka asensi valvontajärjestelmän uuteen kotiinsa, ja kuinka siinä säästää kun ite tekee ;D
Edelleenkin on sama kaveri kyseessä, joka saa kymmensenttisen venyttettyä viiskytsenttiseksi :D
Hänellä oli Hondan "varaero" ja päätti pitkän harkinnan jälkeen vaihtaa takatassun, halvalla. Paikallinen rengasliike olisi ottanut renkaasta+työstä 220e (alta-alle), mikä tietenkin oli olevinas kallis. Eikun ite rengas alta pois ja autoon, ajoi n.45km. Rengasliike veloitti rengas+työ 175e, eli halpaa kuin pässinliha. Kaveri ajoi takasin kotiin ja laittoin tassun alle. Tähän mennessä 1,5h töitä ja näpit paskassa, sekä ajoa n.90km ;D
Kerkis ajaa hondalla n.100km kun rengas rupesi käyttäytymään (luuli että laakerivika) ihmeellisesti ja roilottamaan, onneksi koti oli lähellä. Otti renkaan alta pois jolloin huomasi että pinta on ihmeellisen näköinen, ja soitti asennusliikkeeseen. Ajoi n. 45km kyseiseen liikkeeseen, jossa todettiin että rengas on romu ja saa takuuna uuden, onneksi. Takaisin kotiin, rengas alle. Tässä vaiheessa ajettu henkilöautolla n.180km ja töitä n. 3h sekä sormet paskassa ja paskana.
Tämä kummi onneksi oli kunnollinen ja kestikin melkein 9th ennen kuin oli kalju, edellisellä alkuperäisellä renkaalla hän ajoi yli 13th.
Tarinan opetus: Säästä renkaissa ja saat useammin uuden renkaan alle ;D ;D ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motoesa

• Vieras
« Vastaus #3 : Huhtikuu 17, 2012, 15:05:46 ip »
"Mikä tässä nyt oli ihmeellistä? Jos alla olisi ollut liikkeessä alta-alle vaihdettu rengas, ja se ryhtynyt vemputtamaan, olisi pyörä silti pitänyt viedä jonnekin renkaanvaihtoon. Jos ei olisi itse irroittanut rengasta ja sotkenut käsiään, olisi pyörä pitänyt viedä sinne liikkeeseen esim pakettiautolla tai hinurilla.
Oman laskutapani mukaan kaverisi yhä säästi rahaa; 220€-175€=45€. Jää siis kulutettavaa 50 senttiä/km. Se on jo aika hörppö autoksi, mikä noin paljon kuluttaa ~30l/100km. Tälläkin kulutuksella, oltaisiin vasta tasoissa..

Omiin renkaisiini ei ole vuosiin kukaan välikäsi lähettipalvelun jälkeen päässyt osalliseksi. Renkaan vaihtoon minulla ei ole varsinaista konetta. Jos itsensä loukkaa rengasta/vannetta pyörästä irroittaessa/vaihtaessa, tekee jotain väärin. Ei ole yleensä voimalaji, paitsi tapauksissa joissa kumi on ehtinyt asettua vanteelle yli viisitoista vuotta."

Niin voihan sen noinkin laskea, se ero vaan on meitin laskuopissa että mun kilometrihinnaksi tulee (2x90km) 25senttii/kilsa + menetty aika (n. 1,5+1,5+2=5h) + auton muut kulut. Jos olisi ottanut renkaan siitä paikallisesta johon on matkaa 150 metriä nämä kulut olisivat melko varmaan jäänyt pois, ja olisi voinut vaikka saunoa kotona sen aikaan.
Ja en mitenkään tahdo halveerata netistä ostoa ja itse paikalleen laittoa vaan päin vastoin, olen myös itse netistä renkaita ostanut, en kylläkään mp. Ostin pv renkaat saksasta kotiin tuotuna 60e ja täällä koto suomessa samat kunnit 125e ja asennus päälle, laitoin itse renkaat paikalle ja aikaa meni vajaa tunti. Vaan nykyään olen niin laiska ja mukavuuden haluinen että en rupee vaihtelee niitä enää.

I.H.

« Vastaus #4 : Huhtikuu 17, 2012, 15:44:27 ip »
Täällä Turussa TR-pyörä vaihtaa irtovanteelle uuden kumin sen hinnalla + kierrätysmakasulla    ;D
Titaniumin kuski

Ekku

« Vastaus #5 : Huhtikuu 17, 2012, 19:44:01 ip »
Knnattaa ottaa huomioon se seikka, että ennen kuin porukka alkoi tilaamaan renkaita isompia määriä ulkomailta ne maksoivat täälläkin enemmän.

Tämä ulkomailta tapahtuva suoraan tilaaminen laskee niitä rengashintoja Suomessakin.

Itse hommaan renkaat joskus ulkomailta, joskus paikallisesta liikkeestä, joka pystyy yleensä varsin kilpailukykyiseen hintaan, mutta vaan yhdessä rengasmerkissä ja sellaisissa malleissa, mitkä on jo valmiiksi varastossa.

Vanteet irroitan ja asennan itse, mutta rengastyöt jätän ammattilaiselle, kun taito ja työkalut tähän hommaan on enemmän kuin hakusessa.

TunturiTT

« Vastaus #6 : Huhtikuu 17, 2012, 20:42:20 ip »
Ekku, sulla on se kurapyöräkin ja kaikkee.. Sun on korkea aika opiskella se rautojen käyttö  ;) Otetaanko harjotukset joku kerta?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motoesa

• Vieras
« Vastaus #7 : Huhtikuu 17, 2012, 21:57:43 ip »
Onko sellaista rengasta vielä keksitty joka ei kulu luokille?
Alla nyt pirelli jossa pintaa on, mutta aika pahasti on luokilla ja ajettu vasta 12th.
Muuten tolla ajaisi vielä reilusti 2-3th.

Ekku

« Vastaus #8 : Huhtikuu 17, 2012, 22:05:53 ip »
Ekku, sulla on se kurapyöräkin ja kaikkee.. Sun on korkea aika opiskella se rautojen käyttö  ;) Otetaanko harjotukset joku kerta?

Ei oteta.

Enpä ole tästä paljon huudellut, mutta kun "yritin" asentaa siihen pikku-Hondaan takarengasta, niin onnistuin tekemään sisäkumiin sen verta monta reikää, että meni yksi kumi harjoitellessa. Nyt kun se on seissyt siellä tallissa kohta vuoden päivät, niin taas näyttää takakumi olevan lätässä.

Kävin muuten eilen ajamassa sillä kurapyörällä. Lähdin ensimmäisten lippojen jälkeen kotiin. Oli metsäautotiekin liukas, kun siinä pinnassa oli vähän liejua ja sitten jäätä alla. Polvi on vähän kosketusarka, mutta eipä siinä mitään hajonnut.

motoesa

• Vieras
« Vastaus #9 : Huhtikuu 19, 2012, 21:31:55 ip »
Olen tässä noita renkaitten hintoja selvitellyt ajankuluksi, suuret on hintaerot samat kunnit halvin 249e ja kallein 379e, molemmissa työt lisäksi hintaan, niissä sama hinta.
Netistä sama koko, eri merkki 155e, vanteelle laitto ja painotus 50e.

motoesa

• Vieras
« Vastaus #10 : Huhtikuu 26, 2012, 08:00:09 ap »
Nyt on kurssit käyty ja ruvetaan renkaita säästää. ;D
Kurssinaiheena oli jousituksen säätö, ja alan ammattilainen vetäjänä. :)
Siellä tuli kysymys myös renkaiden luokille kulumisesta, johon tuli vastaukseksi, väärä rengaspaine ja väärin sääretty jousitus, joka on yleensä liian kovalla.
Seuraavana päivä meikä tietenkin tarkistamaan turskan vieterien sääröt, ja liian piukassa oli. Kevensin ja kojestin, pyörä tuli paremmaksi ajaa, vissiin. Nyt muutama päivä koitetaan tolla säädöllä ja sit tarkistetaan säätö josko on hyvä ???

Ande749

• Vieras
« Vastaus #11 : Huhtikuu 26, 2012, 08:22:08 ap »
....Enpä ole tästä paljon huudellut, mutta kun "yritin" asentaa siihen pikku-Hondaan takarengasta, niin onnistuin tekemään sisäkumiin sen verta monta reikää, että meni yksi kumi harjoitellessa. Nyt kun se on seissyt siellä tallissa kohta vuoden päivät, niin taas näyttää takakumi olevan lätässä.

Reikiintymistä voi vähentää laittamalla sisärengas ensin päällysrenkaan sisään ja aavistus painetta. Vain sen verran, että sisärengas ei ole lytyssä. Sitten vasta alkaa kammeta päällysrengasta vanteelle. Tässä säästää myös rystysiä siinä vaiheessa, kun pitää laittaa venttiili vanteen reikään. Jos ensin vääntää vanteelle päällysrenkaan toisen puolen ja sen jälkeen ujuttaa sisärengasta päällysrenkaan sisään, saattaa olla tarpeen ottaa käyttöön laaja valikoima voimasanoja, varsinkin jos kyseessä on jokin jäykkärunkoinen päällysrengas ja paksu sisärengas, ennen kuin venttiili on paikallansa.

tramp

• Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
« Vastaus #12 : Huhtikuu 26, 2012, 08:56:44 ap »
Hyvästä kuntosalitreenistä tuo renkaanlaitto kyllä käy, mutta rystysiä voi säästää ventiilin ulosvetimellä. Tuo ulkomailta tilailu on tehnyt hyvää myös kotimaisille toimijoille ainakin asiakkaan näkökulmasta. Muutaman renkaan ulkomailta tilanneena homma on toiminut hienosti kotiovelle asti. ( eikä ole tarvittu mitään luottokortteja jos joku sitä arastelee). Nyt olen kannattanut paikallista rengasliikettä kun hintaero on ollut minimaallinen ja säästynyt vaihdon ähellykseltä. Samaan kauppaan on saanut myös tasapainoituksen ja ystävällisen palvelun.
Asiasta löytyy paljon tietoa esim. kurapyöräfoorumilta.

Espoon jätkä

« Vastaus #13 : Huhtikuu 29, 2012, 01:14:02 ap »
Niiih,  monenmoista "säästäjää"  ja säätäjää sitä liikkuu näilläkin palkisilla rengasvaihtojen merkeissä.
Helppoo ja mukavaa oli mulla etukummirenkaan vaihto.
Michelin Pilot Aktive 110/90 V 18 alta alle laitettuna 175 egee ja tekijänä kumiveikko Veikkolassa.
Kahvit tarjottiin pikkuleipineen siinä sivussa ystävällisen palvelun lisäksi.
Ja Markolla seisoi tallissa oma 2003 California.
Siinä etukummirenkaan vaihdossa oli pisteet kohillaan.
Ei paha.