Kirjoittaja Aihe: Hitsauskone  (Luettu 9536 kertaa)

motomatti

Hitsauskone
« : Huhtikuu 03, 2012, 10:39:09 ap »
Hitsauskone on harvemmin tavallisen rivimotoristin tarvekalu.
Joskus sitäkin tarvitsee. Vaikkapa Laihialla kun hotellin pihassa selvisi että Benellin sivulaukkujen teline oli katkennuta toiselta puolen ja ensimmäiseltäkin jo murtunut. Onneksi hitsaamo löytyi muutaman kilometrin päästä ja tellinit tuli kuntoon. Hitsaamon omistaja oli myös motoristi ja sanoi ettei homma maksa mitään.

Silti ostin hitsauskoneen. Kyseessä yhdistelmälaite mig/mag/flux.
Ensimmäinen tarkoittaa suojakaasulaitetta, toinen aktiivikaasua ja kolmas kaasutonta ydintäytelankaa.

Nyt siis pajallani onnistuu alumiinin, ruostumattoman ja mustan raudan hitsaus. Sorvauksen, jyrsinnän ja taivutuksen ohella. Tosin kahta ensimmäistä materiaalia en tällä koneella vielä ole kokeillut. http://www.motomatti.fi/2012/03/ydintaytelankasuojakaasukaarihitsauskon.html

Paja siirtynee alkukesästä toiseen paikkaan koska kyseisessä taloyhtiössä alkaa julkisivuremontti ja muutoinkin taloa modernisoidaan. Uudesta paikasta ei vielä ole tietoa.
Jos on tarjota 50 - 100 neliön lämmintä tilaa Tampereelta tai sen ympäristöstä 20 km säteellä niin viestiä vain mulle. Nykyisessä paikassa olen pitänyt pajaa 9 vuotta. Ainakin työkalut pitää saada suojaan ruosteelta. Koneistuslaitteita ei voi säilyttää ulkona tai kylmässä tilassa.

TunturiTT

Vs: Hitsauskone
« Vastaus #1 : Huhtikuu 03, 2012, 11:52:55 ap »
Itsellä on Esabin 240A Mig/mag ja Migatronicin puikkokone. Noilla onnistuu myös musta, kirkas ja alumiini. Kaikkia on tullutkin sulateltua. Tig olisi myös jossain vaiheessa hankintalistalla.

Kyllä koneistuslaitteita voi säilyttää tai käyttää kylmissä tiloissa. Enemmän vaan saa rasvata. Suoraa vesisadetta ei tietenkään saa olla. Oma sorvini on kylmässä tallissa. Itse suojaan pinnat useinkin rasvalla, paras on paksun vaihteisöljyn ja moottoriöljyn seos sudittuna pintoihin. Johteille on keskusvoitelu, joten niille riittää muutama pumppaus hanikasta. Laatikossa on yli kaksikymmentä litraa Valtran ohuinta vaihteistoöljyä (tarkoitettu märkäjarruille), jotta sorvauskautta voi venyttää alkukeväästä myöhäissyksyyn.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

Vs: Hitsauskone
« Vastaus #2 : Huhtikuu 04, 2012, 11:14:04 ap »
Mutta on se silti kivampi hitsata ja sorvata lämpöisessä. Jos on joku, Velipojan lisäksi, kiinnostunut kimppatallista tai tietää sellaisesta jossa on vielä tilaa niin ottakoon yhteyttä.

Nettikirjoittelun pohjalta olin sillä kannalla että täytelanka ei ole oikeaa hitsaamista vaan sularoiskeiden sijoittelua niille main mihin sauma pitäisi tulla. Siksi ostinkin koneen jolla voi tehdä vähän kaikkea. Myös puikkohitsata mig/mag/täytelankahitsauksen ohella. Tosin ei kovin paksuilla puikoilla, eikä pitkää pätkää kerrallaan.

Mutta kivastihan tuo täytelanka palaa. Kuona irtoaa teräsharjalla tai itsekseen kohta kun sauma rupeaa jäähtymään. Kunhan ei yritä liikaa kerralla. Mutta esimerkiksi alhaalta ylöspäin hitsaus sujuu odotuksia paremmin eli ei synny kuonasulkeutumia edes sisäkulmaan hitsatessa.

Aikanaan kun olin hitsarina Sakari Pinomäki Ky:ssä metsäkoneen runkoja ja puomeja hitsaamassa sen ajan (-80-luvun lopulla) huippukoneilla on silti melkoinen askel kivikauden suuntaan tällä täytelangalla enkä esimerkiksi tekisi sillä polttoainesäiliön tai mp-rungon hitsausta.

Rosteripakoputken kyllä ajattelin sillä tehdä kunhan saan putkentaivuttimeni siihen kuntoon että voi tehdä ohutseinämäiseen ja suuriläpimittaiseen putkeen siistejä mutkia.
Päivittelen kokemuksia blogiini silloin tällöin.