Kirjoittaja Aihe: kruiseri matkailussa + ajosäteet  (Luettu 12605 kertaa)

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
kruiseri matkailussa + ajosäteet
« : Maaliskuu 29, 2012, 15:30:41 ip »
Olen tässä vuosien myötä huomannut, että mikäli haluaa vakavasti otettaavaa moottoripyörämatkailua harrastaa customilla/cruiseri -tyyppisellä pyörällä, kiusaa monia custompyöriä liian pieni tankki. Se mikä on liian pieni tai suuri riippuu taas tarpeesta ja mielipiteestä, mutta jonkin verran matkapyöräilyä harrastaneena itselle aika ehdoton vaatimus on se, että pyörällä pystyy ajamaan turvallisia kilometrejä vähintään se 300. Eli jokaisen pysähdyksen ei tarvitse olla bensa-asemalla. Tämä tarkoittaa, että ilman hikikarpaloiden vuodatusta korpitaipaleella tiedät, että ajatpa miten tahansa niin 300 kilometriä kulkee. Nykyisessä Californiassa tämä toteutuu vaikka tankki ei järin suuri matkapyörään olekaan. Kulutus on matkoilla ollut minun pyörässä 4,8 - 5.4 l/100 km, usein tasan 5 l/100km. Tämä on se haarukka ajoipa täydet matkatavarat päällä kyytiläisen kanssa sitten autobahnia (130km/h) tai alppiteitä. No,  toivon että tulevaan 1400 cc Californiaan älyisivät laittaa ainakin 20l tankin. Nimittäin monia muita merkkejä, jotka voisivat olla varteenotettavia, tipahtaa pois yksistään sen takia että tankki on liian pieni:

esim.

Yamaha Midnight star xv1900 jossa melkein kahden litran kone ja  tankki vain 17l ja joidenkin lähteiden mukaan 16l, ei mitään järkeä.

Harley davidson Dyna Switchback jossa tankki vain 17,8l. Se on siinä ja siinä mutta liian pieni, muuten muut asiat kohdallaan (paitsi liian pienet sivulaukut) Dyna glide customoitavissa matkapyöräksi, siinä tankki 18,9l joka riittänee.

Lisäksi muista japseista Kawasakien vn malleissa tankki 20l, joka riittää mutta mallit ei muuten oikein kiinnosta.

Harrikan matkamallit taas hinnan puolesta turhan kalliita ja Victory Cross Roadsissa asiat kuosissa mutta muuten ei kiinnosta. Eli omalla kohdalla on se tilanne, mikäli uusi 1400 cc ei täytä matkakruisesin peruskriteereitä eli tarpeeksi iso tankki ja tarpeeksi isot sivulaukut, n.40l joko saatavissa tarvikkeena tai tehtaan puolesta, niin jäljelle jää vaihtoehdoiksi Harley super dyna glide ja triumph Thunderbird 1600. Harleyta pitäisi tosin kustomoida aika lailla että saa sopivan matkapyörän mutta se on kyllä mahdollista.

Mutta isommat tankit pitäis yleisesti kruisesreissa olla.


Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: kruiseri matkailussa + ajosäteet
« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2012, 17:10:22 ip »
Totta puhut! Vanhassa Cali kolmosessa oli isompi tankki, yli 20 litraa - se oli hyvä.  :)
Emeritus-guzzisti

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: kruiseri matkailussa + ajosäteet
« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2012, 17:49:59 ip »
No,  toivon että tulevaan 1400 cc Californiaan älyisivät laittaa ainakin 20l tankin. Nimittäin monia muita merkkejä, jotka voisivat olla varteenotettavia, tipahtaa pois yksistään sen takia että tankki on liian pieni:



Toivotaan parasta, pelätään pahinta! :o
Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: kruiseri matkailussa + ajosäteet
« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2012, 08:18:01 ap »
Eikös Calissa ole - manuaalin mukaan - 19l tankki ja kyllä sillä nyt 300km pitäisi päästä.

Olen vähän ajellut Calilla ja jopa pitkiäkin matkoja. Pisin tankkausväli on ollut rapiat 270km. Yleensä pidän tauon 180-220 km, jos sattuu sopiva paikka ja monesti se on jonkin bensapumpun paikkeilla. Toki muuallakin... Tuo taukoväli on ollut minulle sopiva, en ole sitä sen enempää miettinyt.
Muutaman kerran olen tankaanut ns. lennossa, eli nousematta päältä pois. Yksi tällainen oli menomatka Rokualle, kun ei jalka enää jossain Kärsämäellä taipunut. Silloinhan vähän tihuutti vettä, kuten muistamme...

samihan teetti joskus Caliin pikkasen isomman tankin. Hän kai ihan mielellään ryhtyy tekemään niitä lisää... ;)  ;D

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: kruiseri matkailussa + ajosäteet
« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2012, 09:01:52 ap »
Kulutus on matkoilla ollut minun pyörässä 4,8 - 5.4 l/100 km, usein tasan 5 l/100km. Tämä on se haarukka ajoipa täydet matkatavarat päällä kyytiläisen kanssa sitten autobahnia (130km/h) tai alppiteitä. No,  toivon että tulevaan 1400 cc Californiaan älyisivät laittaa ainakin 20l tankin.
Mulla on Vintagen kulutuslukemat reissuilla olleet juuri noissa rajoissa, eikä oikeastaan ole isommalle tankille ollut tarvetta. Tuo 20 litraa on ihan sopiva, tuleepahan pidettyä taukojakin tankkauksien lomassa. Toinen tärkeä asia uudessa Californiassa tietenkin olisi, että tekisivät sen ajettavuudeltaan mukavaksi, ja niin, että se taipuisi alppiteillekkin. Jos siitä tulee painava pitkien suorien jyrä, niin enpä moista tavoittele, vaikka siinä olisi kuinka iso tankki tahansa ja mitä uutta tekniikkaa tahansa. Toisaalta tavoittelun esteenä voi olla ihan muutkin, kuin tekniset seikat, pankkitilin saldo nyt tulee ehkä mieleen ensimmäisenä..huoohh.

Jouko

Passo Stelvio

  • Viestejä: 121
Vs: kruiseri matkailussa + ajosäteet
« Vastaus #5 : Maaliskuu 30, 2012, 09:41:31 ap »
Moi
Joskus kun oli Cali3 niin siinä on muistaakseni 25 l tankki ja sillä pääsi 400km ja ylikin. Mutta laitappa tankki täyteen ja tankkilaukku sun muut laukut niin kyllä yläpainoa alkoi löytyä. Tyhjänä se sitten kumisi tyhjyyttään. Sopivankokoinen tankki on paras, tiedä sitten minkä kokoinen se on.

  T;Timppa

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: kruiseri matkailussa + ajosäteet
« Vastaus #6 : Maaliskuu 30, 2012, 09:54:34 ap »
Onko joku mittaillut Calin nopeusmittarin tarkkuutta GPS:llä? Voipi sirot kulutuslukemat korjaantua jopa huonoon suuntaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: kruiseri matkailussa + ajosäteet
« Vastaus #7 : Maaliskuu 30, 2012, 10:24:11 ap »
Onko joku mittaillut Calin nopeusmittarin tarkkuutta GPS:llä? Voipi sirot kulutuslukemat korjaantua jopa huonoon suuntaan.
Onpa tullut mittailtua, ja suunta on tottakai huonompi, mutta hyvin vähän. Calin mittari näyttää n.3km todellista enemmän, eli vaikkapa keskikulutus 5,1l/100km muutettuna 5,1 l/97km tekee ojalan mukaan todellisen kulutuksen lukemaksi n. 5,26l/100km. Aika siro siis vielä.

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: kruiseri matkailussa + ajosäteet
« Vastaus #8 : Maaliskuu 30, 2012, 11:42:33 ap »
Vielä kymmenen vuotta sitten olisin pitänyt 300 - 400 km ajomatkaa tankillisella harmillisen pienenä. Nyt sillä ei ole enää väliä koska kroppa protestoi kohta sadan kilometrin jälkeen että pitäisi selkää ja jalkoja sekä hartioita saada välillä eri asentoon.
California T3, etanolillakin, antaa n. 300 km toimintamatkan tankkauksella mutta kohta on niin että pitää jo yöpymispaikka varata tuollaiselle matkalle...

Paras pihistäjä/tankin tilavuus siinä suhteessa oli Quota 1000:ssa. NTX 750 taasen meni tankillisella pisimmälle kertatankkauksella.
NTX:llä en käynyt euroopan reissulla mutta Quotalla piti lepuuttaa perää Lyypekki - Udine välillä vain kerran. Tosin matka tapahtui kohtuunopeudella lähes koko matkan autobahnilla/stradalla.

Brevan mittari on yllättävän tarkka. GPS:n suhteen ei eroa tahdo löytyä 2 - 3 km/h enempää. Kulutuslukemat ovat silti varsin isot. Toisaalta moottori on koko ajan kierroslukualueensa suhteen tunnokas pyynnöille ja ei nyi eikä rytkytä pienilläkään kierroksilla tai kylmänä. Mutta kaikki nopeudet jotka nousevat yli 90 km/h aiheuttavat kulutukseen jyrkän muutoksen huonompaan suuntaan. Sadanneljänkympin vauhdissa kulutus per sata kilometriä on yli 10 litraa. Että tulee ajeltua mieluimmin hiljoksiin ja isolla vaihteella aurinko selän takana myötätuuleen alamäkeen.

Suomen ilmastossa Brevan kone käy liian kylmänä ja se korostuu silloin kun vauhtia on enemmän koska iso moottori ei tuota vielä mainitussa nopeudessa kovastikaan lämpöä mutta jäähdytys on tehokasta. Nykyaikainen moottorinohjaus tekee sen että polttoainetta poltetaan yli tarpeen siksi että edes katalysaattori saadaan toimimaan oikeassa lämpötilassa. Kylmä kattihan ei tee tehtäväänsä. Katalysaattori, optimaalisessa tilanteessa, saa toimintalämpönsä moottorin pakokaasuista mutta kun sitä ei sitä kautta saada niin polttoainetta syötetään katalysaattorin lämmittämiseen että reaktiot siellä pysyvät vaaditulla tasolla. Tässä ko tapauksessa Euro3 -tasolla. Kohtapuoleen siirrytään Euro4 -tasoon.

Mielestäni asiassa on ristiriita ympäristövaikutusten suhteen.

motoesa

  • Vieras
Vs: kruiseri matkailussa + ajosäteet
« Vastaus #9 : Maaliskuu 30, 2012, 12:09:23 ip »
Mulla on sopiva koko toi Norgen tankki, sillä pääsee sen reipas 400km, ja meikälle se riittää hyvin takkaus/päivä matkaksi. Joskus aikojen alussa oli mukana 5lit. kannu kun huoltikset oli vähän harvinaisempaa herkkua ja aakkosbaarit tuntemattomia.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: kruiseri matkailussa + ajosäteet
« Vastaus #10 : Maaliskuu 30, 2012, 13:06:49 ip »
>> Suomen ilmastossa Brevan kone käy liian kylmänä ja se korostuu silloin kun vauhtia on enemmän koska iso moottori ei tuota vielä mainitussa nopeudessa kovastikaan lämpöä mutta jäähdytys on tehokasta. <<

Onkohan sa ongelma myös Calissa? Ilmeisesti...Siitäpä taas sähkömiehen kysymys:
Mikäs on se paras käyntilämpö ja mistä kohtaa mitattuna? Tuli nimittäin mieleen, kun tuossa Ranskan Riemukopassa ( Citikka ) oli pakkasella pistettävä pahvia konehuoneeseen syylärin eteen...Joten olisiko jokin vastaava suoja Calissakin paikallaan...Voipi olla vekkulin näköisiä virityksiä... ;D

egon

  • Viestejä: 973
Vs: kruiseri matkailussa + ajosäteet
« Vastaus #11 : Maaliskuu 30, 2012, 16:00:43 ip »
Duoda duoda,

Meidän Breva ei kayllä jaksa juoda noin paljon. Tankkausväli on säännöllisesti lähemmäksi 400 tai jopa hiukan yli, mutta kakspäällä matkanopeutta 140 ei tule kyllä juuri pidettyä. Kierrokset noin neljässä se menee vähän kuin huomaamatta paikasta toiseen. Peukalotuntumalla on vaikutelma, että menisi suunnilleen litraa vähemmällä kuin vanha uskollinen Millle GT joka ryyppii kuuden... kuuden ja puolen tuntumiin. Enkkari on kerran kylmään vastatuuleen tehty pikataitaival Hämeenlinna-Tampere-Virrat, olisiko jonkin verran vajaat 200 km ja poika imaisi 17 litraa ysikasia. Mutta ei siinä tuoksinassa ehtinyt parta paljonkaan kasvaa.   

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: kruiseri matkailussa + ajosäteet
« Vastaus #12 : Maaliskuu 30, 2012, 22:33:51 ip »
"Eikös Calissa ole - manuaalin mukaan - 19l tankki ja kyllä sillä nyt 300km pitäisi päästä"

Juuri näin on, viime kesänä ajelin Kilpisjärveltä itä-kairaa etelään. Kuusamon jälkeen itäisimmällä väylällä ei pumpun pumppua varmaan 120km matkalla ja tuolloin tuli trippimittariin 327 km kunnes Suomussalmella pääsin tankille. 300km on riittävä mutta ei 350 km turvallisten kilometrien säde ei olis pahitteeksi, silloin vois ajaa kaksi suht pitkää vetoa peräkkäin ennen kuin pitää tankata. Maailman turuilla ajellessa on suuri etu, jos jokaisen pysähdyksen ei tarvitse olla bensa-asemalla.
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: kruiseri matkailussa + ajosäteet
« Vastaus #13 : Maaliskuu 31, 2012, 10:36:31 ap »
Paras tankkausväli Cali kolmosella oli 382 km - ja enemmänkin olisi mennyt.  :)
Nevadan 14 litran tankin ajoin kerran tyhjäksi - 259,5 km - ei hyvä.  >:(
Onneksi oli huoltis näköetaisyydellä, mutta helteessä ei ole kiva työntää mopoa.
Uusissa pikku-Guzzeissa näyttäisi olevan 22,5 litran tankki - hyvä juttu.  :)
Emeritus-guzzisti

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: kruiseri matkailussa + ajosäteet
« Vastaus #14 : Maaliskuu 31, 2012, 13:41:22 ip »
Duoda duoda,

 menisi suunnilleen litraa vähemmällä kuin vanha uskollinen Millle GT joka ryyppii kuuden... kuuden ja puolen tuntumiin. Enkkari on kerran kylmään vastatuuleen tehty pikataitaival Hämeenlinna-Tampere-Virrat, olisiko jonkin verran vajaat 200 km ja poika imaisi 17 litraa ysikasia.    

Käviskö vähän rikkaalla ?  Mun molemmat MilleGT:t on kuluttaneet 5...5,3 litraa lähes kuormasta riippumatta. Ekassa oli Givin korkea plexi ja nykyisessä on SP:n kate, että pinta-alaa kyllä on.
Vielä yksi GT, kiitos.