http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/0,2828,821846,00.html”
Audin johtamat neuvottelut alkavat olla lopuillaan. Scanian, Porschen, Man:in ja Suzuki –osuuden jälkeen Volkswagen-Patriarkka Piëch hoitelee nyt moottoripyörävalmistaja Ducatin. Konsernin piirissä tiedetään, että Audin johtamat neuvottelut ovat lähellä päätöstään.
Kauppa tultaneen mitä todennäköisimmin viemään päätökseen vielä huhtikuun aikana. Audi maksanee Ducatista 870-875 miljoonaa Euroa. Hinnassa sanotaan olevan mukana 200 miljoonan velat. Erimielisyyttä sanotaan olevan enää joidenkin kiinteistöjen hinnasta, kertovat konsernin johtajat.
Korkea-arvoinen Audi-mies puhuu Ducatin olevan ”jalokivi”. Teknisesti italialaisten sanotaan olevan ”state of the art” ja ”erittäin hieno merkki”. Ducatilla arvellaan olevan merkittävää kasvupotentiaalia ennen kaikkea Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa.
Ducati saavutti 2011 480 miljoonan liikevaihdolla 110 miljoonan operatiivisen tuloksen ja moottoripyöräkanta saavutti 42000 kappaleen rajan. Teknisesti kuuluu Ducatissa kiinnostavan kaksi asiaa: toinen on erityinen palokammiomenetelmä, jota sanotaan voitavan käyttää mahdollisesti myös autoissa tai vaihtoehtoisissa kuljetuskonsepteissa, toinen on osaaminen kevytrakenteissa.
Ducatia pidetään kaksipyöräisten joukossa yhtenä jaloimmista merkeistä. Ducatin keskus sijaitsee Borgo Panigalessa, Bolognan esikaupungissa, samalla Emilio-Romagna alueella ovat myös Ferrari, Lamborghini ja Maserati.
Ferdinand Piëch, joka on siviilielämässään motoristi, istuu mieluiten Ducatin satulassa. Valentino Rossilla on vuodesta 2011 Ducatin kanssa sopimus.
Audi oli jo 70 –luvulla valmistellut astumista moottoripyörämaailmaan. Ingolstadtilaiset (Piëch oli silloin Audin kehityspäällikkö) olivat silloin kehittäneet prototyypin Z02. Tuo 60 hv moottorilla ja n. 1100 kuution moottorilla varustettu moottoripyörä ei tullut koskaan kuitenkaan kauppoihin.
”
Edit: Ai tää olikin jo vanha juttu.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201203129807&ext=rss