Kirjoittaja Aihe: Sportin dynotuloksia.  (Luettu 2544 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Sportin dynotuloksia.
« : Helmikuu 27, 2012, 15:27:10 ip »
Sportti kävi tänään rääkättävänä ja säädettävänä Viaber Oy:n dynossa ja huipputehoksi mitattiin takarenkaalta 77,3hv/6940rpm, maksimi väännöksi saatiin 5570:llä kierroksella 85,7Nm. Tehokäyrä on välillä 2000-7000 aika hienon näköinen tasaisesti nouseva suora, vääntökäyrässä on 3000-4000 kiekalla tasainen kohta ja reilussa 4000:ssa selkeä piikkikohta. Nää tulokset tuli termignoni-putkistolla, K&N erillisillä putsareilla ja power commanderilla.
Commanderin kartassa oli muutama aika mielenkiintoinen kohta, alakierroksilla suurin korjaus tais olla -49, eli melko rikkaalla oltiin ennen säätöä.
Vaikka huipputeho kuulostaakin aika vaatimattomalta niin konetehoksi muutettuna se vastaa aika tarkkaan tehtaan ilmoittamaa. 

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sportin dynotuloksia.
« Vastaus #1 : Helmikuu 27, 2012, 20:51:07 ip »
Arvot siis joskus aikaisemmin ilmiantamastasi 1997 Sport 1100i -Guzzista? Mainttu dynopaikka tuntuisi nauttivan arvostusta, ainakin monet lehdet tuntuvat sitä käyttävän.

"1100i" -moottori 2002 V11 -rungossa (ei siis vielä kattia), arvot viime keväältä: Wheel Din = 80,8 hp / 8238 rpm, 88.2 Nm / 5632 rpm. Power Commander säädetty, K&N ilmansuodatinelementti (vakio kotelo imukärsineen), Mab-Power putkisto alkukäyristä vaimentimiin, vaimentimet Bos 7016.

Muistan lukeneeni, että ilman muutoksia moottorissa tuo "80 hv takapyörältä" on maksimi tällä moottorilla. Eri dynojen arvojen ja olosuhteiden erot huomioiden arvot ovat siis samat. Nämä kaksi mittausta vahvistavat siis tuon "80-säännön".

Lainaus
konetehoksi muutettuna se vastaa aika tarkkaan tehtaan ilmoittamaa.

=> Mutta siis vasta kaikilla noilla mainituilla muutoksilla? Tehtaan jäljiltä teho on ollut merkittävästi pienempi?  Eikös se ole niin että on yleisesti tiedossa että erityisesti tämän moottorin kohdalla (1100i => V11) tehtaan ilmoittavat tehot poikkeavat todellisista keskimääräistä enemmän?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2012, 20:50:56 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sportin dynotuloksia.
« Vastaus #2 : Helmikuu 27, 2012, 22:28:41 ip »
97 Sportti oli tosiaan kyseessä. Saavutettu teho oli aikalailla odotusten mukainen, mutta kierrosluvussa on näköjään yllättävän iso yli 1000 kierroksen ero uudempaan V11-malliin??
Tehonlisäystä tärkeämpää mulle oli tehokäyrän tasoittaminen ja tyhjäkäynti ongelmien korjaaminen, ja vaikka en vielä ajamaan päässytkään niin pyörä tuntuu käyvän ainakin pienillä kierroksilla selkeesti tasaisemmin.
Viaber tosiaan näkyy tekevän paljon mittauksia esim. TM:lle ja vaikka en lopputuloksesta pysty vielä oikeen mitään sanomaankaan niin hyvin tuntu homma toimivan ja vien seuraavan pyörän sinne jo varmaan parin viikon sisällä.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sportin dynotuloksia.
« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2012, 22:06:57 ip »
Tässä olis nyt jonkinlainen kuva käppyrästä: http://www.saunalahti.fi/~kannit/MG/MG.html
Skannerin tms. puutteen takia oikeen kunnon hakkeri tyyliin kameralla ruttusesta paperilapusta..