Miten nykyään akut voi olla tollaisia että menee laakista täysin pimiäksi, ilmeisesti kenno poikki vai mistä se muuten voi johtua??
Jos latus toimii oikein, akun äkillinen pimeneminen johtuu kennon sisäisestä oikosulusta tai katkoksesta
akun sisällä.
Akut ovat nykyisin halpoja. Jos ei lasketa mukaan näitä meidän harrastusvälineitä, joiden varaosissa on aina huvivero
mukana, akusta ei pitäisi maksaa juurikaan enemmän kuin 1€/Ah.
Kun halvalla myydään, myös halvalla tehdään. Ja suurimmat voitot keräävät kuljetus ja kolhinta firmat

.
Sarjatuotannosta huolimatta, tai siiä johtuen, "maanantai"kappaleita syntyy kun hinta ja laatu optimoidaan.
Akusta tulee myös mekaanisesti heikompi, kun kapasiteetti ja virranantokyky maksimoidaan ja ne tungetaan
mahdollisimman pieneen paketiin. Akun pohjalle jäävä sakkatila jää myös pieneksi.
Levyistä irtoavan sakan aiheuttamaa oikosulun vaaraa on pyritty vähentämään pakkaamalla levyt omiin pusseihinsa.
Samalla tärinän kesto paranee. Tämä tietysti nostaa hintaa, haluaako maksaa?
Omat kokemukset ovat sellaisia, että kannattaa valita kapasiteetiltaan pienempi akku, mikä antaa riittävän käynnistysvirran.
Kannattaa valita akku minkä ulkomitat ovat mahdollisimman suuret ja kapasiteetti mahdollisimman pieni edellisessä
lauseessa mainittu seikka huomioon ottaen.
Jos kennojen levyjä ei ole suljettu omiin pusseihisa, akkua ei kannata asentaa vinoon.
Jos asennusohjeessa ei sallita vinoon asennusta, akku ei sitä todennäköisesti kestä, vaikka elktrolyytti pysyisikin
sisällä.
Akkujen mukana tulevissa elektrolyytti pulloissa ei ainakaan ole yhtään liikaa nestettä, tuppaavat levyt jäämään osittain
kuiville. Olen ompäisesti laittanut hieman extraa kennoihin kun on omat vekottimet olleet kyseessä, ei siitä
ainakaan haittaa ole ollut.
Akku täytyy aina pitää täydessä varauksessa. Purkautunut tai vajaassa varauksessa oleva akku alkaa menettää
kapasiteettiaan muutamassa tunnissa peruuttamattomasti. Tosin nykyisten suljettujen akkujen varaustilan
tarkkailu on vähän uskonasia kun ainoa keino on oikeastaan lepojännitteen mittaaminen.
Ennen sanotiin, että akun käyttöikä on kolme vuotta. Nykyisissä ajoneuvoissa kun sähkön kulutus ja
ennekaikkea käyttö on aivan toista luokkaa, niin pitäisiköhän tuosta nipistää vielä jotain pois?
Neljä vuotta on ihan hyvä saavutus, joillain on vain ollut parempi yksilö.
Pekka