Kirjoittaja Aihe: Akku?  (Luettu 7221 kertaa)

motoesa

  • Vieras
Akku?
« : Helmikuu 10, 2012, 07:03:58 ap »
Mulla on turskassa alkuperäinen akku, eli tulee 4 v vanhaksi ja kai tuo jo tarvis vaihtaa. Kuinka sattuikaan kaverillani on motonetistä viime syksynä ostettu ja tasaan yhden kerran käytetty YTX20CH-BS 18ah akku merkiltään euroglobe, joka ilmeisesti sopii Norgeen?? Onko kellään kokemusta kyseisestä akusta? On vaan paljon halvempi kuin alkuperäinen, tuon saan ilmatteeksi (maksoi 60e) ja alkuperäinen kai 110-150e. Kertokaa kanssa kulkiat mistä ootte akun hankkineet ja onko kestänyt/toiminut, sekä tietysti hinta. Sit tarviis vielä saada emännän fiiuunkin patteri, se sitten onkin toinen pulma ;D ;D

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: Akku?
« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2012, 08:49:04 ap »
Mulla V11 LE"MANS 02:nen potkaisee vielä hyvin alkuperäisellä akulla,siis tulee 10 vuotta vanhaksi akku.

motoesa

  • Vieras
Vs: Akku?
« Vastaus #2 : Helmikuu 10, 2012, 09:23:47 ap »
Mulla V11 LE"MANS 02:nen potkaisee vielä hyvin alkuperäisellä akulla,siis tulee 10 vuotta vanhaksi akku.
Niitten vanhojen hyvien akkujen aika on ohi, ei enää saa mistään noita mikkä kestää 10v ja taitaa olla muittenkin tavaroiden kohdalla sama.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Akku?
« Vastaus #3 : Helmikuu 10, 2012, 10:08:17 ap »
2005 -mallisesta Brevasta akku heikkeni viime keväänä. Laitoin silloin tuon Eurogloben.
Sopi paikalleen ilman ilmehtimistä. Toimi viime kesän moitteitta.
Talven ajan on johdot olleet kiinni ettei tarvitse ajotietokonetta päivittää keväällä. Ylläpitolaturia näyttänyt pari kertaa akulle. Vielä ainakin on virtaa kun ajonestovalo jaksaa vilkkua.

Ei siis ole antaa pitkää kokemushistoriaa.

Takuu on voimassa toukokuulle asti että jos ei oikein pelaa heti alkukaudesta voi sen vaihtaa uuteen ilman kustannuksia.

Akun vaihdosta juttua: http://www.motomatti.fi/2011/04/akkuvainaa.html

Myös tällä keskustelupalstalla oli vilkasta mielipiteenvaihtoa akkumieltymyksistäni. Ketjun nimi taisi olla "Akkukaupoilla".


Mynysport

  • Viestejä: 26
Vs: Akku?
« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2012, 10:37:58 ap »
Samoin täälläkin V11 Sportin -00 alkuperäinen akku toimii vielä hyvin.

motoesa

  • Vieras
Vs: Akku?
« Vastaus #5 : Helmikuu 11, 2012, 13:45:48 ip »
Miten nykyään akut voi olla tollaisia että menee laakista täysin pimiäksi, ilmeisesti kenno poikki vai mistä se muuten voi johtua??
Mulla meni viimekesä nurmikkoparturikoneen akku keskellä käyttö kun vastasin puh. ja piti uudelleen käynnistää niin oli kaput (oli puolitoista vuotias vartta akku). Kaverin kotarin (2,5v-vanha) akku meni nyt talvella, oli laittanut pihalta käymään ja ajanut 15km sammuttanut ja piti puolentunnin päästä lähtee niin täysin pimee akku ja nyt uusi pelittää aivan normisti.
Täytyy varmaan mopon takalaatikossa ruveta pitää varawoltti järjestelmää mukana, käynnistyskaapelit siellä jo olikin viimekesänä pakattuna.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Akku?
« Vastaus #6 : Helmikuu 11, 2012, 14:48:47 ip »
Miten nykyään akut voi olla tollaisia että menee laakista täysin pimiäksi, ilmeisesti kenno poikki vai mistä se muuten voi johtua??
Jos latus toimii oikein, akun äkillinen pimeneminen johtuu kennon sisäisestä oikosulusta tai katkoksesta
akun sisällä.
 Akut ovat nykyisin halpoja. Jos ei lasketa mukaan näitä meidän harrastusvälineitä, joiden varaosissa on aina huvivero
mukana, akusta ei pitäisi maksaa juurikaan enemmän kuin 1€/Ah.
 Kun halvalla myydään, myös halvalla tehdään. Ja suurimmat voitot keräävät kuljetus ja kolhinta firmat ???.
Sarjatuotannosta huolimatta, tai siiä johtuen, "maanantai"kappaleita  syntyy kun hinta ja laatu optimoidaan.
Akusta tulee myös mekaanisesti heikompi, kun kapasiteetti ja virranantokyky maksimoidaan ja ne tungetaan
mahdollisimman pieneen paketiin. Akun pohjalle jäävä sakkatila jää myös pieneksi.
 Levyistä irtoavan sakan aiheuttamaa oikosulun vaaraa on pyritty vähentämään pakkaamalla levyt omiin pusseihinsa.
Samalla tärinän kesto paranee. Tämä tietysti nostaa hintaa, haluaako maksaa?
Omat kokemukset ovat sellaisia, että kannattaa valita kapasiteetiltaan pienempi akku, mikä antaa riittävän käynnistysvirran.
Kannattaa valita akku minkä ulkomitat ovat mahdollisimman suuret ja kapasiteetti mahdollisimman pieni edellisessä
lauseessa mainittu seikka huomioon ottaen.
 Jos kennojen levyjä ei ole suljettu omiin pusseihisa, akkua ei kannata asentaa vinoon.
Jos asennusohjeessa ei sallita vinoon asennusta, akku ei sitä todennäköisesti kestä, vaikka elktrolyytti pysyisikin
sisällä.
 Akkujen mukana tulevissa elektrolyytti pulloissa ei ainakaan ole yhtään liikaa nestettä, tuppaavat levyt jäämään osittain
kuiville. Olen ompäisesti laittanut hieman extraa kennoihin kun on omat vekottimet olleet kyseessä, ei siitä
ainakaan haittaa ole ollut.
 Akku täytyy aina pitää täydessä varauksessa. Purkautunut tai vajaassa varauksessa oleva akku alkaa menettää
kapasiteettiaan muutamassa tunnissa peruuttamattomasti. Tosin nykyisten suljettujen akkujen varaustilan
tarkkailu on vähän uskonasia kun ainoa keino on oikeastaan lepojännitteen mittaaminen.
 Ennen sanotiin, että akun käyttöikä on kolme vuotta. Nykyisissä ajoneuvoissa kun sähkön kulutus ja
ennekaikkea käyttö on aivan toista luokkaa, niin pitäisiköhän tuosta nipistää vielä jotain pois?
Neljä vuotta on ihan hyvä saavutus, joillain on vain ollut parempi yksilö.

Pekka

Sohc van Helmi.

motoesa

  • Vieras
Vs: Akku?
« Vastaus #7 : Helmikuu 11, 2012, 15:37:06 ip »
Kiitos Pekka hyvästä vastauksesta.
Lainattu:"Omat kokemukset ovat sellaisia, että kannattaa valita kapasiteetiltaan pienempi akku, mikä antaa riittävän käynnistysvirran.
Kannattaa valita akku minkä ulkomitat ovat mahdollisimman suuret ja kapasiteetti mahdollisimman pieni edellisessä
lauseessa mainittu seikka huomioon ottaen."

Eli olisikin parempi ostaa 14ah kuin 18ah joka on ulkomitoiltaan sama?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Akku?
« Vastaus #8 : Helmikuu 11, 2012, 20:18:07 ip »
Niin, tämä logiikka juontaa siitä, että silloin levyt ovat hieman pienemmät ja niitä on vähemmän.
Silloin ne ovat myös mahdollisesti tukevammat. Myös akun pohjalla oleva sakkatila on suurempi.
 Ongelmaksi muodostuu tässä se, että mistä sen sitten tietää tai saa selville onko asian laita näin.
(=Vastuu jää lukijalle/akun ostajalle) ;D
Mutta jos tärisevässä ja tutisevassa laitteessa akku hajoaa toistuvasti, kannattaa kokeilla.
Pienempi kapasiteettinen akku latutuu nopeammin täyteen jos se pääsee tyhjentymään, ja
pysyy siten paremmin kunnossa.
Käynnistysvirran on kuitenkin oltava riittävä, että akku kykenee vastaamaan käynnistinmoottorin
sille esittämään pyyntöön.
LeMans on pelittänyt vuosikaudet 14Ah akulla vaikka alkuperäinen on 24Ah möhkäle.

Pekka
Sohc van Helmi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Akku?
« Vastaus #9 : Helmikuu 12, 2012, 10:13:37 ap »
Minulla on useita akkuja tallin nurkassa ja tallissa on tällä hetkellä lämmintä n. +9c.
Himura-merkkinen akku (3v vanha). Kun sen lataa Cetekillä, niin viikon päästä napajännite on 12,2-12,3V. Lataan se kaksi kertaa kuukaudessa.
Energie Gel-merkkinen akku (2v vanha). Kun sen latasin viime syksynä, niin akun napajännite on edelleen 12,8V. Tämän ostin tavallisen Mp-akun tilalle, kun se kesti yhden ajokauden.
Sitten löytyy sininen akku, jossa lukee isolla Biltema (V65Larion akku 30Ah tai jotain ja ikää yli kymmenen vuotta). Se on ladattu kerran vuodessa ja napajännite ei suostu laskemaan alle 12,6V.

Jatkossa ostelen vain hinnakkaampia geeli, tai vastaavia akkuja pyöriin, vaikka 2010-luvulla ei enää kestäviä tuotteita ole olemassa.
Tämäkin vielä! ! !

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Akku?
« Vastaus #10 : Maaliskuu 04, 2012, 18:43:46 ip »

kevättä rinnassa ???

"""vaikka 2010-luvulla ei enää kestäviä tuotteita ole olemassa."""  Kait tämä uusi kulutusyhteiskunta ei kestä kestäviä tuotteita ???

Tosin eri mieltä geeleistä.....  ainoat paikat Geelille on tukassa tai perseen alla ... ;D

Neljä akkua viettäneet talven viileissä olosuhteissa ja napajännitteet  yli 12.5 V yhtä lukuunottamatta.
START- nappula oli kaikissa hengissä.... maltoin kuitenkin vielä käynnistää.. ;

Levoton olo... kevät. vai .. miesten viivästyneet  vaihdevuodet.. heh..heh

MR



Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Akku?
« Vastaus #11 : Maaliskuu 04, 2012, 18:58:53 ip »
Vähän tuntuu että epävarmat tyypit latailee akkujaan..Cali 2000 ollut minulla nyt neljä talvea ja aina levännyt talvensa kylmissä olosuhteissa.Tämänkin talven autokatoksessa.Tänään jyräytin käyntiin,hyvät oli saundit.Teki mieli ajelemaan mutta tiet vielä jäässä.Ja kertaakaan en ole akkua talvien aikana ladannut.Sama akku ollut ,en tiedä kuinka vanha.

motoesa

  • Vieras
Vs: Akku?
« Vastaus #12 : Maaliskuu 04, 2012, 20:31:09 ip »
"Vähän tuntuu että epävarmat tyypit latailee akkujaan"
Mulla oli galin kanssa sama homma, keväällä kun otin pyörän säilöstä ja starttasin, jos ei pyörittänyt niin kaapelit kiinne ja apu-akulla käymään, ei kun baanalle. Mutta mutta ja vielä mutta, nämä uudemmat akun kun menee laakista romuksi ja joku viisas on sanonut että akku kestää pikkasen kauemmin jos sitä talvellakin välillä lataa.
Alan ammattilainen akkumies tuossa viimoviikolla kertoili että akun ikä on tänä päivänä maks.n.3v ja kaikki siitä yli on epävarmaa, ja kaveri ei muuten koittanut myydä mulle akkua, vaan muuten tuli jutuksi.
Tässä talven/kevään aikana kun näitä mopottimia taas käymään laitetaan kannattaa tietenkin varmistaa että varmaan on virtaa sen verran että riittää, taikka se saatanan hieno "tikitaalinäytön" näytöt on aivan sekasin.
t. nim. kesäauton käynnistänyt ja mittarit sekasin ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Akku?
« Vastaus #13 : Maaliskuu 04, 2012, 22:09:34 ip »
Itsellä on useita pyöriä mutta vain aivan uusimmat, nämä tikitaaliset, syövät sähköä ympäri vuoden, jos saavat, kun niissä on kaikenlaista kuluttajaa ja vilkkuvaloa pakosta päällä koko talven.
Olen tosin ottanut selvää Brevan systeemeistä. Käytännössä oli akku irti useamman talven ja sitä ennen kysyin asiasta maahantuojan edustajalta että tuleeko ongelmia.

Isoimmat ongelmat on olleet ajasta mennyt kello ja nollaantunut trippi.



Kustimies

  • Viestejä: 62
Vs: Akku?
« Vastaus #14 : Maaliskuu 04, 2012, 23:25:20 ip »
Tänään kävin asentamassa pikkuplexin Grisoon ja samalla tuli käytettyä kone lämpimäksi talven jäljiltä.
Otan aina syksyllä molemmat pääsulakkeet irti ja sillä siisti. Nyt latasin akkua hetken ja hienosti
Griso heräsi henkiin talviunilta. Välilatauksia en ole koskaan harrastanut, mutta akku on ollut joko navat
irti tai sulakkeet pois joten mitään virtaa syöviä laitteita ei ole sitä rasittamassa. Menossa toinen akku, EXIDE.
Eka Yuasa kesti 4 vuotta ja rupesi oleen epävarma, siksi vaihdoin. Vaihdoin myös vakioputken Mistralin tilalle.
Vaihtelu virkistää :)