Se on siellä kakkosivulla juttu 1400 Calista, jo. Sivun lopussa myös juttua V7:sta. Muljahtaa kohta kolmossivulle.
Siinä välissä on mielenkiintoinen juttu Magneti Marellin kehitystyöstä Moto GP-sarjan puitteissa. Siitä lainaus.
Beginning with the 2013 MotoGP season, teams will have access to Magenti Marelli’s latest electronic control system. The package includes an engine and chassis control unit with inboard data-logger, various tuning and data analysis tools, dashboard, handlebar toggle switch and inertial platform, as well as trackside support of Magenti Marelli technicians.
Heh, heh. Mitähän uutta ovat keksineet. Bowling & Grippo esittelivät tuon järjestelmän, runkorasitusten seurantaa lukuun ottamatta, jo muutama vuosi sitten. Noita olen hyödyntänyt omissa pyörissäni lukuun ottamatta tuota "trackside supporttia".
Karkeasti suomennettuna: ECU sisältää moottorin ja rungon toimintoja tallentavan järjestelmän (data-logger), mittaritaulun, tietojen analysoinnin välineet (analysis tools), kiihtyvyys- ja kuormitusseurannan ja radanvarressa sijaitsevan seurantalaitteiston.
Tuo runkokuormituslaitteisto ajantasaseurantana on, tähän yhteyteen sijoitettuna, minulle uutta. Yleensä nuo testit tehdään testipenkissä. Lentokonesuunnittelussa ja avaruusaluksissa on mitattu lennon aikaisia kuormituksia. Toistaiseksi vaikea nähdä onko tuolla kuormitusosio-on-line-mittauksella katupyöräosastossa käytännön sovellusta.
Nuo muut välineet mitä tuossa luetellaan ovat minullakin käytössäni eli: data-loggaus, muunneltava mittaritaulu johon voi ottaa/valita eri toimintoja esittäviä mittareita, analysointityökalut, suorituskykymittauksen paitsi ei tuota yhteyttä "tienvarsivarikkoon". Senkin saa B&G:ltä 70 dollarin maksua vastaan + kommunikointivälineiden hinta päälle.
Tässä yksi ohjelmistotoimittajista:
http://www.diyautotune.com/softwarelinks.htmUseimmat ovat ilmaisia, joistakin pitää maksaa. Yleensä muutamia kymppejä.