650 TT:llä tuli kelattua soralla ja poluilla vaihdelaatikkoa molempiin suuntiin surutta eikä tullut minkäänlaista vaivaa eikä ollut silppua öljyn joukossa.
Isolohkoisessa vaikuttaa vaihteiston toimintaan kovasti vaihdevivuston mekanismit. Kisakuskeilla näkyy usein olevan vaihdevipu suoraan vaihdeakselissa.
Myös kytkimellä ja vauhtipyörän massalla on merkitystä vaihteiston toimintaan vaikka kytkinvipua ei käyttäisikään.
On olemassa myös ns. close ratio-vaihteisto joka on harvinainen. Lähinnä aikanaan tehtaan kisapyörissä.
Sitten on eri malleissa ollut sekä vino- että suorahampaisia vaihteistoja. Sillä ei sinänsä ole merkitystä vaihteiden vaihtonopeuteen.
Parhaat vaihteet, omista pyöristäni, on Centaurossa. Ei juuri välivapaita vaikka vaihtaisikin huolimattomasti, vaihteita voi kiskoa isommalle melko raa'asti ilman kytkintä hieman kaasukahvasta nykäisemällä mutta Brevan kuusivaihteinen on kevein ja helpoin käyttää eikä ole pelkoa välivapaista mutta se on hieman tylsää niin kuin koko pyöräkin. Vasta pitkän matkaa ajettuaan huomaa sen hyvät puolet.