Kirjoittaja Aihe: Nopeita Guzzeja?  (Luettu 23539 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #15 : Tammikuu 29, 2012, 10:48:17 ap »

No, vanhimmat Hayabusat kulkivat ihan oikeasti hiukan yli 300 km/h - sitten japanilaiset valmistajat sopivat, että yli 300 km/h ei mennä ja Hayabusatkin rajoitettiin.
Nykyisessä Busassa on enemmän sylinteritilavuutta ja tehoa, joten voisi olla että 320 km/h eli 200 mph lähtee rajoittimen poistolla.   ;D

Tuskinpa vaan menivät ihan vakiona. Ainakin peilit oli otettu pois niissä mittauksissa.

En usko, että menee nykyinenkään 320 pelkällä rajoittimen poistolla.

Se 20 kilometriä lisää päälle kolmensadan vaatii vaan aika paljon enemmän.

Vaikea sanoa mitään täsmällistä, kun niin vanhoja moottoripyörälehtiä ei ole kokoelmissa, mutta kyllä yli 300 km/h nopeuksiin viitataan uudemmissa lehdissä - siis lehtien mittaamiin. Eivätkä lehdet yleensä virittele testipyöriä - paitsi amerikkalainen Cycle World, joka joskus mittailee varttimailin kiihdytyksiä ja antaa ammattimaisen kiihdytysajajan kokeilla kaikkia temppuja - ja tämä on selvästi selostettu artikkelissa.

Hayabusassa oli aikaisemmin 1299 ccm ja 175 hv, nyt 1340 ccm ja 198 hv ja aerodynamiikkaakin on parannettu. Vaikea tosiaan sanoa, päästäisiinkö rajoittamattomalla Busalla 320 km/h - kun en tiedä, mikä oli tarkka nopeus aikoinaan.
Selvä se, että parikymmentä heppaa lisää ei kovin paljon nopeutta nosta, mutta aerodynamiikka... ja paljonko sitä lisää tarvittaisiin?
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #16 : Tammikuu 29, 2012, 21:02:36 ip »
Ei ne lehdet niitä virittelekään, vaan heille toimitetaan eri lailla säädettyjä mopoja testeihin. Japseissa ei tänä päivänä niinkään, mutta eurooppalaisilla saattaa "unohtua" erilaiset asetukset boksiin, vakiosta poikkeavia välityksiä, renkaita yms testipyöriin.. Hieman kun lukee ulkomaisia lehtiä, niin saa hyvän käsityksen aiheesta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #17 : Tammikuu 31, 2012, 23:50:05 ip »
No, lukiessani nyt tammikuun 2011 Cycle Worldia (sivu 77) löytyi, mitä on aikoinaan mitattu rajoittamattomalle 1299-kuutioiselle Hayabusalle: 194 mph eli 312 km/h.
Kuvassa on peilit tallessa. Varttimailin aika oli 9.86 s.  :)
Emeritus-guzzisti

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #18 : Helmikuu 01, 2012, 19:36:16 ip »
No, lukiessani nyt tammikuun 2011 Cycle Worldia (sivu 77) löytyi, mitä on aikoinaan mitattu rajoittamattomalle 1299-kuutioiselle Hayabusalle: 194 mph eli 312 km/h.
Kuvassa on peilit tallessa. Varttimailin aika oli 9.86 s.  :)

Onpa ollut jenkeillä hyvässä vireessä oleva pyörä...

Niissä lehdissä mitä minä olen tuolloin lukenut taisi parhaat lukemat olla 302km/h, jos muistan oikein ja sekin peilit käännettynä.

10 kilometriä lisää tuohon vaatinee jo reilusti lisää tehoa.

Katsoppas noita Suomessa ajettuja lentokenttäajojen tuloksia nini tuskinpa löydät sieltä montakaan vakio Busaa, joka on pystynyt ylittämään 300.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #19 : Helmikuu 01, 2012, 22:46:58 ip »
Nää kotimaan nopeusmittaukset on oikeestaan kiihdytyksen loppunopeuksia. Matkaa on pari korkeintaan kolme kilometriä. Veikkaan, että jenkeillä on pitempi matka käytettävissä esim Bonnevillessä, jolloin pienemmälläkin teholla kerkiää kelata maksimit mittariin ja kuski paketoida ittensä mahdollisimman munamaiseen asentoon.
Forza Moto Guzzi!

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #20 : Helmikuu 01, 2012, 23:50:23 ip »
´snip´

Katsoppas noita Suomessa ajettuja lentokenttäajojen tuloksia niin tuskinpa löydät sieltä montakaan vakio Busaa, joka on pystynyt ylittämään 300.

No ei kai niitä ole, kun ne on rajoitettu 300 km/h.
Emeritus-guzzisti

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #21 : Helmikuu 02, 2012, 00:02:57 ap »
Vanhemman mallin busassa tartti vain nipsasta yksi piuhan lenkki pois, niin rajoitus oli ohitettu. Ei luulis näin GPS-aikakautena olevan vaikeeta saada täsmälleen oikea todellinen nopeus selville. Kylläkin oman Centauron Veglia on tuskallisen tarkka. Pari tikettiä on aikoinaan tullu ja samaa on näyttäny virkavallan tutkan kanssa. Ihan toista maata kuin LM IV:n loki.
Forza Moto Guzzi!

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #22 : Helmikuu 02, 2012, 00:19:04 ap »
Pitäiskö laittaa tänne tilaus? http://www.kompressor-guzzi.de/
V11 tuolla näkyy antaneen reilut 125hv, eihän se vielä 300 vauhtiin riitä mut siitä ois hyvä jatkaa..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #23 : Helmikuu 02, 2012, 06:50:27 ap »
Se on vaan semmonen juttu, että Guzzi alkaa olla kovilla nopeusennätyksiä tehdessä, jos patissa on voimaa. Se kun ei ole pikku purskautus voiman alueella, vaan veto on torvi levällään joka vaihteella ja varsinkin isoilla vaihteilla loppuun asti! Siinä alkaa ilmajäähykoneessa lämpökuorma näytellä isoa osaa, kun tehoa pyydetään muutamaa sekuntia pidempään..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #24 : Helmikuu 02, 2012, 09:31:00 ap »
Guzzin kone, kokemukseni mukaan, kestää kyllä lämpöä aika reilusti. Ja jos vielä tehoa ulos otettaessa kuljetaan reipasta yli 200 km/h nopeutta niin on sitä ilmavirtaa saatavissa olionjäähdyttimeen ja ripojen väliin varsin riittävästi. Mikä estäisi laittamasta saman tien isomman jäähdyttimen? Kuumankestävä laadukas öljy vielä sisään. 20W50 tai kankeempi ja kunnon lämmityskäyttö. Ainakin V10-koneessa rajusti kiihdytettäessä öljypumppu horasee tyhjää jos ei ole täytetty yli ylärajan tai asennettu tilanjakajaa öljypohjaan.

Tiedätte pyöreäsylinterisessä käytetyt venttiilikopan suojaraudat. Niiden päissä olevat kumitupet ovat sulaneet jo aikoja sitten kokeillessani eri seoksia ajossa. Öljynlämpömittari antautuu n. 200 asteessa eikä näytä enenpää.

Etanolia poltettaessa vakiopuristussuhteella lämpötila ei tahdo nousta yli 70 asteen kun ulkolämpötila on +20C ajettaessa 120 km/h nopeutta tasaiseen.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #25 : Helmikuu 02, 2012, 10:02:48 ap »
Juu ja on olemassa öljytilan laajennussarjoja, tehokkaampi öljypumppu ym. Flektin voi myös viritellä pyörimään kaupunkiajelua varten.

Busan alkusarjojen nopeuskokeita rajoitti takarenkaan kestävyys. Donitsi alkoi murentua minuutin täyskaasulla ajon jälkeen. Voi olla sama ongelma olemassa vieläkin, jos minuuttikaupalla alkaa odotella viisarin pysähtymistä. Olosuhteilla on varmasti suuri merkitys huippunopeuteen. Reippaassa myötätuulessa saa helposti esim 20km/h etua, koska ilman vastus kierrosluvun rajoittajan ohella on merkitsevin tekijä noissa nopeuksissa.
Forza Moto Guzzi!

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #26 : Helmikuu 02, 2012, 18:15:27 ip »
´snip´

Katsoppas noita Suomessa ajettuja lentokenttäajojen tuloksia niin tuskinpa löydät sieltä montakaan vakio Busaa, joka on pystynyt ylittämään 300.

No ei kai niitä ole, kun ne on rajoitettu 300 km/h.

Eipä taida se ns. "rajoittimen" poisto olla mikään kovin kummoinen temppu.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #27 : Helmikuu 02, 2012, 18:21:55 ip »
´snip´

Katsoppas noita Suomessa ajettuja lentokenttäajojen tuloksia niin tuskinpa löydät sieltä montakaan vakio Busaa, joka on pystynyt ylittämään 300.

No ei kai niitä ole, kun ne on rajoitettu 300 km/h.

Eipä taida se ns. "rajoittimen" poisto olla mikään kovin kummoinen temppu.

Eipä kai, mutta sitten ei puhuta vakio Busasta.
Emeritus-guzzisti

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #28 : Helmikuu 02, 2012, 18:24:47 ip »
´snip´

Katsoppas noita Suomessa ajettuja lentokenttäajojen tuloksia niin tuskinpa löydät sieltä montakaan vakio Busaa, joka on pystynyt ylittämään 300.

No ei kai niitä ole, kun ne on rajoitettu 300 km/h.

Eipä taida se ns. "rajoittimen" poisto olla mikään kovin kummoinen temppu.

Eipä kai, mutta sitten ei puhuta vakio Busasta.

Menee jo saivartelun puolelle.

Minä kun olen käsittänyt, että kyse on myöskin siitä, riittääkö sen vakiokuntoisen Busan teho tuohon 300 nopeuteen. Ei se rajoittimen poisto kokonaistehoa kuitenkaan lisää.

Eiköhän tämä riitä tästä aiheesta.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #29 : Helmikuu 07, 2012, 09:29:22 ap »
Jatkan kuitenkin:
Luoman Jussin vanhemmalle Classic-killpuri-Guzzille olisi kuulemma kilpailun aikainen suoranopeus yli 250 km/h pitkällä välityksellä. En nyt juuri muista mikä ko perän välityssuhde on vaikka itse olen sen kasannut.