Ristinivel aiheuttaa nopeusvaihtelua silloin kun nivelessä on kulmaa.
Ääritapaus olisi 90 asteen kulma jolloin mennään nollasta äärettömään.
Siinä yksi syy pitää ristinivelen kulma maltillisena. Muutama aste on hyvä olla
etteivät laakerineulat hiero koloja laakeripintoihin.
Nopeusvaihtelu saadaan kumottua laittamalla kaksi ristiniveltä peräkkäin,
tai nivel akselin molempiin päihin. Tällöin tuleva ja lähtevä akseli pyörivät tasaisesti.
Nivelten välisen akselin nopeus vaihtelee, sitä enemmän mitä suurempi kulma
nivelissä on.
Jotta homma pelaisi ja tuleva ja lähtevä akseli pyörisivät koko ajan samalla nopeudella,
täytyy nivelien haarukoiden olla edelläolevan kuvan mukaan asennettuna.
Lisäksi täytyy tulevan ja lähtevän akselin olla samansuuntaiset, muuten tulee jälleen
nopeusvaihtelua.
No, tästä on sitten erikoissovellutuksia, erisuuntaisten akseleiden aiheuttamaa
nopeusvaihtelua voidaan korjata nivelien vaihe-erolla ym.
Ja moni Guzziaan huoltanut on löytänyt nivelakselistaan vain yhden nivelen

Pekka