motorrad 04/2012
Kesällä 2012 on Saksaankin sitten tulossa vaihtokilvet. Monet ovat kuitenkin pettyneitä ja ovat sitä mieltä että ”tätä siitä tulee kun saksalainen byrokratia ja politiikka vaikuttavat”. Yhden vaihtokilven sijaan käyttöön tulee kolmesta osasta koostuva kilpipalapeli.
Yksi suuri (”normaali”) kilpi, joka on aina siinä ajoneuvossa, joka on liikenteessä ja kaksi kapeaa, vain yhdellä numerolla varustettua kilpeä. Nämä ovat pysyvästi kussakin ajoneuvossa kiinni. Maksut (käyttöverot ja vakuutukset) maksetaan kalliimman pyörän mukaan.
Saman jutun mukaan Itävallassa ja Sveitsissä voi samanlaisten moottoriajoneuvojen omistaja hakea yhtä ja ainoaa vaihtokilpeä kahdelle (Sveitsi) tai jopa kolmelle (Itävalta) ajoneuvolle. Luonnollisesti vain sitä ajoneuvoa saa käyttää, jossa kilpi on kiinni. Itävallassa 8,5% moottoripyöräilijöistä käyttävät vaihtokilpiä, Sveitsissä 6-14% kantonista riippuen.