Kirjoittaja Aihe: Moto1 8/2011  (Luettu 11411 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moto1 8/2011
« Vastaus #15 : Marraskuu 08, 2011, 09:49:22 ap »
Wikipedia kertoo: "Lecco is a town of c. 47,760 inhabitants in Lombardy, northern Italy, 50 kilometres (31 mi) north of Milan, the capital of the province of Lecco. It lies at the end of the south-eastern branch of Lake Como (the branch named Lake of Lecco / Lago di Lecco).

Niin että Lecco-järvikin on olemassa.
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moto1 8/2011
« Vastaus #16 : Marraskuu 08, 2011, 09:53:12 ap »
Se on näkökantajuttu tuo moottorin suunta.
mm

Niinpä. Ja parhaissa lehtijutuissa Guzzin kone on sekä pitkittäin että poikittain. Harrikoissa sama.
Selvintä olisi vilkaista, miten päin autoissa on moottori, kyllä sillä puolella v-moottorin asento on selvä - ja moottoripyörissä sama.
Emeritus-guzzisti

Olli

  • Viestejä: 264
Vs: Moto1 8/2011
« Vastaus #17 : Marraskuu 08, 2011, 17:30:05 ip »
Se on näkökantajuttu tuo moottorin suunta. Teknisessä kirjallisuudessa moottorin suunta on kampiakselin pituussuunta...
Väitteessä sisäinen ristiriita.  ;D Ei voi olla näkökantajuttu jos se on kerta määritelty.

Tuo Guzzin koneen väittäminen poikittaiseksi sylinterien perusteella tökkii minulla henkisesti, kun silloin vastaavasti minulla ei ole mitään aavistusta miten päin V4 on rungossa (VFR vs. PanEuropean, kumpi pitkittäin ja kumpi poikittain)
Kuusi sivua väittelyä aiheesta (I rest my case)

Tai sitten yksipyttyiset...

Kyllä tuo Guzzin V2 on pitkittäin (Ja Guzzin kilpa-V8 50 luvulla oli poikittain). Joka väittää niiden olevan samoin päin rungossa voi virkistää muistiaan vaikka katselemalla kuvia.

  .

PS: Pahoin pelkään, että koko tämä V2-koneen pitkittäin/poikittain ristiriita on lähtenyt jenkkilän syvästä etelästä, missä paikallinen punaniska HD-omistaja on tuohtunut:
"What did you say? HD V2 is a transv... ? No way! HD is Straight! And it's engine is straight! STRAIGH V2!!! No f*ing Transves..."
Ja siitä lähtien väärinkäsitys on vain kasvanut.
(Minkähän näköinen olisi muuten tuo suora V2)  ;D

PPS: Tuulimyllyjä vastaan...  ;D Tiedän.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Moto1 8/2011
« Vastaus #18 : Marraskuu 08, 2011, 18:06:38 ip »
On erikoista jos pyörän moottorin pitkittäin/poikittain terminologia on erilainen kuin autojen kohdalla. Jos selitys olisikin siinä että pyörä keksittiin ensin ja Gottlieb Daimler???? tai kuka se nyt olikaan, sopi että kun moottoripyörässä on kampiakseli poikittain niin moottori on pitkittäin. Carl Benz ei sitten osannut ottaa koko probleemaan ensin kantaa lainkaan koska hänen autossaan kampiakseli oli pystyasennossa, jolloin Daimlerin logiikan mukaan moottori oli tavallaan sekä pitkittäin että poikittain. Henry Fordilla edes oli sitten selkeä kanta kysymykseen, jos autossa on kampiakseli pitkittäin niin sen mootori on pitkittäin. Mutta vahinko oli jo ehtinyt tapahtua koska Milwaukeelaiset tehtailijat Harley ja Davidson olivat omaksuneet Daimlerin standardin.  Näin kai olemme päätyneet aikamme journalisteja hiertävään umpisolmuun.  Toimittajan työtä rasittaa sekin, että on niin vähän moottoripyöriä, joissa on kampiakseli pystyasennossa, jolloin termi olisi aina jotenkuten oikein. Esim. ruohonleikkurin kanssa ei onneksi esiinny paljon sekaannusta tuossa asiassa. Kröhöm.

Targa 2

  • Viestejä: 108
Vs: Moto1 8/2011
« Vastaus #19 : Marraskuu 08, 2011, 21:01:09 ip »
Tai sitten yksipyttyiset...

Ei ole tuokaan yksipyttyinen niin yksiselitteinen. Verrataanpa vaikka Moto Guzzi Falconea ja BMW R 35:sta. Molemmat yksisylinterisiä mutta ensimmäisessä kampiakseli poikittain menosuuntaan nähden ja toisessa pitkittäin ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto1 8/2011
« Vastaus #20 : Marraskuu 09, 2011, 07:46:56 ap »
Mun mielestä helppo juttu edelleen, Bemarissa pitkittäin ja Falconessa poikittain. Kampuran suunta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moto1 8/2011
« Vastaus #21 : Marraskuu 09, 2011, 12:08:38 ip »
Helppo ja helppo - luen just Moto Guzzin omia sivuja uudesta seiskapuolikkaasta ja mitäs sanovatten het itse: sempre caratterizate dal bicilindrico trasversale - aina vaan luonnetta antaa kaksisylinterinen poikittainen V.  ???
Eipä osaa tuohon juuri muuta sanoa.  ???
Emeritus-guzzisti

Olli

  • Viestejä: 264
Vs: Moto1 8/2011
« Vastaus #22 : Marraskuu 09, 2011, 13:30:55 ip »
Mun mielestä helppo juttu edelleen, Bemarissa pitkittäin ja Falconessa poikittain. Kampuran suunta.
Täysin samaa mieltä. Kukaan ei ole ikinä osannut vastata kysymykseeni miten V4:t ja yksisylinteriset luokitellaan, jos luokitteluperuste on sylinterit, ei kampiakseli.
Helppo ja helppo - luen just Moto Guzzin omia sivuja uudesta seiskapuolikkaasta ja mitäs sanovatten het itse: sempre caratterizate dal bicilindrico trasversale - aina vaan luonnetta antaa kaksisylinterinen poikittainen V.  ???
Eipä osaa tuohon juuri muuta sanoa.  ???
Guzzi on väärässä.  ;D

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Moto1 8/2011
« Vastaus #23 : Marraskuu 09, 2011, 14:52:57 ip »
Tämä se vaan näyttää olevan ikuisuuskysymys. En myöskään näe muuta luokitteluperustetta kuin kampiakselin suunta runkoon nähden, jos perusteena on sylinterit on 1-pyttyistä mahdoton määritellä.   8)
Titaniumin kuski

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Moto1 8/2011
« Vastaus #24 : Marraskuu 10, 2011, 12:12:51 ip »
Jos yksipyttyiset, V:t ja boxerit on tähtimoottoreita, niinkuin ne tavallaan ovat, niin ydinkysymys lienee, onko esim. lentokoneen tähtimoottori lentsikassa pitkittäin vai poikittain. Jos tähtimoottori on pitkittäin kun kampiakseli osoittaa lentosuuntaan niin silloinhan moottoripyörän pyörien täytyy olla poikittain koska niissä akseli osoittaa poikittain ajosuuntaan nähden. Pyörällä ei voi ajaa eteenpäin jos pyörät on poikittain, joten niiden täytyy olla pitkittäin. Sen logiikan mukaan lentsikan tähtimoottori on poikittain ja niin täytyy olla myös Guzzin V2. Falconen yksisylinterinen tähtimoottori on siis pitkittäin.

Olli

  • Viestejä: 264
Vs: Moto1 8/2011
« Vastaus #25 : Marraskuu 10, 2011, 15:55:47 ip »
Jos ... niin silloinhan moottoripyörän pyörien täytyy olla poikittain koska niissä akseli osoittaa poikittain ajosuuntaan nähden...
Huom: Kampiakselin mukaan, ei minkä tahansa akselin. Jos löydät kampiakselin moottoripyörän pyörästä, niin keskustellaan aiheesta lisää.  ;D

( joo, niitäkin löytyy Megola test run )

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moto1 8/2011
« Vastaus #26 : Marraskuu 10, 2011, 18:05:47 ip »
Onhan niitä erilaisia mahdollisuuksia saada pyörän kampiakseli osoittamaan välillä lentosuuntaan, välillä muuhun suuntaan - vaikeaa on pysyminen pyörän päällä.  ;D
Mitenhän tässä mahtaa olla?

http://www.youtube.com/watch?v=UtzCB4UIuxY&feature=related
Emeritus-guzzisti

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Moto1 8/2011
« Vastaus #27 : Marraskuu 10, 2011, 19:31:42 ip »
Insinööri Pohjanpalo suunnitteli ja rakensi jo 50-luvulla takapyörän sisällä pyörivän tähtimoottorin, jossa on siis kampiakseli poikittain ajosuuntaan nähden. Moottori oli ilmeisesti sitten pitkittäin. Moottorin hyrrävoimat olvat niin suuret, että ne estivät pyörän ohjaamisen kaarteessa, mutta oli kuulemma kova luu kulkemaan suoraan.  Moottori saattaa olla tekniikan museossa näytillä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2011, 08:06:55 ap kirjoittanut egon »

DB2

  • Viestejä: 62
Vs: Moto1 8/2011
« Vastaus #28 : Marraskuu 10, 2011, 20:35:45 ip »
-Mites MEGOLA (Germany 1921 - 1925), jossa moottori etupyörän vanteen sisällä?
-mm. 540cc sv 5-cylinder radial engine modell "Sport" 1923.
(-ref. Encylopedia of Motorcycles / ISBN 1-55521-809-1)
t. Seppo

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Moto1 8/2011
« Vastaus #29 : Marraskuu 10, 2011, 22:56:10 ip »
Kyllä tämä nyt näyttää siltä että tässä on mennyt puurot ja vellit sekaisin  :)
Titaniumin kuski