Kirjoittaja Aihe: Benellin nelikot  (Luettu 7759 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Benellin nelikot
« : Lokakuu 24, 2011, 23:05:01 ip »
Valitettavasti tästä varhaisesta en ole kuvaa löytänyt:

As World War II loomed, the Benelli company debuted their four-cylinder supercharged 250cc racing bike. This was intended to compete in the 1940 season, building on Benelli's success in the 1939 Isle of Man TT Lightweight 250 cc race. With the start of the war, the Benelli Four was limited to competition in a handful of Italian domestic races.

Tuorein kuuskytluvun raaseri on tässä:
The motorcycle in front in this wonderful image is Benelli‘s glorious 1969 250cc four racer. It was a remarkably advanced machine for its day, with an eight-speed gearbox and a 16-valve cylinder head that boosted power to 64bhp at 14,500rpm. If that figure is correct—it’s reported in Mick Walker’s seminal Italian Racing Motorcycles—it equates to a staggering 250bhp per liter. This lovely bike has the number 2 roundel associated with Australian rider Kel Carruthers, who won the 250cc Grand Prix Road Race World Championship in Europe.

Näitä oli myös 350 ja 500 luokkiin. Ja aloittihan Jarno Saarinenkin ammattilaisuransa tämän merkin tallissa.

mm

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #1 : Lokakuu 25, 2011, 08:03:54 ap »
 Benelli  / Honda


   While the design of the engine closely mimicked Honda´s CB 500, its two extra pots set it apart from
everything else. The inline-six displaced 747 cc and was fed by three 29 mm Dellórto carbs,
as the obstacle of synchronizing six units pushed the designers to this more friendly arrangement.
A 5-speed gearbox sent the 75 hp to the rear wheel via a single drive chain.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #2 : Lokakuu 25, 2011, 08:07:52 ap »
From      www.motorcycleclassis.com/motorcycle-rewiews/Benelli-Sei-900-vs-Honda-CBX-1000-vs-Kawasaki-KZ1300.aspx

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #3 : Lokakuu 25, 2011, 15:16:05 ip »
Benellihän jopa nimesi 80-luvun lopulla yhden sporttipiikin Jarnoksi sen muistoksi, että Saarinen päihitti Benellillä jossakin kisassa Agon ja MV-Agustan ennen Yamaha-tehdaasopimustaan.
 
Itseäni kiinnostaisi edelleen kuulla lisää siitä 60-luvun alun nelikosta, jonka tuotantolinjan Honda hankki Benelliltä. Noilla tehdasraasereillahan kun ei tietenkään ole mitään yhteistä tuotantopyörien kanssa, sen enempää Hondan kuin Benellinkään. Niin ja kisakonepuolellakin Honda oli ehtinyt esitellä 16-venttiilisen nelikon jo ennen Benelliä, jotren siitäkään tuskin oli kysymys.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #4 : Lokakuu 29, 2011, 19:41:09 ip »
 Vastaus ? :)

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #5 : Lokakuu 29, 2011, 19:44:31 ip »
Katso :   www.wikipedia Benelli 750 sei

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #6 : Lokakuu 29, 2011, 20:10:06 ip »
Sei  punaisena Italiasta

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #7 : Lokakuu 29, 2011, 21:11:58 ip »
<snip>
Tuorein kuuskytluvun raaseri on tässä:
The motorcycle in front in this wonderful image is Benelli‘s glorious 1969 250cc four racer. It was a remarkably advanced machine for its day, with an eight-speed gearbox and a 16-valve cylinder head that boosted power to 64bhp at 14,500rpm. If that figure is correct—it’s reported in Mick Walker’s seminal Italian Racing Motorcycles—it equates to a staggering 250bhp per liter.
<snip>

mm

Staggering = hoippuva (horjuva), horjahdus, horjahteleva, horjunta, horjuva, huojuva, hutera) (Euroword Pro:n mukaan)

Esim. simppeli MZ kehitti 280 hv/litra, kiitos Walter Kaadenin insinööritaitojen.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #8 : Lokakuu 29, 2011, 23:58:55 ip »
On ollut hankalaa löytää "oikeita" Benellin raasereita kuuskytluvulta. Saati sitten kuvia niiden moottoreista. Tekstejä löytyy kyllä jonkin verran. Benelli pyöritti kahta kilpatallia (Myöhemmin siinä ohella myös Motobi-tallia,) Moottoreita oli kolmea tyyppiä, osin samoihin luokkiin: kaksitahtisia, yksisisylinterisiä nelitahtisia ja nelisylinterisiä nelitahtisia. Jälkeen päin on tehty runsaasti replikoita Hondan moottorin pohjalle koska alkuperäisiä Benellin kisakoneita ei ole jälkipolville paljonkaan säilynyt kuin museoissa. Jostain syystä Benelleitä löytyy Uudesta Seelannista ja Australiasta?

Tästä kuvasta voin olla melkoisen varma lähdetietojen perusteella mutta internet voi pettää kokeneempaakin joka en ole. Lähdetiedot: Image made at the Birdwood Mill National Motor Museum, Australia. Photo by dropbears.com
http://cybermotorcycle.com/gallery/benelli/Benelli_1965_250cc_Four_80.htm

Toisesta kuvasta ei niin varma voi olla mutta suurenneltuani sitä eri kohdista niin moottorin väittäisin olevan Benellistä eli pyörä voi olla aito.

Jatkuu...

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #9 : Lokakuu 30, 2011, 00:25:16 ap »
Tässä taasen kakstuhatluvun uustuotantoa. Kuva antaa kuitenkin käsityksen siitä millainen sen aikainen kilpurin moottori oli.
Itse olen Italiassa nähnyt kokonaisen -60 -luvun puolivälin 350 TC-koneen (Tai DOHC) keräilijän varastossa Udinessa vuonna -93 ja siitä lähti meikäläisen Benelli-innostus. Pitää tyytyä vain näihin yhden nokan peleihin...

Kuvan kaltaista TC-konetta pidetään Italian suunnassa Benellin ja Hondan myöhempien moottoreiden lähtökohtana. Niin minun ainakin annettiin ymmärtää.

Rakenne on kyllä hyvin yhteneväinen mutta osat ovat kokoelma eri moottoreista tai mukaelmia niistä. Näillä ajellaan nykyään Classic racingia.

Jatkan tutkimuksia koska aiheesta tuntuu olevan epätietoisuutta ja Wikipediassakin on ilmennyt harhaanjohtavaa tietoa. Jotain mätää tuntuu tässä asiassa olevan.

mm

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #10 : Lokakuu 30, 2011, 03:24:11 ap »
Tässä kuva Benellin 350cc kilpapyörän moottorista.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #11 : Lokakuu 30, 2011, 03:26:21 ap »
Tässä koko pyörä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #12 : Lokakuu 30, 2011, 09:14:16 ap »
Ettei olis katsellut italialainen isänmaallisten lasien läpi, kertoessaan Hondan tuohon perustuvan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #13 : Lokakuu 30, 2011, 10:08:32 ap »
Tässä koko pyörä.

Tekstihän on kiintoisa: pelokas Paso piti Benellillä radalle menoa helvetin kokemisena - noin vapaasti käännettynä. Ja muistelenpa Saarisenkin sanoneen, että ovat mahdottomia ajettavia Benellit. 500-kuutioista ei oikein pystynyt ajamaan kuin Saarinen.

Ja nopeudeksi (velocita) sanotaan 70 km/h?
Emeritus-guzzisti

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #14 : Lokakuu 30, 2011, 10:29:03 ap »
Siinä on varmaan panovirhe. Tiedä sitten mikä on oikea. 170 on liian vähän ja
270 on liikaa.