Kirjoittaja Aihe: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat  (Luettu 14630 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #30 : Huhtikuu 27, 2012, 17:33:29 ip »
Sellainen lisätieto aiheeseen 16M ECUa koskien, että siinä kartta sijaitsee EPROMissa. Jos EPROMin sisältöä haluaa muuttaa pitää ensin lukea data muistiin ja tehdä muutokset. Sen jälkeen EPROM tyhjennetään UV-valolla. Sitten voidaan uusi data syöttää sisään. Tämä tapahtuu erillisellä laitteella. PC:n USB-liitännän jännitteet eivät ensinnäkään riitä. M15 ja P8 muistista en tiedä minkä tyyppistä käytetään. Siinä voi olla EEPROM, joka tyhjennetään sähkoisesti. EPROM= erasable programmable read only memory EEPROM=elektronically erasable programmable read only memory.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #31 : Huhtikuu 27, 2012, 20:36:46 ip »
Sellainen lisätieto aiheeseen 16M ECUa koskien, että siinä kartta sijaitsee EPROMissa. Jos EPROMin sisältöä haluaa muuttaa pitää ensin lukea data muistiin ja tehdä muutokset. Sen jälkeen EPROM tyhjennetään UV-valolla. Sitten voidaan uusi data syöttää sisään. Tämä tapahtuu erillisellä laitteella. PC:n USB-liitännän jännitteet eivät ensinnäkään riitä. M15 ja P8 muistista en tiedä minkä tyyppistä käytetään. Siinä voi olla EEPROM, joka tyhjennetään sähkoisesti. EPROM= erasable programmable read only memory EEPROM=elektronically erasable programmable read only memory.

http://www.avantiraceparts.co.uk/page.php?id=15 täällä lontooksi lisää aiheesta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #32 : Huhtikuu 27, 2012, 21:40:15 ip »
Lainaus
M15 muistista en tiedä minkä tyyppistä käytetään

No höh, luulin että data lymyää eeprommeissa tai joissain sellaisessa muistivälineessä että sinne voi myös kirjoittaa.

V11 Workshop Manual sanoo:

"The Weber Marelli 1.5 injection/ignition system main feature lies in the fact that it can be adjusted and diagnosed only through a special software. This can be ordered from the Motor Guzzi spare parts headquarters, quoting code no. 00 97 97 15. By connecting the latter through a special hardware key directly to the ECU, the software allows the user to adjust the carburation and the system diagnostics."

"When, on the Monitor page an error is displayed in the following items: ECU microP. ECU EPROM, ECU ROM,ECU RAM- - -".

=> Siis eprom, jota ei kotikonstein heittämällä tyhjennetä.

Myös yhden viripajan dokumentaatiossa lukee "Weber-Marelli IAW M 15 - Eprom-Download", heillä on siis välineet tehdä tuo. Meneekö se sitten niin että penkissä säädettäessä kirjoitetaan ram -muistiin ja sitten kun on softa puikoissa se hoidetaan epromiin, jossa data on pysyvästi.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #33 : Huhtikuu 27, 2012, 22:20:43 ip »
Mennävuosina tilailin ja kokeilin noita EPROMeita. Niissä ymmärtääkseni on ohjelmointi tehty yhden kerran ja sellaisena pysyy. Eipä olleet kovin tyydyttäviä mikään noista. Jätin parhaan niistä ECUun ja hankin erillisen ohjelmoitavan manipulaattorin jolla sain ruiskutuksen sellaiseksi kuin halusin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #34 : Huhtikuu 27, 2012, 23:31:20 ip »
Kyllä Eprom lutikan saa tyhjennettyä kokonaan sopivalla EMP:llä. En tosin tiedä ottaako enää mitään ohjelmaa sisäänsä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #35 : Huhtikuu 27, 2012, 23:59:44 ip »
EPROMiin jos haluaa sisällön vaihtaa, pitää se ensin tyhjentää UV-lampulla ja sitten voi erillisellä laitteella (PROMmerilla) kirjoittaa uuden. EPROMin erottaa muista siitä, että siinä on päällä ikkuna UV-valolla tyhjennystä varten. EEPROMiin voi kirjoittaa suoraan päälle osittain tai kokonaan uuden sisällön. Flash-muistin osa, joka halutaan korvata pitää tyhjentää ensin ja sitten voi kirjoittaa uuden. Tyhjentäminen käy sähköisesti. 16M ECUun oli saatavilla australialainen ULTIMAP-niminen tuote, johon pystyi suoraan kirjoittamaan. Se oli kaiketikin EEPROM. Oli sijoitettu erilliselle piirilevylle, mutta meni kuitenkin vanhan paikalle. En muista tai en pannut merkille oliko siinä jokin pulikka välissä vai toimiko suoraan läppäriin kytkettynä. Mulla oli hetken aikaa sellainen V10:ssä kokeilussa.

Arvaan, että ULTIMAPin tapaista on käytetty tehtaalla, kun karttoja on testailtu. Sarjatuotantoon kelpaava kartta on monistettu EPROMeille. Tarkempi ja teknisempi tieto suoraan ohjelmoitavuudesta vaatisi ECUn (P8 ja M15) kytkentäkaavion ja toimintaselostuksen. M16 ei taivu EPROMin takia siihen millään. Googlettamalla ei ole löytynyt.   Editoin tätä pikkasen, kun kukaan ei kerinnyt vielä kommentoimaan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2012, 18:26:40 ip kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!