Vaikka Bosch on merkkinä laatutuote niin liki 40 vuotta on sillekin jo kynnyskysymys kestävyyden suhteen.
Kuvissa yksi kenttäkäämeistä "ennen ja jälkeen".
Sähkövirta oli oikonut tiensä ensin käämin sisällä ja sen jälkeen, kun suojakangas oli paikalta palanut, myös startin runkoon. Alussa vika ilmenee heikentyneenä voimana ja virrankulutuksena, jatkossa vain virrankulutuksena ja sinisenä savuna.
Ensimmäinen kuva palaneesta kohdasta kertoo että paperieriste oli antanut periksi ilmeisesti kosteuden vaikutuksesta ja päästänyt virran oikaisemaan kahden johtimen välistä. Vaiva oli levinnyt seuraaviin johtimiin jolloin oikosulussa oli jo 3 - 4 kierrosta käämistä.
Tämä edellytti purkamaan kaiken kangaseristeen pois sekä puhdistamaan johdetta useamman kierroksen matkalta. Kiersin paperieristettä johteiden väliin tarvittavan matkan ja kiersin uuden kangasnauhan pitämään rakennetta nipussa.
Tunnin verran siihen meni. Startti on Benellistä mutta sillä ei ole käytännössä suurtakaan eroa Guzzin starttiin: saman tehtaan palikoita.
Tarvikkeet löytyivät AD-autovaraosaliikkeen hyllystä kuten myös startin uudet hiilet. (Ostin kaksi settiä, yht. 8 kpl.) Samalla käynnillä ostin 5 litraa synteettistä long-life 5W-40 moottoriöljyä ja suodattimen auton syyshuoltoa varten sekä kaksi kappaletta 14V/20A on-off-on-katkaisijaa ja yhden vastaavan keinukatkaisimen. Koko läjä yhteensä 50€.
mm