Tuohon ahtimen meluun en osaa sanoa kuin omalta osaltani. Sulla kun tulee aivan erityyppinen remmiahdin.
Melua syntyy kahdella tapaa omassa V10, jos, tietenkin, ei huomioida koneen mekaanista melua joka syntyy jakopäässä.
Ahdin ei melua normiajossa lainkaan koska minulla se on säädetty toimimaan niin että ajo tapahtuu vapaan hengityksen periaatteella jos kaasukahvaa kääntää rauhallisesti. Nopea kaasukahvan liike sen sijaan aktivoi ahtojärjestelmän ja silloin alkaa ujellus kuulua. Sen taajuus on kiinni kierrosluvusta. Alkaa murinalla ja päättyy suihkukonemaiseen ujellukseen. Mitään poksahduksia tai suhahduksia ei kuulu koska by-pass-venttiili kierrättää ilman takaisin ahtimen imupuolelle, eikä ulkoilmaan, silloin kun tehoa ei tarvita.
Toinen melu on sitten perinteisempää tyyppiä: se kuuluu pakoputkesta ja sitä konttorilla mitataan jos annetaan mitata. (Jos sinne omani vien niin saattaa olla että sen jälkeen melumittauskohde vaihtuu koska jakopää ulvoo melko tavalla.)
Putket pörisevät melko normaalisti kun ahdin on levossa mutta ahtopaineen noustessa, hetkellinen maksimi 1,7 bar yli normaalipaineen, kuuluu terävä ja rätisevä käyntiääni kiihdytyksen aikana kunnes jatkuvan tehon ahtopaine 0,25 bar saavutetaan muutaman sekunnin kuluttua. Kiihdytyksessä tämä räikinä kuuluu 2,3,4 ja viitosvaihteella. Ykkösellä sitä ei juuri kerkiä muodostumaan kun jo haetaan kakkosvaihdetta. Ääni on voimakkaimmillaan 6500 - 10000 rpm alueella. Alussa murisevaa, loppua voi kuvailla ujeltavaksi.
Pyörällä kehtaa ajella Hämeenpuistossa ja Laukontorilla niin etteivät pienokaiset ala itkemään eikä mummoilla housut kastu.
Pari kertaa on sinitakit pysäyttäneet mutta silloin on kiinnostus kohdistunut kuljettajan kuntoon.
Kertaalleen moottoripyöräpoliisi kierteli pyöräni ympärillä Mustalahden satamassa. Itse pysyin loitolla mutta TimoEV:llä lienee jokin muistikuva asiasta.
Olen huomannut olleeni aikaa edellä kun jo 90 -luvun puolivälissä kun rakensin pystyn perän ja muuta bomberismiin viittaavaa tietämättä kyseisestä asiasta silloin mitään. Tietenkin hiilikuidusta ja köykämiinistä.
Kuvassa Centauron vas. sylinteri ja sen alla ahdin piilottelemassa.
mm