Kirjoittaja Aihe: Californian akku  (Luettu 10835 kertaa)

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Californian akku
« Vastaus #30 : Syyskuu 26, 2011, 10:25:16 ap »
Toi jännitteen putoamisen aiheuttama käynnistymisen vaikeus on havaittu ja jo aikoinaan. Monissa autoissa oli puola aikaan vastuksellinen puola. Eli puola oli mitotettu 9 V ja kun auto käy normaalisti jännite tuli vastuksen kautta niin että kävi 9 V:lla. Kun käynnistetään niin tulee ilman vastusta, jos hyvä akku vähän ylijännitettä mutta ei se puola siinä ehdin niin paljoa kuumenemaan.

Sama ilmiiö kaverin kotarissa, sähköstartilla pyörii hyvän kuulosesti mutta ei lähde. Kiksillä laakin peli kun jännite riittää sytytyssysteemille.

70 luvulla kaverilla oli tipparellussa plugi kojelaudassa ja vanhasta taskulampun rungosta tehty "boosteri" millä sai annettua sähköä puolalle suoraan.