>> Porukassa on sähköhenkilöitä jotka saanevat noista luvuista enemmän irti. <<
Varsinaisilla kotisivuilla on Tekniikka-osiossa ohje akun kanssa pelehtimiseen. Se kannattaa lukea, jotta saa vähän perusteita, mistä on kyse.
12v / 24Ah -luvut ovat kuten Matti kirjoitti.
Akkuja valmistetaan eri tarkoituksiin erilaisia. Periaatteessa ne eivät käy ristiin. Ns. paikallisparisto on akusto, joka on esim. puhelinkeskuksessa. Se on rakennettu tasaiselle "pienelle" kuormalle pitkäaikaiseen kuormitukseen. Käynnistysakku on valmistettu antamaan lyhyen aikaa paljon virtaa, mutta ei ole oikein hyvä paikallisparistoksi. Toki siinä toimii "jotenkin".
Virranantokyky starttiakussa on kaikkein tärkein asia. Jos se on liian alhainen, ei kone käynnisty vaikka akku olisi ihan uusi. Tuumanen naula ei riitä kahden tuuman lankkuun.
Moottorin käynnistys vaatii startin pyörityksen, kipinän teon ja lisäksi muiden laitteiden ( esim. ECU ) riittävän sähkönsaannin. Työkaveri yritti isoa dieseliä käyntiin, mutta ei lähtenyt. Syy: pyöritti, mutta akun alas putoava jännite ei riittänyt pa-solenoidin toimintaan... Calissa on onneksi valorele, joka sammuttaa valot startin aikana.
Akku heikkenee niin ettei virranantokyky ei riitä. On huomattava, että - erityisesti autolla talvella - pitäisi ajaa aina niin paljon, että akku ehtii latautumaan täyteen. Lyhyt asiointiajo pitää akun aina vajaalatingissa. Tällöin olisi syytä käyttää erillistä laturia akussa kiinni jokusen tunnin, kerran pari kuukaudessa. Koskee myös pyörää, jos ajaa kesäisin lyhyesti töihin.
Jos epäilee akun olevan loppusuoralla, niin se on suht. helppo testata: Mittari kiinni akkuun ja tulpanjohdot irti. Sitten vain starttaamaan => paljonko mittari näyttää? Huomaa, että ei saa pyöriittää liian pitkään, sillä puolat eivät pidä siitä, että tulpanjohdot ovat irti. Lähtötilanne ennen starttia olisi oltava n 12,7V, eikä jännite saisi laskea juurikaan alle 10,5V. Tarkista myös latausjännite kotisivuohjeen mukaisesti.
Sellainenkin asia on, kuin itsepurkaus. Sen pystyy testaamaan siten, että irroittaa akusta toisen navan johdot ja mittaa jännitteen. Nukkuu yön yli ja mittaa uudestaan. Jännite ei saa pudota.
Akun hinta on vähän kuin työkalut; Halpaa ja hyvää tarvitseva joutuu ostamaan kaksi. Akun hinta on suhteessa lyijyn määrään(kin). Ja kevyessä akussa on vähän lyijyä, eli kennot ovat alikapasiteettiset. Erityisesti tämä koskee Vinku-Intian akkuja; Siellä kun ei ole talvea, niin eivät ymmärrä, että autolla ajetaan -30 pakkasessa ihan normaalisti.
Ja huomaa sitten: Akun sisäinen vastus on niin pieni, että NAPOJEN VÄLINEN OIKOSULKU RIITTÄÄ RÄJÄYTTÄMÄÄN AKUN. Eikä jälki ole mukavaa katsottavaa - olen sen kerran nähnyt...Joten riittävä varovaisuus on aina paikallaan. Äläkä tupakoi akunkäsittelyn aikana. Akusta purkautuva kaasu voi räjähtää!!!