Kirjoittaja Aihe: Californian akku  (Luettu 10834 kertaa)

Juhku

  • Viestejä: 15
Californian akku
« : Syyskuu 21, 2011, 15:56:15 ip »
Moi, lienee tämäkin aihe tapetilla ollut...kysymys on Calin akusta. 2009 Vintagessa on 18Ah Yuasa YTX20L-BS ensi asennuksena. Muutaman kerran on mennyt jo työntö hommiksi, kun yön aikana menee tyhjäksi. Näyttää siltä että 30Ah patteria kuitenkin suositellaan? Näinkö on ja mitä merkkiä suositaan? Mistä kannattaisi kysellä?

Reima

  • Vieras
Vs: Californian akku
« Vastaus #1 : Syyskuu 21, 2011, 16:03:00 ip »
http://www.akkupalvelu.fi/

...jos PK-seudulta.
Täältä ainakin hankin patarautaan edullisesti uuden akun.

- Reima -

Juhku

  • Viestejä: 15
Vs: Californian akku
« Vastaus #2 : Syyskuu 21, 2011, 16:05:29 ip »
Tänks, kerrotko vielä millaisen hankit? Ja kai se sitten tuo 30 Ah on parempi hommata?

Reima

  • Vieras
Vs: Californian akku
« Vastaus #3 : Syyskuu 21, 2011, 16:10:35 ip »
Ei kestä, sorry en enää muista kun siitä on jo aikaa, mutta Häkkisellä kyllä varmasti tietävät mikä sopii.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Californian akku
« Vastaus #4 : Syyskuu 21, 2011, 22:21:55 ip »

Vartalla on 30 ämpärinen..... tosin isoon joutuu pistämään 100 € ( Stormilla myös jokin uusi versio  ??)
JA Biltemalta on sitten Ruohonleikkurin akku puoleen hintaan ....
Olen itsekkkin uusimassa Jackaliin .... ja jos VARTA akku on 10 v vanha niin päädyn kerrankin samaan KALLIISEEN.

MR

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Californian akku
« Vastaus #5 : Syyskuu 22, 2011, 09:37:22 ap »
Vartaa pitäisi välttää - mulla kesti yhden kesän ja 2 kk toista. Ei hyvä.   :(
Ja hintakin oli aika suolainen 115 €, uusi Exide 49 € (ei ole vielä asennettu paikalleen).
Ja Vartahan ei ole enää se, mikä on ollut - on pilkottu ja amerikkalaisten omistama.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2011, 19:56:02 ip kirjoittanut Vierailija »
Emeritus-guzzisti

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Californian akku
« Vastaus #6 : Syyskuu 22, 2011, 10:31:22 ap »
Ei mitään 30Ah oldschool-lyijypatteria. Ei se mahdu edes paikalleen. Orkkista vastaava 18Ah:nen geeliakku, joka talveksi laitetaan älylaturin perään. Kukin harkitkoon ostopaikan parhaansa mukaan, vaikka sitten tunnepohjalta. Itse voisin moisen hankkia vaikka Biltemasta, koska niissä on vuoden takuu, logo ei näy ulospäin ja varastossa on vaihtuvuutta.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian akku
« Vastaus #7 : Syyskuu 22, 2011, 10:47:07 ap »
Akkuja on monenlaisia.
Itse erehdyin kerran ostamaan edullisen akun jonka tietoja en tarkistanut. Kävi niin että sillä akulla olisi Californiaa startannut vaikka kuinka pitkään. Käynnistymättä.
Kysymys oli purkausnopeudesta. Sellainen akku jossa kyseinen asia on isoilla arvoilla toimii hyvin käynnistysakkuna mutta tuo ostamin toimisi paremmin vaikka aurinkokennon jännitteentasaajana.

Startti siis pyöritti liian alhaisella kierrosluvulla alusta alkaen ja jännite putosi alle 10 voltin mutta sitä kyllä sitten olisi riittänyt. Tasaista virtaa.
Nykyinen akku pamauttaa ensi kierrokset niin että paukahtaa ja jännite ei putoa kovinkaan paljon alle 12 voltin useammankaan yrityksen jälkeen mutta sitten kohta tapahtuukin jyrkkä jännitteen lasku. Purkausvirta on siis iso ja akku kykenee purkamaan kapasiteettinsä nopeasti. Tästä on hyötyä erityisesti jos on kylmä keli tai ilmenee muita käynnistysvaikeuksia. Hetken aikaa virtaa riittää sekä startille, polttoainejärjestelmälle että sytytykselle.

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Californian akku
« Vastaus #8 : Syyskuu 22, 2011, 11:29:31 ap »
Nykyakkuja rasittavat kaikenlaiset varkaudenestolaitteet, kellot ja muut jotka ovat päällä ja purkavat akkua, kun ei ajeta.  Mikään akku ei kestä hyvin säilytystä osittain varattuna. Kaikissa akuissa tapahtuu itsepurkautumista, joten pidemmän ajotauon aikana pitää välillä ladata. Helpoimmalla tästä pääsee ns. älylaturin avulla, jonka voi kytkeä talveksi kiinni ja samalla varkaudenestokin voi olla päällä. En tiedä, miten uudemmissa Guzzeissa ko laite toimii, jos akku irroitetaan kokonaan ja viedään kotiin lataukseen. Pitääkö antaa joku koodi ennen kuin pääsee taas ajelemaan?
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian akku
« Vastaus #9 : Syyskuu 22, 2011, 12:10:55 ip »
"Vanha" Breva 1100 unohtaa joitakin asioita jos akun irrottaa. Samasta asiasta raportoi naapurin kaveri Aprilian osalta. Pyörissä sama teknologia siltä osin. Muistaakseni tässä yhteydessä ei ole tarvinnut koodia naputella. Huoltokoodin naputtelun näkyvimpänä asiana on huoltosymbolin katoaminen nestekidenäytöstä.
Avaimet ovat koodinsa säilyttäneet ja virtalukko on ne tunnistanut talven jälkeen vaikka akku on ollut irti. Ajonesto menee päälle heti kun akun on kytkenyt eli sitäkään ei tarvitse ohjelmoida uudestaan.

Kai olette koodanneet avaimen omalle pin-koodillenne ja yhtä aikaa molemmat? Toinen avaimista on huolto-avain ja toinen käyttö-avain. Huolto-avaimella pääsee merkkihuollossa huollon omalla koodilla syynäämään tiedostoja syvemmältä ja tekemään asetuksia joita käyttäjä ei voi tehdä.
Käyttöavain riittää päivittäiseen käyttöön ja sen kautta ei voi ohjelmoida pyörää uudelleen.
Avainta ei voi kopioida lukkosepällä. Näköispainos ei siis toimi vaan tarvitaan myös sähköinen yhteys avaimen ja virtalukon lukijalaitteen välillä.

Tiedä sitten näistä uudemmista.

mm

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian akku
« Vastaus #10 : Syyskuu 22, 2011, 12:45:27 ip »
Ei mitään 30Ah oldschool-lyijypatteria. Ei se mahdu edes paikalleen. Orkkista vastaava 18Ah:nen geeliakku, joka talveksi laitetaan älylaturin perään. Kukin harkitkoon ostopaikan parhaansa mukaan, vaikka sitten tunnepohjalta. Itse voisin moisen hankkia vaikka Biltemasta, koska niissä on vuoden takuu, logo ei näy ulospäin ja varastossa on vaihtuvuutta.

Kyllä mulla mahtuu Californian jakkaran alle 30Ah:n perinteinen akku..? Biltemalainen sieltä morjestaa, kun kurkistaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Californian akku
« Vastaus #11 : Syyskuu 22, 2011, 21:29:56 ip »

"Biltemalainen sieltä morjestaa, kun kurkistaa."

Onko pienkoneakku....  ??? ja VANHA KUNNON happoakku eikä mitään geeliä. Geeliähän joutuu käyttämään jos on NS. takatukka ..... onkohan tarkoitettu edes voimanlähteeksi  ;D

Eli kyllä mielipiteitä on yhtä paljon kun käyttäjiä...

Tuo purkauskyky kyllä kiinnosta... miten on selvitettävissä......?? onko merkintä 12 v 24 Ah ja 220 A  kaikkikertova ???

nimim. Startissa 7. 4 v

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Californian akku
« Vastaus #12 : Syyskuu 22, 2011, 21:47:17 ip »
Moi, lienee tämäkin aihe tapetilla ollut...kysymys on Calin akusta.

No en mä tiiä. Mulla on kaksi 20Ah AGM-akkua rinnan. Samoin BMW:ssä. Hyvin kirnuaa.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Californian akku
« Vastaus #13 : Syyskuu 22, 2011, 23:06:10 ip »
Ja menneitten vuosien vuoden motoristilla oli traktorin akku Dneprin sivuvaunussa. Tarkoitin vain sitä, että on parasta käyttä sellaista akkua mitä mopon valmistaja suosittelee. Joihinkin Caleihin 30Ah ja toisiin 18Ah, 24Ah:kin on eräissä. Lataussysteeminkin on brylkreemiakuissa oltava erilainen kuin perinteisissä korkillisissa traktorin akuissa. Geeliakut ladataan vakiojännitteellä niinkuin tuli ilmi toisessa viestisessiossa. Lyijyisissä sekä virta että jännite muuttuvat varaustilan mukaan. Geeliakulla haetaan pientä kokoa kapasiteettiin nähden, tärinän kestoisuutta ja että käynnistettäessä jännite ei laske liian alhaiseksi.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian akku
« Vastaus #14 : Syyskuu 22, 2011, 23:17:46 ip »
Tällainen kaupunkieläjä kuin itse joka ajaa pätkiä asioille, kahville, viinakauppaan, töihin, torille, kaveria tapaan, jne. Tulee maksimissaan kertakäynnistyksellä tuollaisia 5 - 8 kilometrin pyyhkäisyjä keskinopeudella 28 kilometriä tunnissa alle 4000 kierrosluvuilla niin ei Californian alkuperäinen 18 amppeerin laadukas Bosch-laturi kerinnyt koskaan täyttämään akkua vaan varaus koko ajan vain pieneni kunnes jossain terassibaarin edestä ei sitten enää käynnistynytkään. Tietenkin noloa on se.
Mutta ei se niinkään että laturin teho on alhainen vaan akkupa oli liian iso. Pienempi akku kerkiääkin täyttyä ja pysyy siten paremmassa latauksessa.

mm