Kirjoittaja Aihe: Centauro Helsingin entisen maalaiskunnan Bikeworldissä...  (Luettu 9435 kertaa)

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Centauro Helsingin entisen maalaiskunnan Bikeworldissä...
« Vastaus #15 : Syyskuu 14, 2011, 22:26:10 ip »
Kaide on löytänyt anteliaan penkin tai sitten koneeseen on vaihdettu osia reilumminkin.

Minun koneesta löytyi 83 hevosvoimaa ja muutokset suurin piirtein samat eli putkisto muutettu ja ilmanputsarikotelon kansi poistettu ja ruiskun muuttaminen My16m-boxiin. Kierrosrajoitin oli setettu 9200 kierrokseen.

Matti puolestaan huijaa yhden mekaanisen ahtimen verran. nuo armottoman kovat vääntölukemat alakierroksilta paljastaa huijauksen armotta :)

Daytonan tehoilmoituksia on monia erilaisia riippuen vuosimallista ja markkina-alueesta.

Ilmeisesti joissakin on ollut kireemmät nokat ja jossain ei. On tainnut tehdas heitellä koneeseen sitä mitä on kulloinkin hyllyssä sattunut olemaan.

Tuo 97-mallisen Centauron alkuperäinen ohjekirja näyttää ilmoittavan tehoksi 95hv/8200 kierrosta ja väännöksi 88nm /5800 kierrosta.

Alkuperäisellä lastulla en ole muuta kuin koekäyttänyt ja huonoksi todennut. Creedonin C5-lastu löytyy ja sitten se paras eli My16m-ruiskuboxi.

Se boxi tosin vaatii niin paljon säätöihin perehtymistä, että ilman pitkällistä paneutumista hyöty on kyseenalainen. Ei olisi onnistunut minultakaan, mutta JuhaV sääti laitteen sen verran alueelle, että nyt vastaa kaasuun kyllä iloisesti ja ei nyi eikä nytkyttele pintakaasulla.


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Centauro Helsingin entisen maalaiskunnan Bikeworldissä...
« Vastaus #16 : Syyskuu 14, 2011, 23:38:35 ip »
MCN nettipalstalla kirjoitettiinkin että Daytonaa kasattiin vaihtelevilla osilla.  Säilyttää arvonsa hyvin ja on mukava harrastuspyörä.  Mutta käyttöpyöränä teettää töitä.  80hv takapyörältä tuntuu siis olevan hyvä arvo moottorille "ennen nykypyöriä" jos mitään mekaanisia muutoksia ei ole tehty (ei koske pakoputkea).  Onko kellään niitä muutoksia mitä Saksan pajat harrastavat (kaksoissytytys, kanaviston optimointi, ecu:n uudelleen ohjelmointi) ?
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Centauro Helsingin entisen maalaiskunnan Bikeworldissä...
« Vastaus #17 : Syyskuu 15, 2011, 11:10:20 ap »
Muita muutoksia ei ole tehty. Penkeissä on virhemarginaali niinkuin on tehoeroja eri mp-yksilöiden välillä. 80-85hp takapyörältä on ihan järkevä tulos vakio V10:lle, koska 10-15% häviää voimansiirtoon. Toisaalta pelkällä pako- ja imupuolen optimoinnilla on odotettavissa sama 10-15% tehon parannusta. Näin ollen dynottu 95hp on myös järkevä tulos. Tämä kiista ei ratkea muuten kuin, että satumme samalle pajalle ja penkitetään perätysten samalla rullalla. Tai satumme samalle (liikenteeltä suljetulle?) suoralle ja kakkospykälä päällä väännämme yhtaikaa tupit nurin välttääksemme kortin menetyksen ja iltapäivälehtien kirjoittelun. Kolmas keino on, että vaihdamme mopoja ja koitamme perstuntumalla selvittää asiaa. Tässä V10:ni käppyrät, jotka on otettu Moto-Italian maahantuomalla laitteistolla Lahdessa nykyään jo toimintansa lopettaneessa pajassa.
Forza Moto Guzzi!

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Centauro Helsingin entisen maalaiskunnan Bikeworldissä...
« Vastaus #18 : Syyskuu 15, 2011, 23:43:19 ip »
Tämä kiista ei ratkea muuten kuin, että satumme samalle pajalle ja penkitetään perätysten samalla rullalla. Tai satumme samalle (liikenteeltä suljetulle?) suoralle ja kakkospykälä päällä väännämme yhtaikaa tupit nurin välttääksemme kortin menetyksen ja iltapäivälehtien kirjoittelun. Kolmas keino on, että vaihdamme mopoja ja koitamme perstuntumalla selvittää asiaa.

Ei kai tuosta kannata sen kummemin kiistellä.

Tarkennetaan nyt sen verran, että puhutko tuon 95hv:n kohdalla takapyörätehosta?

Oma Centauro on nyt osina ja seuraavan kerran kun se joskus on taas ajokunnossa on runko vaihtunut ja kone ahdettu, joten tulokset ei liene enää vertailukelpoisia.

Tosin tavoitteena on kyllä silloinkin 100hv takapyörälle.






kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Centauro Helsingin entisen maalaiskunnan Bikeworldissä...
« Vastaus #19 : Syyskuu 17, 2011, 01:27:22 ap »
No eipä niin. 95 takanakilta graafisesti esitettynä on tarkennus. Onnea ahdinvirityksiin.

Mototecin 100mm pyttysarja olisi minun ratkaisuni aiheeseen. Siitä tulee teoriassa n. 100hv/litra ominaistehoa kampiakselilta viritysasteena ilmaistuna 122,5. Nykyinen viritysaste on vastaavasti n. 110. Näin kun luvut nyt ovat pöydässä, niin en ehkä ala touhuun, koska saavutettu hyöty ei tässä mielentilassa vastaa kustannuksia: n. 1300 puntaa. Plus pikku työstöt päälle. Ilmajäähdytteisellä koneella on jokin raja, mitä tehoja voi lämpötalouden puolesta ottaa. Jäähdytystä pitää parantaa, jotta baanalla voisi tehoja hyödyntää huoletta. Tarkoitan tilannetta, että ajetaan ensin 160-170 matkavauhtia ja sitten lähetään porschen kaa kokeilee kumpi kiihtyy.
Forza Moto Guzzi!

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Centauro Helsingin entisen maalaiskunnan Bikeworldissä...
« Vastaus #20 : Syyskuu 17, 2011, 07:01:55 ap »
Ei minulla ole tavoitteena kuin sellaiset 100 hevosvoimaa takapyörältä ja vähän vääntöä lisää.

Pitäisi kuulemma onnistua helposti. Ahtimeksi laitetaan Rotrex-merkkinen kapistus, jossa on sellainen sisäänrakennettu välitys, jotta ahtopaineet ei ole ihan tapissa jo tyhjäkäynniltä alkaen. Olisihan se kova alakierrosvääntö tietysti mukavan tuntuista, mutta oletettavasti aika murhaavaa voimansiirron komponenteille.

Öljynlämpöjä pitänee sitten ruveta seuraamaan, kun ei tuo vanha 4-v kone käy kovin viileänä vakionakaan. Penkityksessä nousi öljynlämmöt hetkessä 130-asteeseen.

Kustannukset/hyötysuhde ei tässäkään projektissa ole kummoinen, mutta tuleepahan sitten sellainen Guzzi, jota ei tehdas ole tehnyt ja jota ei sitten tarvitse ikinä myydä kenellekään...

Onneksi tuo aihio oli omasta takaa ja sellaisenaan se ei ole riitäävän mielenkiintoinen tai tarkoituksenmukainen minun käyttööni.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Centauro Helsingin entisen maalaiskunnan Bikeworldissä...
« Vastaus #21 : Syyskuu 17, 2011, 10:30:33 ap »
Minulle tuo Centauro kävisi imusarjan paineistajalla tai ilman. Kunhan Ekku tuo kompuramallinsa saa valmiiksi, niin ensimmäiselle koeajolle on jo yksi ilmoittautunut!!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Centauro Helsingin entisen maalaiskunnan Bikeworldissä...
« Vastaus #22 : Syyskuu 17, 2011, 10:46:01 ap »
Minä myös!

mm