Kirjoittaja Aihe: Guzzi-kulhoja Corsaitalianassa  (Luettu 4029 kertaa)

Reima

  • Vieras
Guzzi-kulhoja Corsaitalianassa
« : Elokuu 30, 2011, 21:35:56 ip »
Corsaitalianan sivulta bongattuna, aika makeita uusia juhlavuoden kypäriä.
Avattavan mallin hinta ei-paha, mutta valmistaja ja laatu  ???

http://www.corsaitaliana.com/index.php?f=data_clothing_lifestyle&a=0

- Reima -

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Guzzi-kulhoja Corsaitalianassa
« Vastaus #1 : Elokuu 31, 2011, 00:02:15 ap »
luulisin huonolaatuisia tähän hintaan. paino?   On parasta sopia kypärä päähän ennenkuin tee kauppoja! Aika suuria ilmakanavia" meidän ilmastossa.- Pikkulinnut mahtuu melkein sisään jos ajaa vauhdilla ;) Liikenneturvallisuussyistä ei niin hyvä väri tuo musta vaikka on suosittu nykyään.  On myös hyvää lukea kypärätestejä - saa kuulla käytännön kokemuksia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi-kulhoja Corsaitalianassa
« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2011, 07:37:36 ap »
HJC Spada Tucana kypärä tuo avattava. Ei ole kuitukypärä vaan thermoplastista muovia. Eli muovipotta. Varmaan just yhtä turvallinen, kuin kaikki avattavat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzi-kulhoja Corsaitalianassa
« Vastaus #3 : Elokuu 31, 2011, 08:04:39 ap »
muovipotta...hmmm...

En ole tutustunut eri plastisiin materiaaleihin, mutta joskus asiaan sekaantuneena, esim. sotaväen komposiittikypärä voidaan teknisesti tehdä hyvin vahvaksi luoteja vastaan. "Ongelmana" on vain se, että loppujen lopuksi kypärä suojaa hyvin sitä luodin iskuenergian irroittamaa päänuppia, joten se vinttiosa löytyy tarvittaessa kropan liepeiltä helposti.

Kai tuossa mp-kypärässä on sama asia? Siis iskun ollessa niin kova, että "muovipotta" ei enää suojaa / kestä, pää ja muu siihen liittyvä ihminen hajoaa. Onhan sellaisia tapauksia, että kolarissa autonkuljettaja on muuten ihan ehjä, mutta energiat ovat riittäneet aortan repeytymiseen.

Eli ei kai "muovipotta" ole sen huonompi kuin muutkaan - semminkin kun se on liikennekäyttöön hyväksytty. Vai?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi-kulhoja Corsaitalianassa
« Vastaus #4 : Elokuu 31, 2011, 10:20:12 ap »
Ei se materiaali niinkään haittaa, mutta tuo avattavuus. Kypärän yhtenäinen rakenne on poikki leukaosasta joka tapauksessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Reima

  • Vieras
Kypäräkeskusteluun...
« Vastaus #5 : Elokuu 31, 2011, 12:15:53 ip »
Avattavista kypäristä ei ole kokemuksia kuin Schubertista (jonka onneton tunari kolhin kosmeettisesti sen näköiseksi, ettei kehtaa enää päässä pitää...) ja Moto Guzzin tuotteena (AGV Longway, hintaa 200 € Motoitaliasta) olevasta avattavasta kypärästä.

Avattavan kypärän etuna on myös rillipäiselle ollut lähinnä sen monikäyttöisyys; pääosin ajossa kiinni ja leuka suojassa. Kaupunkiajossa ja lämpimällä ajokelillä tulee pidettyä joskus auki. AGV:ssä jää kaipaamaan aurinkovisiiriä.

Meluisuudesta en ole tehnyt empiirisiä tutkimuksia, kun pidän lähes aina korvatulppia. Eikä nuo nopeudetkaan pahemmin yli sallittujen nouse (myös 50+ harrastaja).
Laadukkaampi (kalliimpi) kypärä varmaankin säilyttää mekaanisen jämäkkyyden paremmin? Tuo Corsaitalianan avattavan hinta ilman postikuluja on alle 150 €!

...ja mitä turvallisuuteen tulee niin Timon kommentti pitää paikkaansa.
Muutama vuosi sitten jouduin läheltä näkemään nuoren motoristin menehtymiseen johtaneen onnettomuuden Helsingissä; kaverin avokypärä ja kasvot säilyvät, mutta elimistön sisäiset vahingot olivat kohtalokkaat. Autoilija kääntyi jonosta sivukaudulle vastaantulevan pyörän eteen.
Olisiko keltainen huomioliivi auttanut havaittavuuteen, en osaa sanoa? Tämän ikävän tapahtuman jälkeen olen pitänyt "rakennusmestarin" liiviä.


- Reima -

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzi-kulhoja Corsaitalianassa
« Vastaus #6 : Elokuu 31, 2011, 12:29:16 ip »
Hylkäsin keväällä Schubert Concept´in. Syynä avausmekanismin kuluminen ja käytön jäljet. Uusi Schubert oli  - ainakin minulle - liian kallis.
Sattumalta sitten Piikkiössä Vernerillä oli jäljellä yksi sopivan kokoinen Davidan avattava kulho. Kävin koeajolla ja ostin pois. Huomattavan hiljaisempi, kuin Schubert. Ainoa "huono" juttu on aurinkovisiirin puute. Sen korjasin irtoklaseilla 24€...

Käytän vain ja ainoastaan avattavaa kypärää. Tuhosin umpikulholla sujuvasti silmäklaseja, joten... Käytän lisäksi korvakittiä ( silikonijuttu apteekista ), jolla saa ulkomaailman hälyt lähes kokonaan pois.

Kyllähän tuo Guzzi-kulho kiinnostaa, kun hintaakaan ei ole paljon.


kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Guzzi-kulhoja Corsaitalianassa
« Vastaus #7 : Elokuu 31, 2011, 13:32:24 ip »
Avasin kyselyn just äskön. Siellä voi jatkaa tätä ja saadaan vähän tilastoakin. Kiulu tarkoittaa motskarislangissa suojakypärää  ;D
Forza Moto Guzzi!

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Guzzi-kulhoja Corsaitalianassa
« Vastaus #8 : Elokuu 31, 2011, 14:19:20 ip »
Schuberthin avattavat ovat käsittääkseni eri toten suosittuja (ja arvokkaita) maailmalla, ainakin "+50" -harrastajien joukossa, toimivana tuotteena? Pitäisikö nyt alkaa harkita mallin vaihtamista oman turvallisuuden vuoksi ?  Onhan tuosta turvallisuudesta muutenkin "paljon vaivaa" - pitää pukeutua monella tapaa, vaihtaminen avattavasta kiinteään tuskin toisi suurta muutosta vaikka silmälasien kanssa pitääkin puliveivata?  Mikä mahtaa olla gruppolaisten joukossa avattava/ei avattava -jakauma?
Ainakaan turvallisuuden takia ei kannata ruveta vaihtamaan. Ei ole mitään syytä, miksei laadukas avattava voisi olla käytännössä yhtä suojaava kuin kiinteällä leukasuojalla varustettu. Kaikki kypärät saa rikki, kun tarpeeksi lujaa lyö. Kypärän turvallisuus riippuu ihan muista asioista kuiin siitä, onko sen leukaosa saranoitu vai ei.

Anssi

  • Viestejä: 137
Vs: Guzzi-kulhoja Corsaitalianassa
« Vastaus #9 : Elokuu 31, 2011, 17:32:36 ip »
Ainakaan turvallisuuden takia ei kannata ruveta vaihtamaan. Ei ole mitään syytä, miksei laadukas avattava voisi olla käytännössä yhtä suojaava kuin kiinteällä leukasuojalla varustettu. Kaikki kypärät saa rikki, kun tarpeeksi lujaa lyö. Kypärän turvallisuus riippuu ihan muista asioista kuiin siitä, onko sen leukaosa saranoitu vai ei.

Joku kommentoi aikanaan, että paras kypärä on se, joka on mukavin omassa päässä. Silloin ei kuski keskity vääriin asioihin ja on turvallisempi matka. Kun on joskus kypärä painanut ikävästä kohdasta niin tämänkin kanssa on samaa mieltä.

-Anssi