Kirjoittaja Aihe: Häiriö Brevassa  (Luettu 3000 kertaa)

motomatti

Häiriö Brevassa
« : Elokuu 28, 2011, 16:23:47 ip »
Viikonloppuna ajelin eri pyörällä ja kun vein eri pyörän takaisin tallin ja otin Brevan liikenteeseen niin ilmeni kyseisen pyörän ensimmäinen häiriö. Ja vasta 70000 kilometriä takana!
Vapaavalo ei sammunut kun kytkin vaihteen päälle vaan vihreä N tillitti silmiin koko ajan. Toistaiseksi vika poistui kun kun sammutin pyörän ja kytkin uudelleen virrat päälle. Sen jälkeen näytti toimivan.

mm 

TunturiTT

Vs: Häiriö Brevassa
« Vastaus #1 : Elokuu 28, 2011, 20:15:37 ip »
Eli vapaan merkkivalon anturi entinen. Kannattaa muuten vaihtaa ajoissa, omassa isolohkossa poltteli sulaketta 4, kun anturi oli epäkuntoinen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2011, 20:39:08 ip »
Mulla ei edes ole käsitystä millainen vapaavalokatkaisjaviritys uudemmassa 6-vaihteisessa. Pitääkin tutkia. Viisivaihteisen katkaisija taas on niin yksinkertainen että sen valmistaa itsekin ja sitä voi säätää varsin helposti. Millaisessa mallissa ko katkaisija poltteli sulaketta?

Olen kovin vähän tutkinut tätä uutta sarjaa. Sen tiedän miten se huolletaan mutta eipä paljon muuta. Kun ei ole tätä ennen ollut mitään ja muiden Grisoissa ja Brevoissa ole vielä mun eteen ole tullut korjattavaa.

mm

TunturiTT

« Vastaus #3 : Elokuu 28, 2011, 20:55:51 ip »
Siis tässä mun Jackalissa. Poltti yllättäen sulakkeen ja kävin läpi kaikki mittariston johtosarjat ja sulakkeeseen 4 liittyvät komponentit. Ei mitään vikaa missään. Sitten erään kerran tajusin, että vaihteensiirto vapaan yli (saattoi polttaa/) poltti sulakkeen. Anturi käteen ja puhdistus. Oli kohtuu öljyinen ja hiekkainen. Sittemmin ei ole sulaketta polttanut.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2011, 09:42:50 ap kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #4 : Elokuu 28, 2011, 22:01:47 ip »
Puhtaus on puoli pyörää.

En ole vielä tutkinut varman päälle mutta vaikuttaa siltä että vapaavalokatkaisija ohjaa useita toimintoja ja on ehkä yhteydessä ajotietokoneeseen. Tarkistin. Vapaakatkaisin ohjaa ruiskua ja sieltä lähtee signaali vapaavalolle. Ei ajotietokoneelle. Käynnistyksen esto on osittain vapaavalon takana. Alkoi juuri huolestuttaa...

Aloitan tuolta anturiosastosta. Näyttäis olevan ihan peruskamaa. Kysäisenpä Motonetista.

Laitan liitteeksi kytkentäkaavion Jolla ECU keskustelee moottorin kanssa. On ymmärrettävää että julkisesti ei älylaatikon sisältöä paljasteta kytkentärimaa pidemmälle. Olis kyllä kiva tietää mitä siellä pesii.

mm

I.H.

« Vastaus #5 : Elokuu 28, 2011, 22:07:53 ip »
Siis tässä mun Jackalissa. Poltti yllättäen sulakkeen ja kävin kaikki mittariston johtosarjat ja sulakkeeseen 4 liittyvät komponentit. Ei mitään vikaa missään. Sitten erään kerran tajusin, että vaiheensiirto vapaan yli (saattoi polttaa/) poltti sulakkeen. Anturi käteen ja puhdistus. Oli kohtuu ölyinen ja hiekkainen. Sittemmin ei ole sulaketta polttanut.
Ja mistäkö tuo anturi löytyy ?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2011, 12:22:10 ip kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

motomatti

« Vastaus #6 : Elokuu 29, 2011, 09:08:16 ap »
Vapaakatkaisija löytyy 5-vaihteisista startin takaa. Näkyy kun kurkistaa solenoidin takapään ohi. Sitä voi säätää eli herkistää taivuttelemalla sen kosketinta. Sitä varten se pitää irrottaa ja homma menee vähän kuin kokeilemalla. Säätöä tarvitaan vain jos on niin että vapaavalo pyrkii palamaan vapaan läheisyydessäkin.

V11 vapaavalonkatkaisimesta en tiedä. Uudemmassa 6-vaihteisessa se sijaitsee, kuten pikkulohkoisessakin, vaihteiston päädyssä takana oikealla yläpinnassa. Rakenteeltaan erilainen kuin 5-vaihteisen.

mm