Kirjoittaja Aihe: Guzzi kuume!!!  (Luettu 23129 kertaa)

petes

Guzzi kuume!!!
« : Heinäkuu 14, 2011, 09:19:45 ap »
Tervehdys!
En ole tiennyt, että tarviin moottorpyörän?
Nyt kuitenkin jostain sellainen tarve ilmaantui. Autoja olen harrastanut pitkään lähinnä Brittejä.
Italialaisia kilpa-polkupyöriä mulla on kolme, joten sieltä aasinsiltaa olen päätynyt Moto Guzziin.

Kysyisin seuraavaa:
Tarkoitus on hankkia museoikäinen pyörä tai ainakin lähellä sitä, jonka voisi museorekisteröidä.

Suurin kiinnostus on ollut T3 California vm-80!
Mitä mieltä olette siitä?
Mitä kannataisi erityisesti katsoa siinä?

Nyt kuitenkin löysin Moto Guzzi V1000 Convertin.
En edes tiennyt, että on automaatti mootoripyöriä!!!
Mitä mieltä tästä?
Onko automaatti toimiva teknisesti, että käytänössä?

Olisin kiitollinen jonkinlaisista vastauksista ja vinkeistä.

pete

motomatti

Vs: Guzzi kuume!!!
« Vastaus #1 : Heinäkuu 14, 2011, 09:52:07 ap »
Hieno asia tuollainen tauti!

Yleensä halutaan kovaan kuumeeseen LeMans josta sitten rakennellaan yleensä jonkinlainen konditoriakilpuri.

Harvemmin halu osuu vanhaan Californiaan. Siinä suhteessa T3 semicustomi on harvan valinta.
Siihen aikaan Guzzilla käytettiin hyviä osia ja rakenteet ovat yksinkertaisia sekä ruostumatonta terästä on käytetty mm lokasuojissa. Sama koskee Converttia rakenteellisesti. Tällä palstalla käyvät Convertin omistajat voivat valistaa tarkemmin asiasta kunhan laitat tekniikkapalstalle otsikoksi esim "Convertin kunnostus"
Convert-mallit oli tarkoitettu pääasiassa viranomaiskäyttöön mutta on niitä riittänyt siviileillekin.

Nyt olen mökillä että en tiedä antaa tarkempaa taustatietoa esim kirjallisuudesta mutta olikohan se M. Walkerin (Varmaan Mustanaamion serkku.) kirjoittama Moto Guzzin valintaopas jossa luonnehditaan pyörän rakenteita, ajettavuutta, kestävyyttä ja keräilyarvoa.

Nyt en myöskään muista missä vaiheessa Converttiin tuli vahvistettu turbiini. Alkupään malleihin on useisiin jo sellainen vaihdettu ja pyörän luotettavuus nousi normaalitasolle. Kannattanee peuhata Intterin Netissä etsiskelemässä aiheesta artikkelia.

Konetekniikka Converteissa on samanlainen kuin muissakin Guzzeissa siihen aikaan. Myös runko ja jousitus on vakiota. Siinä suhteessa ei liene vaikeuksia suorittaa entistämistä. Siinä lajissa nimimerkki G-miehellä voipi olla laajempaa tietoa.

Convertin ominaisuuksista sen verran että siinä on kaksi vaihdetta joista voi lähteissään valita taajama-ajoon sopivan lyhyen välityksen tai maantievaihteen. Siinä suhteessa ei siis ole automaatiota. Myös monilevyinen, käsikäyttöinen öljykylpykytkin kuulunee varustukseen. Turbiini antaa koneelle mahdollisuuden toimia koko ajan maksimiteholla jolloin kiihtyvyys on parempi kuin perinteisellä vaihteistolla. Näin tuolla kirjallisuudessa väitetään.

Jotain pientä kritiikkiä olen kuullut siitä että Convert olisi hieman raskasruokaisempi kuin perusmallit. Omakohtaista kokemusta tästä ei ole mutta isot pojat ovat kertoneet. Asia on ymmärrettävä koska turbiinilla ei ole lukitusta.

Tervetuloa porukkaan! Täällä et ole yksin vaikka haluaisit.

mm

TunturiTT

« Vastaus #2 : Heinäkuu 14, 2011, 15:05:02 ip »
Miksi kaikki pitää entisöidä?

Omaan "uuteen" pyöräänkin pitäisi tuo liimata, kuten on jo pikkuisessakin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Guzzr

« Vastaus #3 : Heinäkuu 14, 2011, 17:21:55 ip »
Terve

Entisöidä - museorekisteröidä mp  = Edullinen (ns. sopivahintainen) vakuutusmaksu ja myös (mahdoll.) hyvän "hienon" mp,n omistaminen. Ja saat ns.  alkuperäinen tunne kun ajaa m-pyörällä.

Näihin Guzzeihin museokuntoon laittaminen + ostohinnan vaatii ehkä 4 - 6 tuh. euro /kpl jos löytää sopivan mp,n  - luulisin.

motomatti

« Vastaus #4 : Heinäkuu 14, 2011, 18:14:45 ip »
Älkäähän nyt kinatko!
Joku nimenomaan haluaa alkuperäiskuntoista paremman museopyörän muutamiin ajoihinsa. Toiset pelastavat pyöräaihioita muihin tarpeisiin. Pidän molempia yhtä oikeutettuina. Paitsi jos tullaan ehdottelemaan että rakentaisin puolikuntoisesta HRD Vincent Black Shadowistä chopperin. Sitä en ryhtyisi tekemään ja katselisin hiukan vinoon jos joku olisi. Nämä on mielipidejuttuja ja arvostusjuttuja. Jollekin voi olla tärkeää tehdä juuri toisinpäin. Tai jos tarjotaan paljon fyffee.

Sitten on tietysti tämä myytti museovakuutuksesta. Minulla kun on useita pyöriä mutta yksikään, vaikka joukossa on, malliksi, sellainenkin jota moottoripyöräkirjallisuudessa kiitetään entisöinnin tasosta, en ole sitä rekisteröinyt museopyöräksi, ainakaan vielä. Se kun tuo mukanaan myös rasitteita sekä minun ajoillani vakuutus maksaisi enemmän kun mitä yleensä ehdin sillä ajaa. On sitten jo eri asia miettiä miksi sellainenkin pitää tallissa olla. Mutta onpahan vaan. Silloin tällöin jaloitutan sitä viikonlopun verran.

Rahallinen sijoitus vanhan pyörän kunnostukseen on kovin suhteellinen käsite. Tiedän kaverin joka "löysi" aikanaan 500 markalla aihion ja eläkkeelle lähtiessään teetti n. 10000 eurolla kunnostuksen. Toisaalta joidenkin pyörien entisöinnin voi tehdä muutaman satasen kuluilla, jos ei laske omalle työlle hintaa.

Ohessa tulee myös välilliset kulut: työvälineet, tilat, säilytys, tarvikkeet ajovarusteet ja ihmissuhteiden ylläpito.
Joutuu vieläpä itse ajamaan.

Synkkää ja kallista on motoristin elämä.

mm

TunturiTT

« Vastaus #5 : Heinäkuu 14, 2011, 19:37:02 ip »
mielipide alkaa** Jokainen harrastakoot miten lystää, ei se ole minulta pois. Mutta en vain pysty ymmärtämään museopyöräharrastusta. En missään nimessä tarkoita, ettei pyörää saa kunnostaa ja pitää kuin kipeätä "sitä". Se vaan, että kunnostetaan pyörä paremmaksi, kuin uutena ei tee siitä pyörästä uutta tai käyttämätöntä. Pyörä menettää samalla oman historiansa, luonteensa tai miksi sieluksi sitä sitten haluaa kutsua. Pyörän arvo minu silmissäni tipahtaa. Esimerkiksi eräällä tutulla harrastajalla ( ;) ) on tallissaan Ducatin sukuinen Cagiva, ajamattomana ja uutena ostajakunnan hyljeksimänä, odottelemassa tulevaisuuttaan. Ko. pyörä on minun silmiini arvokkaampi ja mielenkiintoisempi, kuin museollinen entisöityjä. **mielipide loppuu

Guzzr

« Vastaus #6 : Heinäkuu 14, 2011, 21:28:52 ip »
 ;D  Kiinnostavia mielinpiteitä. Tärkeä olis nyt että Petes saa kunnon MOTO GUZZI. Ja myöskin ettei käyttökustannukset nousevat liian korkealle.
Kirjoitin kerran mp osto-opas (ruotsinkiel.) sivulla : www.portommc.com

TunturiTT

« Vastaus #7 : Heinäkuu 14, 2011, 21:59:08 ip »
Totta, pyörä pitää miehen saada.

petes

« Vastaus #8 : Heinäkuu 14, 2011, 22:56:02 ip »
Hei thanks kaikille.

Koko päivän sukuloimassa ja oottelin vaan et pääsen katsoon mitä vastauksia on tullut.
Kiitos niistä kaikille!

Museopyörä herätti ihmeen paljon keskustelua!
Oon kuuluut huhuja et moottoripyörä piireissä katsastaminen olisi yli tarkkaa??? Onko näin ??

Mulla ei ole tarkoitus ylientisöidä mitään, vaan pitää mahdollisimman orkkiksena ja siistinä. Eli sellaisena kuin se oli ekoina käyttövuosina.
Ajoa mulle ei kuitenkaan tule vuodessa ku se maksim 30 mitä museoajonevolla saa ajaa.
Ja vakuutukset olis kiva saada alas, maksan niitä muutenkin ihan riittävästi...

Miksi T3 California ? Se näytti hyvältä! Suoraviivaiselta (orkkis laukut, kaks värinen penkki...)
Kyl Le Manskin olis siisti, mut en oo mikään ihan poikanen enään ja mulle sopii tollanen vähän rennompi ajoasento.
Customeilla ku oon ajanut en meinaa saada jalkoja tapeilta alas ku alkaa toi lonkka vaivaan. ( Kannatta fillaroida ja muutenkin harrastaa urheilua!!)

Eli jos olen ymmärtänyt oikein:
Gutzzit ovat  perus luotettavia?
Osia saa hyvin?
70-80-lukulaiset tehty hyvistä matskuista?

Guzzr

« Vastaus #9 : Heinäkuu 15, 2011, 07:20:02 ap »
Hyvä idea olis lähteä Dalarna Ruotsiin katsomaan Moto Guzzi 1000 California  -83.  Katso www.blocket.se

petes

« Vastaus #10 : Heinäkuu 15, 2011, 09:16:42 ap »
Hyvä idea olis lähteä Dalarna Ruotsiin katsomaan Moto Guzzi 1000 California  -83.  Katso www.blocket.se

Ruotsissa mulla on se toinenkin California on kiikarissa. Se on -80 vm.

82 vissiin vaihtu toi malli I- II? Tuliko siinä mitään erikoista uutta?

TunturiTT

« Vastaus #11 : Heinäkuu 15, 2011, 09:31:55 ap »
Aluvanteet? Kosmeettisia muutoksia.

motomatti

« Vastaus #12 : Heinäkuu 15, 2011, 09:32:55 ap »
Tuossa hieman nopeampi linkki: http://www.blocket.se/dalarna/Moto_Guzzi_California_II_1000cc_33832227.htm?ca=6&w=1

Ei paha hinta ja matkamittarin lukema kohtuullinen. Vaikuttaa kuitenkin, kuvasta pääteltynä, että on ollut talvet kylmässä tallissa.

Kauneus on katsojan silmissä. Itse pidän enemmän kevyemmästä stuukista. Mulle T3 on "se oikea". GT 850:kin on nätti mutta ei sovellu nykyaikaiseen liikenteeseen käyttöpyöränä niin hyvin.

mm

GMies

« Vastaus #13 : Heinäkuu 15, 2011, 14:11:43 ip »

Ruotsissa mulla on se toinenkin California on kiikarissa. Se on -80 vm.

82 vissiin vaihtu toi malli I- II? Tuliko siinä mitään erikoista uutta?

T3 on kasipuolikas ja Cali II on taas tonninen.  Ovat selkeästi eri pyörät.

80-valmistetun saa  museorekisteriin tämän  vuoden alusta ja  82-valmistetun
 Cali II :n 2013 alusta.

Hinnaltaan noin yleisesti, ovat edullisimillaan. Eivät ole vielä riittävän vanhoja, että ikä olisi nostamassa hintaa, ja toisaalta ovat jo niin vanhoja, että hinta on laskenut "pohjalukemiin" ...  eli hinnat nousevat tulevaisuudessa, mikäli hintakehitys jatkuu kuten aikaisemminkin.
Motomatti jo kertoikin oleellisen, mutta vielä lisäksi: tarkista koeajon aikana kytkimen toiminta, samoin jarrujen toiminta, niissähän on integraalijarrut.  
Venttiilikoneisto "raksuttaa", etenkin kylmänä, ei ole vika vaan ominaisuus.

Menestystä hankinnalle ja tervetuloa joukkoomme  8)
2002 Atlantic 500
2004 B750

TunturiTT

« Vastaus #14 : Heinäkuu 15, 2011, 14:47:13 ip »
Niin siis se vaihtuu tuossa välissä 850-940cc, pyörepyttyisestä kantikkaaseen? Silloinhan siinä on ihan teknisiäkin muutoksia.