Älkäähän nyt kinatko!
Joku nimenomaan haluaa alkuperäiskuntoista paremman museopyörän muutamiin ajoihinsa. Toiset pelastavat pyöräaihioita muihin tarpeisiin. Pidän molempia yhtä oikeutettuina. Paitsi jos tullaan ehdottelemaan että rakentaisin puolikuntoisesta HRD Vincent Black Shadowistä chopperin. Sitä en ryhtyisi tekemään ja katselisin hiukan vinoon jos joku olisi. Nämä on mielipidejuttuja ja arvostusjuttuja. Jollekin voi olla tärkeää tehdä juuri toisinpäin. Tai jos tarjotaan paljon fyffee.
Sitten on tietysti tämä myytti museovakuutuksesta. Minulla kun on useita pyöriä mutta yksikään, vaikka joukossa on, malliksi, sellainenkin jota moottoripyöräkirjallisuudessa kiitetään entisöinnin tasosta, en ole sitä rekisteröinyt museopyöräksi, ainakaan vielä. Se kun tuo mukanaan myös rasitteita sekä minun ajoillani vakuutus maksaisi enemmän kun mitä yleensä ehdin sillä ajaa. On sitten jo eri asia miettiä miksi sellainenkin pitää tallissa olla. Mutta onpahan vaan. Silloin tällöin jaloitutan sitä viikonlopun verran.
Rahallinen sijoitus vanhan pyörän kunnostukseen on kovin suhteellinen käsite. Tiedän kaverin joka "löysi" aikanaan 500 markalla aihion ja eläkkeelle lähtiessään teetti n. 10000 eurolla kunnostuksen. Toisaalta joidenkin pyörien entisöinnin voi tehdä muutaman satasen kuluilla, jos ei laske omalle työlle hintaa.
Ohessa tulee myös välilliset kulut: työvälineet, tilat, säilytys, tarvikkeet ajovarusteet ja ihmissuhteiden ylläpito.
Joutuu vieläpä itse ajamaan.
Synkkää ja kallista on motoristin elämä.
mm