Kirjoittaja Aihe: Ajovarusteiden paloturvallisuus?  (Luettu 4253 kertaa)

Topelius

  • Vieras
Ajovarusteiden paloturvallisuus?
« : Heinäkuu 11, 2011, 22:21:55 ip »
Katsoin äsken TV-dokumentin pahoin palaneesta nuoresta motoristinuorukaisesta. Koskettavaa todellisuutta.

Heräsi kysymys nykyisten "koretex"-tyyppisten ajoasusteiden palon/kitkahankautuman kestosta?
Tuoteselosteissa kerrotaan etupäässä vedeneristys/ajoviiman tiimoilta, mutten ole koskaan havainnut kerrottavan "tulensieto" ominaisuuksista mitään!?
Kyseessähän on käsittääkseni polyester-laatuisia kankaita, joita yleisimmin käytetään.
Palonsuoja-aineita niissä tuskin on?

Onko kenelläkään tiedossa tarkemmin, kokemuksen tai muun tietämyksen kautta, kuinka palavaa materiaalia polyesterkankaat ovat?
Entä kokemusta verraten vaikkapa nahka-asusteiden ominaisuuksista palotilanteessa / asvalttiliu-uissa?




motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Ajovarusteiden paloturvallisuus?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 11, 2011, 22:46:30 ip »
Oikein on kivasti on tekstiili sulanut kun pakoputkeen osuu. Tästä päätellen ei kovin kestä kuumuutta.
Sotilaspuolella on vastaavia pintakankaita jotka vastustavat palamista/lämpöä huomattavasti paremmin.
Goretex on on hengittävä kalvo asun päällipinnan alla. Sen palokestävyyttä tuskin kannattaa parantaa mutta vuorikangas/vuori on ajoasussa merkittävin palokuorma joka kyseiset vammat aiheuttavat. Pintakankaalle tärkeintä on rakenteellinen kesto kulutusta vastaan.

Voitaisiin myös ajatella että jos päällikangas (esim. Cordura) olisi palonkestävä muiden ominaisuuksiensa ohessa eis siitä varmaankaan muuta haittaa olisi kuin hinta.

Mielestäni paras ajoasu olisi litimärkä nahkapuku. Korkeintaan kutistuu lämmön vaikutuksesta. Kestää myös hankautumista paremmin kuin tekstiilit yleensä. Joidenkin mielestä myös seksikäs.

mm

Rauno

  • Viestejä: 186
Vs: Ajovarusteiden paloturvallisuus?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 12, 2011, 09:24:25 ap »
Tuolloin vuonna 07, kun pyöriskelin ex Calini kanssa pitkin asfalttia, tulin tunteneeksi miten ajohousun kangas sulaa ja uppoaa persuksiin. Lonkkasuojat eivät yllä suojaamaan pehmytkudosta, joten sulanutta kangasta irtoili visvovan ruven kanssa pitkän aikaa. Takissa olleet Kevlarivahvikkeet estivät suurelta osin takkikankaan sulamisen.

t. Rauno

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ajovarusteiden paloturvallisuus?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 12, 2011, 21:34:14 ip »
Mulla Nevadan kanssa peurakolaroidessa Louisin ajoasu paloi asfalttia vasten täyteen pieniä reikiä, niinkuin olis haulikolla ammuttu, samoin hanskojen kämmeniin vähän isommat pyöreät reiät. Oma nahka säilyi ehjänä.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajovarusteiden paloturvallisuus?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 13, 2011, 08:05:08 ap »
Nahkaa päälle, niin ei tarvitse miettiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ajovarusteiden paloturvallisuus?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 13, 2011, 08:43:03 ap »
Nahkaa päälle, niin ei tarvitse miettiä.

Paitsi jos sataa - ja usein sataa.  ;D
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajovarusteiden paloturvallisuus?
« Vastaus #6 : Heinäkuu 13, 2011, 09:35:09 ap »
Mitä sitten? Sataa se varmaan vaikka olisi texmexit päällä. Ei nahka siitä pilalle mene. Itsellä on kovia sateita varten sadeasu tuohon päälle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ajovarusteiden paloturvallisuus?
« Vastaus #7 : Heinäkuu 13, 2011, 09:47:07 ap »
Nyt äänesty käyntiin. Nahka vai tekstiili. Eikös sellainen ole mahdollista tällä palstalla.
Forza Moto Guzzi!

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ajovarusteiden paloturvallisuus?
« Vastaus #8 : Heinäkuu 13, 2011, 10:16:48 ap »
Mitä sitten? Sataa se varmaan vaikka olisi texmexit päällä. Ei nahka siitä pilalle mene. Itsellä on kovia sateita varten sadeasu tuohon päälle.

Tekstiileissä ei kastu. Mulla oli joskus oikein kunnon nahkasaappaat ja jo silloin kyllästyin saapassuojien kanssa pelaamiseen, kokonainen sadepuku olisi kymmenen kertaa hankalampi. Mutta SM tyypeille kelpaa vain musta nahka.  ;)
Emeritus-guzzisti

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ajovarusteiden paloturvallisuus?
« Vastaus #9 : Heinäkuu 13, 2011, 11:27:28 ap »
Aina kastuu. Tekstiilit kastuvat sisäpuolelta helposti Nahkoja käyttäessä ei aina tule vedettyä kumipukua päälle alun muutaman pisaran tähden. Kohta se sitten onkin jo myöhäistä. Kuuron jälkeen nahka kuivuu  ajaessa äkkiä ja säilyy notkeana. Henkarissa menee muutamia päiviä. Saunassa jos kuivattaa, niin kovettuu ja voi mennä pilalle.
Forza Moto Guzzi!

MPCkloppi

  • Vieras
Vs: Ajovarusteiden paloturvallisuus?
« Vastaus #10 : Heinäkuu 13, 2011, 13:37:10 ip »
En mainosta - kunhan mainitsen:

Rukka Merlin moottoripyöräilyasu
 Gore-Tex Nahka
 Nahan parhaat ominaisuudet yhdistyvät vedenpitävyyteen – kaikkiin sääoloihin
Ainoa kestävästi vedenpitävä, hengittävä nahka moottoripyöräilyasuihin
3-kerros Gore-Tex Pro Shell laminaatti, jonka ulkopuoli on 1,2 mm härännahkaa
Erittäin hengittävä, vettähylkivä nahka ei kastu!


Sekä pitkävartiset TCX Gore-Tex saappaat ovat pitäneet vettä, koska varret mahtuvat nahkahousujen lahkeiden sisälle.. Saappaissa on taipuva, tuettu nilkka, vääntymistä estävät tuet ja varret suojaavat mahdollisimman ylös.

Koska olen tykästynyt tähän mopoilemiseen, niin ajelen näillä varusteilla TURVALLISESTI JA KASTUMATTA SUOMEN KESÄSSÄ  8) ja varsinkin nyt ei sadekelit häiritse yhtään, koska saan auton vasta elokuussa! Ajan Laviasta salille Poriin kolmasti viikossa satoi tai paistoi - se on aina yhtä mukavaa huidella mutkateitä menemään pahimpia lätäköitä väistellen..

Kesällä alla lyhythihainen ja -lahkeinen tekninen alusasu / alle +10 keleillä ohut tekninen lämpökerrasto + irtovuori - eikä muuta tarvitse!

Tuntuu avaruustekniikalta, mutta esim. Punkaharjulta tullessani edellisenä kesänä tietyöruuhkassa vähän väliä seistessä koneen jäähdytysnesteen lämpötila kohosi 128 asteeseen, mutta yli 35 asteen auringonpaisteessa ei ollut tukala olo vaikka nahkatakin vetoketju oli kiinni. Päästää kosteuden ulos, mutta ei sisälle! Viileä kesällä, mutta lämmin talviososuhteissa ja pitää taatusti vettä!!
Olen ajanut kahden tunnin siivun kovassa vesisateessa ja mistään ei tullut vesi iholle.

 Valkoisen Schuberth S1 PRO kypärän tuuletusventtiilitkin toimivat ja visiiri oli tietysti auki. En kaipaa korvatulppia tällä kypärällä ajaessa ja nakupyörällä voi ajaa aika haipakkaa ilman, että pää tempautuu hartioilta  ;D

Käytän rukka GORE-TEX rystyvahvisteisia käsineitä kesälläkin, vaikka ne kieltämättä hiostavat meillä harvinaisissa yli 30 asteen helteillä.

Turvallisuustekijä tai ei - suljen kaikki vetoketjutaskut ennen starttia..

Ajovarusteissa ei kannata tinkiä - varsinkaan kun minullakaan on tuskin 30 vuotta enää ajokuntoa/nautintoa jäljellä  8)

En ajele lyhyitäkään matkoja ilman ajovarusteita - keskustaan/kauppoihin on 1,8 km ja sitä varten on polkupyörä tai jalat tai auto sitten kun se on valmis 8)

Viesti VIERAILIJALLE:
Nyt kun minulla on oikeat asusteet, niin nykäse hihasta seuraavalla tapaamisella - niin kyselen lisää tästä MS-aiheesta  ???  :o ;D