Kirjoittaja Aihe: guzzi kytkin  (Luettu 8404 kertaa)

moottori turpa?

  • Viestejä: 36
guzzi kytkin
« : Huhtikuu 23, 2006, 10:19:09 ap »
onko kellään tullu vastaavaista ongelmaa ku mulla kun guzzissa on niin raskas kytkin et ei jaksa painaa kahvaa !!! :( onko kellään tietoa et mikä vois olla vikana ??? :)

 

Cali.fi

  • Viestejä: 76
guzzi kytkin
« Vastaus #1 : Huhtikuu 23, 2006, 10:39:37 ap »
Onhan vaijeri voideltu? Eikä kahva kanita?

moottori turpa?

  • Viestejä: 36
guzzi kytkin
« Vastaus #2 : Huhtikuu 23, 2006, 10:50:00 ap »
on voijeltu vaijeri ja kahva ei kanita !!!! en vain enään tietä mitä tekis !!!!

 

JukkaS

  • Viestejä: 63
guzzi kytkin
« Vastaus #3 : Huhtikuu 23, 2006, 12:52:24 ip »
Vaijerin alapäässä olevat vimpstaakit on usein aika
rapasia... putsaus ja huolellinen voitelu sinnekkin.
t:JukkaS
p.s. Vaijerista voi olla säie/säikeitä poikki.
eli liikkuuko jos on molemmat päät irti?
p.s.s Tulevana talvena kumipallon puristelua päivittäin?

moottori turpa?

  • Viestejä: 36
guzzi kytkin
« Vastaus #4 : Huhtikuu 23, 2006, 13:48:25 ip »
juu löysin ongelman ala päästä !!! oli hiukkas päässy yli määrästä rojua vipujen eteen !!!! oli aikamoinen putsaaminen !! :) kiitos vinkeistä kumminkin !!!! :D

 

moottori turpa?

  • Viestejä: 36
guzzi kytkin
« Vastaus #5 : Huhtikuu 28, 2007, 11:35:10 ap »
nyt se kytkin levis !! se oli aika pikku murusina !! noin kolmena kymmenenä osana !! ei jääny levystä mitään muuta jäljelle ku pooriosa !!:( vauhti pyorä ja paine asetelma onneksi säilyi ehjänä !! ei näy olevan pahakaan vaihtaa !! :D särkyköhän toi vanhuuttaan vai mikähän tuli !! pyörä on 88 vm ja ajettu mittarin mukaan 80 000 km ei auta ku ootella osia et pääsee taas ajeleen !! :cool: harmittaa vain ku meni vappu ajelut siinä ku toi levis !!

Mynysport

  • Viestejä: 26
guzzi kytkin
« Vastaus #6 : Huhtikuu 28, 2007, 12:41:09 ip »
No miulla levis aikoinaan Lempparista kytkin ja oli ihan murusina. Matkaa oli 25km kotiin ja jäi suurin vaihde päälle. Mutta kotiin päästiin ja sillä oli ajettu silloin n.60tkm.

Janne K

  • Viestejä: 154
guzzi kytkin
« Vastaus #7 : Huhtikuu 28, 2007, 14:22:08 ip »
Ei sovi threadiin, mutta pakko kehua RAM-kytkimen hyvää ensivaikutelmaa. Vaihtaminen on helpompaa ja kytkimen käyttämiseen tarvittava sormivoimakin varmaan puolet originaalin Le Mans IV:n kytkimestä. Tällähän voisi ajella ruuhkassakin...

Kone ottaa kierrokisiakin ravakammin, mutta tyhjäkäyntisuutin lienee vääränkokoinen, kun palaa kovin verkkaisesti tyhjäkäynnille. Aiemmin tätä ei voinut huomata kun kierrokset nousivatkin hitaasti.

Vielä viimeinen hyvä puoli RAM-kytkimestä tuntuu olevan se, että kone käy entistäkin tasapainoisemin (joku entinen omistaja on jo tasapainottanut kampiakselin).

moottori turpa?

  • Viestejä: 36
guzzi kytkin
« Vastaus #8 : Huhtikuu 29, 2007, 15:36:09 ip »
mulla jätti välille oulussa !! luulin alussa et laatikko levis ku rupes ensin kuulumaan jumalaton romina !! ja oli niin ku ois hammasrattaat lyöny tyhjää !! samalla selvis nyt se viime syksynen kalakatus minkä luulin johtuvan vaihtee laatikosta !! vitosella on kuulunu aika paha ääni välillä !! kytkin vaijeristakin loppu säätö vara !! mut eiköhän matka taas jatku kun saan uudet osat paikalleen !! oli loppujen lopuksi aika helppo purkaa toi paketti !! luulin aluksi et ois pahempikin !! italiaanot on ajatellu ton homman aika hyvin !! kaikki osat on kuin tarjottimella !! eli ei muutakun osia oottelemaan !! :D :cool:

moottori turpa?

  • Viestejä: 36
guzzi kytkin
« Vastaus #9 : Toukokuu 04, 2007, 19:13:31 ip »
tota noin minä ihmettelen vain semmosta miten ihmeessä kytkimestä voi lähtä semmonen ulina että tuntuu kuin laatikko hajoais siihen paikkaan !! ennen kytkimen vaihtoa pari kesää on kuulunu vitos vaihteella hirveä vollotus mutta nyt se on yhtä hiljanen kuin muut vaihteet !! onkohan toi kytkin ollu lopun eessä jo pitemmän aikaa ??  :O olin jo tehä kalliin vaihte laatikko remontin tosa viime kesänä ku tuntu et korva tulpat ei riitä !! nyt pyörä tuntuu taas pelaavan ku ajatus !!:D minkä hän takia kytkimestä kuulu vitos vaihteella hirveä ulina ??

capriccioso

  • Viestejä: 196
guzzi kytkin
« Vastaus #10 : Tammikuu 19, 2008, 09:33:31 ap »
Ajattelinpa kaapata tämän vanhan ketjun uusiokäyttöön, kun otsikkokin on noin sopiva. Vaikka tuo viimeinen kysymys näköjään on jäänytkin vastaamatta.

Elikkä hiukan empiiristä ja kirjaviisastietoa kaivattaisiin gutsien kytkimistä;
Kuinkas kauan tuommoisen kuivan kytkimen, tai siis lähinnä kait levyjen, voi odottaa kestävän normaaliajossa? Haen tässä nimenomaan näitä uudempia vehkeitä eli V10, V11 ja sitä uudemmat tämän vuosisadan gutsit.

Esmes kuivakytkin-Ducatissa tuo kilikello menee vaihtoon 15-20tkm välein, kait tuo vähän enemmän kestää?

PekkaHml

  • Viestejä: 155
guzzi kytkin
« Vastaus #11 : Tammikuu 19, 2008, 11:01:00 ap »
Noin 30000 ajettu, kerran vaihdettu levyt noin 20 k kohdalla.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
guzzi kytkin
« Vastaus #12 : Tammikuu 19, 2008, 11:37:21 ap »
En tiiä kauanko se kytkin mahtaa kestää mutta kalissa tämänhetkisillä levyillä on takana noin 140 tuhatta.  Edelliset oli vielä sadassa tuhannessa ihan hyvät mutta  vaihdoin kun auki oli.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
guzzi kytkin
« Vastaus #13 : Tammikuu 22, 2008, 05:31:18 ap »
Kovin kuulostas olevan hajonta suurta tuon vaihtovälin suhteen. Eipä ole tainnut kertaakaan tulla eteen että olisin isolohkoiseen vaihtanut kytkilevyn sen vuoksi että kytkipinta olisi kulunut loppuun.

Yleisesti vaihto tapahtuu silloin kun kytkin takertelee tai on ns. "hyppykytkin" eli haukkaa kiinni ilman luistovaihetta. Korjauskin on helppo ja voidaan tehdä kahdella tapaa: Vaihdetaan kykinlevyt ja sen keskiö sekä ulkokehä eli koko vauhtipyörä; työläämpi homma, mutta halvempi, on koneistaa vauhtipyörän hammaskehä (se sisempi) uudelleen sileäksi ja vaihtaa samalla levyt ja keskiö uudemman tyyppiselle spooritukselle. Liekö niitä matalaspoorisia enää tarjollakaan? Kaikissa vuoden -90 jälkeen on nuo korkeampispooriset keskiöt. (Koskee siis viisivaihteisia 850 - 1100cc malleja) Kytkimen kulumiseen vaikuttaa nopeuttavasti jos kytkinakselilla vaihteiston sisällä oleva sysäyksenvaimentimen jousi on poikki.

Pienemmissä malleissa (350 - 750cc mallit) ongelmana on lähinnä se että kytkilevyssä sijaitsevat  sysäyksenvaimenninjouset saava hommasta tarpeekseen ja katkeilevat ja irtoilevat. Jos kytkilevyn jouset eivät ole tiukkoja pesiinsä menee levy vaihtoon.

Kaikissa nykyguzzeissa on kuiva kytkin joka voi olla yksi- tai kaksilevyinen. Pikkulohkoissa se muistuttaa varsin paljon autotyyppistä kytkintä.

Ajotapa lienee suurin syy eroihin vaihtovälissä. Itselläni on kestänyt V10:ssä 120hv:n / 115Nm:n tehoja ja vääntöä jo 30000km ja ennen viritystä sama levy oli käytössä jo 80000km. Vaihdatin alkuperäisen levyn jo kaupanteon yhteydessä heavy duty versioon kun tiesin lisääväni tehoja jossain vaiheessa. Vielä toimii kevyesti. Pari kertaa ole purkanut ja pessyt kykinpölyt ja startin kehältä irronneet metallipurut pois. Vaihteita isommalle vaihtaessa en juurikaan käytä kytkintä mutta V10:n vaihteisto sietää sen. Eri malleissa on sisäkaluiltaan eri tyyppisiä vaihteistoja. Toiset on tehyt matkakäyttöön ja toimivat hitaammin eivätkä suostu vaihtamiseen ilman kykintä.

Vakiolevyt vakiotehoilla kestävät yleensä yli 100000 kilometriä. Painelaakeri kannattanee vaihtaa samalla kun kytkilevyt ja kampiakselin takapään stefa sekä kytkinakselin stefa ja kytkimen työntötangon kartiokumit. Menee samalla avauksella.

mm

 

Hongston

  • Viestejä: 24
    • http://www.motoitalia.fi/motoguzzi/www/page.php?cat=5
guzzi kytkin
« Vastaus #14 : Tammikuu 23, 2008, 17:35:31 ip »
Aikoinaan pyörää ostaessa sapetti kun mittaristo oli vaihdettu ja mailimittariksi vieläpä . Jotenkin varmemmalta olisi tuntunut ostaa pyörä jossa on edes alkuperäinen mittaristo. Mutta voin ehkä kuitenkin olla melko luottavainen matkamittarin lukemaan, vaikka se ei alkuperäinen pyöränmittari ollutkaan. Mittari näytti muistaakseni 66000 mailia kun kytkin haihtui ilmaan.javascript:emoticon(':P',%20'images/emoticons/tongue.gif')