Kirjoittaja Aihe: Californian rengastus?  (Luettu 5058 kertaa)

Cali.fi

Californian rengastus?
« : Huhtikuu 23, 2006, 08:59:02 ap »
Uusissa californioissa näyttää olevan hieman leveämpi takarengas verrattuna vanhempiin, ainakin  2000 vuosimallin pyörässäni on takana 140/80-17, uusissa näyttää olevan 150/70-17. Ero lienee niin pieni, ettei sitä käytännössä ajossa huomaa, vai tuoko muuttunut profiili muutoksen ajotuntumaan?. Vaihtamalla tuohon uuteen kokoon hieman ehkä rengasvalikoima kasvaa. Esim Michelin PILOT ACTIV kumi löytyy tuon kokoisena. Valmistajan mukaan se on jotakuinkin kaikin tavaoin Macadamia parempi. Etisellä pyörällä ajelin Macadameilla, eikä se minusta huono rengas vanhaan CB Hondaan ollut, tosin takapyörän sai rumpujarrullakin helposti lukkoon. 
Mitä renkaita Califorioissanne käytätte? Minulla takarengas on pahasti vaihdon tarpeessa (Bridgestone Battlax 45), se oli varsin hyväkuntoinen kun osti pyörän viime kesänä, mutta nyt 10 000 km myöhemmin aivan loppu. Eteen vaihdoin mezelerin tilalle Battlax 45 renkaan, joka nyt  noin 9 000km ajettuna on kulunut tuskin lainkaan. Hiukan tuo Battlax tuntui alkuun levottomalta, varsinkin karhealla asfaltilla. Vastaavaa en kuluneella Mezelerillä huomannut, liekö kuvitelmaa?
Caliin sopivia renkaita kai löytyy suheteellisen vähän, Michelin Macadam 50 ja Pilot Activ, Mezeler Laser ja Me880 Sekä Bridgestone Battlax 45. Onko muita? Mitä suosittelette?

I.H.

Californian rengastus?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 24, 2006, 02:20:59 ap »
Mulla on takana  Metzeler ME 880 Marathon 140/80 B 17 . Uutena kulutuspintaa

oli 8 mm , yhden kesän ajon (12 t ) jälkeen tasan puolet eli 4 mm. Kokemukset

kohtuullisen hyvät , mutta ei ole varmaan mikään kilpa-ajorengas. Eteen laitoin

täksi kaudeksi Metzelerin ME 880 Front eturenkaan , josta ei vielä mitään kokemusta.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2006, 02:22:00 ap kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
Californian rengastus?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 25, 2006, 15:23:07 ip »
Valikoimalistaan lisää Dunlop D205 tourmax tai jotain. Allraitin kuvastosta löytyy nimikkeen D220ST alta.  Uutena hyvä ajaa, ehtoopuolella meleko kamala. Kesti apaut 11tkm.

Takana käytän tätänykyä yleensä metseleerin 880:aa, on mun mielestä paras ajettavuus/kesto-suhre. 12-15 tonnia/kummi. Ei vaan taira saara tänäkesänä suomesta? Ei ainakaan luetteloissa näkyny. (Saksasta onneksi saa ja iliman suamilisää!:D)  130/90-17  kokoakaan ei kannata karsastaa, se lisää valikoimaan continentaalin contitourin. Kestävä kun tauti mutten tykkää henk.koht. Samoin metseleerin lekentaarinen 88 marathon MBS on tuota em.kokoa. Kestäis kans varmaan vaikka mitä mutta kamala ajaa uutenakin.

Samainen 880 on ennemmin ollu myös etukummina. 25-30t pysyvät yleensä vielä ajettavas kunnos, 120-90-18 kokoonen pyöri alla yli 40tkm. Tämän kevään eres on ollu se lasertec metsi, tuntuu olevan ihan hyvä. Kuluneisuuresta nyt ei 3-tonnin kokemuksella voi sanoa vielä mitään.

Michelin macadameista kokemusta on yhyrestä takarenkaasta. Muuten hyvä mutta sateella ei oikeen ainakaan mun mieleen.

Bridgestoneja oon kokeillu viimeksi calia ereltäneessä jaapanialaisessa teknotehomopossa. Se oli pikaanen kokeelu enkä siihen merkkiin ole sen jälkeen uskaltanu sekaantua joten guzzi/britkestone -suhde on kokematta.

No joo, nämä mun gummivalinnat nyt ei ole mitään maksimipiron tavootteluun tähtääviä, mutta kyllä näilläkin renkahilla kalivornian astinlaurat pikehen asti tohtii kallistaa. 

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2006, 15:28:00 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125