Lähes vakio 1200 Sportin faktaa takapyörältä:
Teho: + 80hv 5500-7900 rpm.
Max. 86,48hv/7150 rpm.
Vääntö: + 92Nm 3500-6700 rpm.
+100Nm 4800-6000 rpm.
Max. 105,34Nm/5400 rpm.
Moottorin käyttökelpoinen kierroslukualue (3500)4000-8000(8500=rajoitin). Tämä, jo tehtaalla hyvin tasapainoitettu, moottori kestäisi todennäköisesti yli 9000 kierroksia, mikäli haettaisiin väännön kustannuksella 2-venttiilisen koneen maksimitehoja.
Saastemääräykset ja markkinat (muiden merkkien kasvavat tehot) johtivat näköjään siihen, että jo vakionakin kyseinen moottori on lähellä aiemmin vanhasta isolohkosta suurin muutoksin (kalliisti) rakennettua kilpamoottoria.
Vaikka "huipputehot" puuttuvat, niin käytännöllistä "voimaa" on mukavasti tarjolla tarvittaessa jo maltillisilla nopeuksilla.
CARC- versioiden moottoreissa:
Vrt. Tonti - Toimiva huohotin- ja öljynpaluujärjestelmä vakiona, jota on helppo parantaa.
Vrt. Tonti/"palkki"- Moottori, varsinkin liikkuvat osat, on valmistettu aiempia versioita pienemmillä toleransseilla, joka lisää kestävyyttä, on miellyttävä käyttää - eikä tärise!
...
En ymmärrä. miksi käyttää muita kuin laadukkaita suositusten mukaisia öljyjä?
Sillä huonoimmalla vaihtoehdolla meni mm. nokka-akseli vaihtoon.
2-venttiilisen nokan ja kupin väli vaatii öljyltä myös hyvää paineen kestoa...
T,
Jukka
Ps. Vain kevyt raami puuttuu