Kirjoittaja Aihe: Öljynvaihto  (Luettu 2226 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Öljynvaihto
« : Toukokuu 25, 2011, 13:56:52 ip »
Sehän tehdään avaamalla öljypohjan proppu. Eipä se työnä kummoinenkaan...
Mutta entäs jos sen tekisi täyttöaukon kautta imemällä?
Kaffehuone keskustelussa väitin, että siten ei saa pois sitä öljytöhnää yms. epäpuhtautta, joka on ehdottomasti pois saatava.
Sitä mömmöähän on pohjassa irroitettaessa pohja filtterin vaihtoa varten.
Joskus Esso mainosti autoon tuota imuvaihtoa nopeana, siistinä ja edullisena.

Vaan miten on?

Niin... ja entäs vaihdeloota?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynvaihto
« Vastaus #1 : Toukokuu 25, 2011, 14:16:39 ip »
Imuvaihto on vaihtoehto. Jopa jossain vehkeissä öljyproppu on jätetty kokonaan pois kustannussyistä ja kun kotiasentajalla ei ole imuvaihtovehkeitä niin jälkimarkkinat saavat isomman siivun. Vrt. etuiskarit. Koitapa löytää niistä nykyään tyhjennysruuvia.

Imuvaihdolla ei lähde sakat eikä kaikki öljykään. Riippuu tosin öljypohjan saavutettavuudesta täyttöaukon kautta sekä muodosta. Guzzilla se on ainakin epäedullista.

Vaihdelaatikossa on pohjalla magneettiproppu. Tai jos ei ole niin pitäisi olla. Väkisinkin vaihteistosta irtoaa pienen pientä metalliputua. Haitallisinta niistä on rauta. Se kuitenkin tarttuu hyvin magneettiin. Sama perävaihteessa. Pohjapropun kun aukaisee niin sieltä tulee merkittävä osa muutakin törkyä pois jota ei imuvaihdolla saisi.

Olen kyllä tehnyt pyörään öljynvaihdon imuvaihtona kun proppu oli niin nuljattu että ei se auennut silloisilla vehkeillä helposti eikä ollut aikaa nutailla sen kanssa. Parempi sekin kuin ei öljynvaihtoa lainkaan. (Mukailtu kuuluisaa asfalttiviidakon sananlaskua: Parempi Kawasakikin kuin ei pyörää ollenkaan. Trad.)

mm


Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Öljynvaihto
« Vastaus #2 : Toukokuu 25, 2011, 14:45:01 ip »

Joissakin rakkineissa imuvaihto on ainoa vaihtoehto, tyypillisesti keskimoottoriveneissä,
joissa pohjaproppuun ja paljon muuhunkaan ei meinaa päästä kirveelläkään käsiksi.

Työteliäs tässä ajattelee, että nostetaan koko moottori pois, niin tulee kerrankin öljynvaihto
tehtyä kunnolla. Tämäkään ei aina onnistu kun jossain veneissä moottori on valettu veneen
sisuksiin niin ettei sitä saa pois sahaamatta kantta auki.

Manuaalista pumppua käyttävä imuöljynvaihtaja oppii kerrasta, että kone kannattaa lämmittää
kunnolla ennen öljynvaihtoa. Muuten hommassa menee ikä ja terveys.