Kirjoittaja Aihe: Uusi 1200 Sport Corsa  (Luettu 6787 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Uusi 1200 Sport Corsa
« Vastaus #15 : Toukokuu 24, 2011, 18:55:04 ip »
On se Janne päivittänyt viimeksi eilen pajan sivut. http://jlmeccanica.blogspot.com/

Niitähän on nyt kaksi Guzzi kisapeliä joita Jussi tyyrää luokasta riippuen.

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Uusi 1200 Sport Corsa
« Vastaus #16 : Toukokuu 24, 2011, 19:22:24 ip »
Ei löytynyt varhaista kuvaa ekasta versiosta. Tässä liitteenä kuva pienempitilavuuksisesta kilpurista. Tällä Jussi kiersi Man-saaren pitkää pätkää.

Teknisesti ei ole merkitystä millainen jousitus on.

Sitä paitsi taisikin olla niin että jos jollain valmistajalla/kilpapyörässä oli tuollainen vipusysteemi kardaanin yhteydessä niin sitä saa Classic-sarjassa muutkin hyödyntää. Ainakin BMW:ssä oli. Ei siis Guzzissa välttämättä vielä silloin.

mm


FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Uusi 1200 Sport Corsa
« Vastaus #17 : Toukokuu 24, 2011, 20:42:24 ip »
Vuoropuhelu jatkuu...

Tämä Saksassa 80-luvulla paikallisiin kisoihin valmistettu linkkuperäinen lienee yllä olevalle luokitusperusteena:


Valmistettiin NOKI-GUZZI nimellä myös katuversiona:


Jannen sivut päivittyvät säännöllisesti, valitettavasti Jussin www.jlmeccanica.com ei ???

T,
Jukka

Ps. Kannustusjoukkoa on lähdössä (kuulemma matkat varattu) syksyllä Manx gp Isle of Man:iin!

Pss. Jokohan alkais olla evästä uudelle Sport Corsalle ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Uusi 1200 Sport Corsa
« Vastaus #18 : Toukokuu 25, 2011, 10:52:38 ap »
Vielä tuosta V10 ja V11 perävaihteen laakeroinnista.
Mielessä on ollut tehdä muutostyö jolla rakenteesta tulisi liki "ikuinen": Pitäisi poistaa alkuperäinen neulalaakeri ja sen korvaajaksi tehdä takahaarukkaan molemmille puolille laakeripesä jossa taka-akseli saisi pyöriä perävaihteen mukana. Samalla pääsisi eroon kaksiosaisesta taka-akselista ja voisi hyödyntää perinteisen kaltaista akselia jossa on vain mutteri toisessa päässä. Epäilisin että liukulaakerointi riittäisi rasvanippoineen.

Syynä tähän ideaan on se että Centaurossani oli mennyt jo pari laakeria kunnes korvasin laakerin leveämmällä. Joka onkin hyvin voideltuna kestänyt. Mutta sen ulompi laakerihela onkin käynyt väljäksi perävaihteessa olevaan pesäänsä. Laakeroimalla taka-akseli voisi käyttää perusmallin peräkoteloa ja siten mm perävälityksen vaihto tulisi helpommaksi. Mainittakoon että pyörällä on ajettu yli 100000 km ja siitä yli 20000 km ahdettuna.

mm

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Uusi 1200 Sport Corsa
« Vastaus #19 : Toukokuu 25, 2011, 16:30:15 ip »
Guzzin kisapyöristä, pienten pajojen yms. tuotteista, yksi haara päätyi tehtaan tuotantoon alkaen Daytonasta. Huipuksi, kehityshaaran viimeiseksi jäi MGS-01 Corsa, joka mm. luotettavuusongelmien vuoksi ei tullut katuversiona tehtaan tuotantoon - valitettavasti.

Aika, säädökset jne. ajoivat ohi. Uuden isännän suojeluksessa katupyöriksi suunnitellut CARC versiot tulivat tuotantoon, mutta ilmeisesti jotain jäi puuttumaan.

Vaikka 1200 Sport jo tehtaalta lähtiessään sisältää, myös Camn:in mainitsemia, teknisiä hienouksia, se ei yleisessä mielipiteessä ole saavutanut urheilullisen moottoripyörän statusta, vaikka vain harvat osaavat tai pystyvät hyödyntämään kaikkea sen tarjoamaa kapasiteettia.

Onko Guzzin tehtaalta yleensä mahdollista tulla ulos valmista yleisesti haluttua urheilullista moottoripyörää?

Mielestäni toki mahdollista, mutta erittäin epätodennäköistä.

MPC:n ALBA:ssa lähestytään yleisen mielipiteen urheilullisen moottoripyörän vaatimuksia - kosmeettisesti. Pelkästään paperilla ALBA:ssa liikaa painoa, liian vähän tehoa... oman mielikuvan luomisen välineitäkin puuttuu...

Olisiko ALBA:lla kuitenkin eväitä ja mahdollisuuksia jatkaa Daytonan viitoittamaa polkua?


T,
Jukka

Ps. Myös työmatkaa ajetaan urheilullisilla/tehokkailla autoilla pari kymmentä kilometrä suuntaansa muutaman kympin keskinopeudella. Eipä siinäkään mennä järjellä vaan tunteella...

Lisäksi: 1200 Sportin valitseminen mustana ei kaduta ;)