Kirjoittaja Aihe: Lario Cafe Raaseri tai jotain sinnepäin..  (Luettu 1964 kertaa)

Isa-Masa

  • Viestejä: 72
Lario Cafe Raaseri tai jotain sinnepäin..
« : Toukokuu 16, 2011, 02:55:13 ap »
   Banzai!
JAgolle ja mm:lle katsojapalautetta tällä oikealla palstalla.
-240.km suihkittu,fiilikset et WAU! Toki aavistuksen odottavat vielä..
(kone edelleen sisäänajossa ja pieniä takaiskuja viimeistelyfixauksissa..)
-Jarrut kaipaa huolenpitoa ja valojen+kytkimien trimmausta lisäksi + kunnon pesu& kiillotus ja voitais kuvitella et sit lähellä upea ajonautinto..
-Toki nyt jo sanaton aiheesta,kun käynyt ilmi et moottori,vaihteisto&perä toimii about kuin pitääkin ja Lafranconien (0-4000.rpm) römpötys,ja (4000.->) ulina kruunaa fiiliksen!!  Ja meillä kotona ykx mummo odottaa liekeissä+pelonsekaisin tuntein et pääsis treenaamaan ajamista kyseisellä raaserilla testiajojen jälkeen... :o!!

      T.Isä-Masa

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Lario Cafe Raaseri tai jotain sinnepäin..
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2011, 10:14:37 ap »
Kuulostaa lähes parhaalta!

Lario on erikoinen pyörä siinä suhteessa että kunnossa ollessaan sillä ihan oikeasti saa upeat ajofiilikset mutta se voi myös masentaa mielen ja rapauttaa talouden jos käy väärin.

Kyseisessä yksilössä on tekniikkapuoleen satsattu melkoisesti vaihteistoa lukuun ottamatta. Kardaani ja perä on tsekattu sekä jousitusta käyty läpi ja moottorin osat suurelta osin tarkastettu ja kunnostettu. Myös sähkölaitteet on käyty läpi. Ulkonäöstä puhumattakaan!

Koska kyseisen yksilön kaikki alumiinipinnat on annettu lasikuulapuhalluksen jälkeen hapettua luonnonmukaisesti on oltava tarkkana että pesussa ei käytetä voimakkaita pesuaineita tai painepesuria. Luontoa vastaan ei kannata taistella: alumiini tummuu joka tapauksessa mutta tavoitteena on käytön aikainen patinoituminen mutta esimerkiksi maantiesuola kannattaa huuhtoa pois ajon jälkeen sen syövyttävän vaikutuksen vuoksi. Alumiinipintoja voi suojata pesuvahalla. Kaikki muut menetelmät tässä tilanteessa olisivat työläitä.

Annoinkos minä jo työselvitykset ja siihen liittyvät muistion? Jos en niin tie numero 130 kulkee tänne päin...
On siinä se kolmostiekin mutta Lario ei ole tottunut kulkemaan niin pitkää suoraa!

Sellainen Lariojuttu tuli mieleen kestävyyttä parantamaan että kun koneessa on kuustoista venttiilijousta, jotkut ovat ottaneet niistä puolet, eli sisemmät, kokonaan pois ja ajaneet huolettomasti pelkäämättä nokka-akselin kulumista tai nostimien pittingiä. Toisaalta kone ei järjestelyn johdosta siedä ylikierroksia. Kierrosrajoitin on tällöin hyvä olla mutta sekään ei estä tahatonta moottorijarrutusta. Myös venttiilien kesto paranee kun jouset eivät kisko venttiileitä väkisin kiinni.

Monessa Lariossa on valitettavasti varaosana asennettu kapeanokkainen nokka-akseli jossa ei ole öljykanavia. Se on omiaan pilaamaan moottorin.
Alkuperäinen nokka on leveämpi kuten myös nostin. Tuntuvat nämä Larion nokka-akselit olevan häviävä luonnonvara. Tässä Isä-Masan "mummopyörässä" on leveänokkainen nokka-akseli ja nostimet. Metsästämiseen meni aikaa. 
Minulle myös väitettiin että isot nostimet eivät mahdu olemaan leveiden nokkien kanssa mutta kyllä mahtuvat kunhan nokka-akselin päittäisvälys on asetettu oikealle kohdalle. Kysymys on kymmenesosamilleistä.

mm
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2011, 12:25:28 ip kirjoittanut motomatti »