Äkkilukemalla tuo WP:n ohje kyllä mielestäni ohjeistaa painuman (sag) säätämisen juurikin jousen etujännityksellä niin kuin tuolla aiemmin kirjoittelin :
"...To start with, spring pre-load. This setting influences the height at which your motorcycle will ride. The higher the spring pre-load, the higher the riding height of the motorcycle. The spring pre-load can be adjusted by turning the spring collar/spring retainers, which may also be fitted with a locking ring. When you place the motorcycle on its wheels, the front fork will settle, by several centimetres, under the weight (sprung mass) of the bike. This is known as the "negative spring distance", "sag" or "neutral riding position". This negative spring distance (without rider) should be somewhere between 15% and 35% of the total spring distance (fork or shock stroke). Example: the total spring distance is 120 mm. The negative spring distance therefore should be between 20 and 40 mm. This can be easily measured by winding a cable tie around the shock-absorber spindle(s). With rider, the spring distance should be between 35% and 50%. Example: the total spring distance is 70 mm, so the negative spring distance should vary between 25 and 35 mm..."
Edelleen olisin sitä mieltä että primääristi se "ajokorkeus" säädetään tuolla jousen etujännityksellä. Se ilmatila vaikuttaa kyllä kuvaamallasi tavalla, mutta että sen vaikutus tuntuu ajokorkeudessa (= painoa keulan päällä yli 100 kg) niin öljyä pitää olla reilusti "liikaa" tai "liian vähän" suhteessa ilmoitettuun täyttömäärään ? Myös lämpötila vaikuttaa sitten keulassa olevan ilman paineeseen ja sitä kautta ajokorkeuteen ? Öljyn viskositeetti vaikuttaa vaimennuksiin, joten sen pitää olla oikealla tasolla että ne neulaventtiilisäädöt ovat pelialueellaan.
Eli öljymääräkin vaikuttaa mutta jos sillä pitää ryhtyä pelaamaan kovasti ilmoitetuista täyttömääristä poiketen niin silloin kyllä joku primäärisäätö on pielessä ?
- JuhaV