Kirjoittaja Aihe: 1100 Sportin keulan stefat?  (Luettu 7841 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
1100 Sportin keulan stefat?
« : Huhtikuu 25, 2011, 19:29:55 ip »
Tervehdys. -97 Sportti ruiskautti keulan öljyt pihalle ja tietysti just sopivasti kun autostakin on startti hajalla. En oikeen voi irrottaa vanhoja malliksi kun jollain pitää päästä duuniin. Eli tietääkö kukaan mittoja? Perus varaosakauppojen (Storm yms.) listat ei tämmöstä pyörää tunne.. Mitoilla löytyy varmasti vaikka tiivistekeskuksenta tai jostain.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1100 Sportin keulan stefat?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 25, 2011, 21:11:01 ip »
Taannoin tuommoiset vaihdoin mutta en tullut ottaneeksi mittoja ylös. Huomenaamulla soitto Moto Italiaan Piikkiöön niin ne tiivisteet tulee keskiviikoksi postiin tai hyvällä säkällä Matkahuoltoon vielä samana päivänä. Kunhan kerrot varaosamyyjälle pyörän mallin ja iän. Runkonumerokin voi olla hyvä olla ulottuvilla.

Laitan jälleen kerran linkin mistä saat varaosanumeron etsityksi varman päälle:
http://guzzitek.org/gb/cadres_gb.htm

mm

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sportin keulan stefat?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 28, 2011, 19:42:03 ip »
Näinhän sitä tuli lopulta tehtyä ja huomenaamulla saa osat postista. Toivottavasti tuli oikeat palikat.

Kiitoksia linkistä, laitan suosikeihin talteen.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sportin keulan stefat?
« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2011, 23:21:56 ip »
Just laitoin uudet steeffanit paikoilleen ja rävellyksen aikana keksin taas pari kysymystä:

1. Ohjeessa käskettiin liikutella sisäosia (cartridge?) öljyjä kaataessa, ennen jousen asentamista. Toisen putken kanssa homma toimi just niinku ohjeessa sanottiin ja hetken liikuttelun jälkeen alkoi sisuksia ulospäin vedettäessä tuntua tasainen vastus. Ohjeessa ei puhuttu mitään oikean ja vasemman eroista, mutta oikeaan putkeen en saanut mitään tuntuvaa vastusta aikaan vaikka miten liikuttelin. Voiko sinne jäädä esim. ilmaa johonkin jolloin vaimennus ei ala toimia?

2. Tämmösessä keulassa on toisessa putkessa sisäänpäisen vaimennuksen säätö ja toisessa ulospäisen. Purkaessa toisesta putkesta löyty pitkä neula jota säätönamiska painaa johonkin alaosassa olevaan reikään ja ilmeisesti näin säätää vaimennusta, toisessa putkessa ei neulaa ollu enkä muutenkaan hahmottanu mitä säätö siellä tekee. Osaisko joku valaista vaimentimien toimintaa? Tää on mun eka katupyörä jossa on USD-keula ja kaikenlaisia hienoja säätöjä enkä oo niihin vielä koskenutkaan..

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 1100 Sportin keulan stefat?
« Vastaus #4 : Toukokuu 04, 2011, 11:09:22 ap »
1. Molempien pitää liikkua tahmeasti eikä sellaista purskumisen ääntä saa kuulua. Eli ilmaa on nyt väärässä paikassa. Muistaakseni pitoa alkoi pumppuun tulla, kun sai öljyä tulemaan niistä "ylhäällä" olevista reijistä. Jos jää ilmaa, niin kuuluu vinkaisu töyssyissä ja ajotuntuma on epämääräinen.

2. Toinen putki hoitaa puristus- ja toinen paluuvaimennusta. Ylhäällä olevien ruuvien avulla säädetää vaimennuksen tehoa. Suunta on osoitettu nuolilla. Olikohan 12 pykälää. Jousen esijännitys tehdään niillä mustilla säätörenkailla. White Powerin sivuilla on tarkempaa tietoa kuin Guzzin Repair Manuaalissa.
Forza Moto Guzzi!

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sportin keulan stefat?
« Vastaus #5 : Toukokuu 04, 2011, 22:28:01 ip »
Jep, otin oikeen puolen vielä auki ja sain männän jäykistymään samanlaiseks kun toisenkin, kuitenkin jos runttaan keulaa niin paljon kun stongasta pystyn niin palautuessa kuuluu vähän ylimääräisiä ääntä. Kokeilen nyt kuitenkin miltä tuntuu ajaessa..

Säätäminen sinänsä näyttää riitävän yksinkertaiselta, tarkoitin lähinnä systeemin rakennetta joka vaimennusta säätää. Toisessa (vasemmassa) oli se neula jota säätöruuvi liikuttaa, mutta toisessa ei näkyny mitään selkeetä säätöosaa. Jotain kanavien tai reikien kokoahan sen varmaan tarttee muuttaa, mutta miten ja missä kohdassa?
Tää pohdinta ei sinäänsä liity remonttiin mitenkään, ihan vaan yleisesti kiinnostaa.
Keulaa oli sisäosien jäljistä päätellen purettu ennenkin ja putkissa oli keskenään eriväriset öljytkin sisällä, jos ymmärtäis oikeesti miten kaikki toimii niin olis helpompi tarkastaa osien kuntokin. 

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 1100 Sportin keulan stefat?
« Vastaus #6 : Toukokuu 08, 2011, 16:08:43 ip »
Tämä aihe herättää huomattavasti vähemmän keskustelua verrattuna johonki öljyyn tai E10:iin.

Säätöohje Forsbergin (Two Wheel Center) piikkiin: Painuma kuskin kanssa 30- 40 mm. Se tehdään näin:

1. Laita pyörä pystyyn ilman kuormaa
2. Laita jokin merkkirengas etuvaimentimen liukuun siten, että voit todeta painuman kun itse asetut (et hyppää niinku normaalisti) pyörän selkään.
3. Vaimennusöljyä lisätään molempiin pumppuihin vähin erin niin kauan kunnes haluttu painuma toteutuu.
4. Laitetaan öljyn pinnan korkeus muistiin seuraavaa öljyn vaihtoa varten.

Tämän jälkeen aletaan nipsutella säätöpotikoita omien mieltymysten mukaan COMP ja PRESS aloittaen keskeltä (7)
Forza Moto Guzzi!

JuhaV

  • Vieras
Vs: 1100 Sportin keulan stefat?
« Vastaus #7 : Toukokuu 08, 2011, 20:16:36 ip »
No vähän keskustelua kumminkin  :-*

Pikkasen inimittäin nyt hmetyttää tuo painuman säätö öljymäärän avulla ? Normaalistihan painuma säädetään vain ja ainoastaan jousten esijännitystä muuttamalla. Eihän se öljy siellä mitään painoa kanna ? Ja tuo säätö tehdään mieluiten siten että sisään- ja ulosvaimennukset ovat minimissään jolloin keula liikkuu herkimmin. Lähtöpiste 30 mm painumalla määritetään siitä kun keula on maksimaalisesti "ulkona" asennossa eli periaatteessa asennosta jossa se on kun etupyörä olisi ilmassa. Tavoite on yksinkertaisesti se että vasta n. 1/3 keulan liikevarasta on käytössä kun kuski istuu pyörän selässä. 2/3 jää sitten niitä "töyssyjä" varten.

Öljyn viskositeetti valitaan sitten siten että paluu- ja ulosjouston vaimennuksen säädöt ovat pelialueella. Eli mitään säätöä ei tarvitsisi ruuvata aivan reunaan.

Omassa Sport 1100i Corsassa en kyllä saanut sitä keulaa ikinä oikein tottelemaan niitä säätöjä. Ehkäpä jousten jousivakio oli väärä. Sitten kun seuraavassa ajokissa oli Öhlins-kaluilla varustettu keula jossa oli oikean jäykkyiset jouset sisässä niin johan homma alkoi valjeta.

Pieni varoituksen sana niistä vaimennussäädöistä. Sisäänvaimennusta voi ruuvata surutta reunasta reunaan ilman suurta pelkoa että ajokki menee ajo-ominaisuuksiltaan vaaralliseksi. Sen sijaan kokonaan ilman ulosvaimennusta ei kannata ajaa. Voi tulla yllätyksiä jos mutkassa on isoja routaheittoja.
Niitä neulaventtiileitä kannattaa käsitellä kevyesti eli kun ruuvaa kiinni niin hyvin hellästi jotteivat neulat vahingoitu.

T: JuhaV


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1100 Sportin keulan stefat?
« Vastaus #8 : Toukokuu 08, 2011, 21:37:00 ip »
Tuosta öljyasiasta olen kinannut niin AaPee Forsbergin kuin jonkun muunkin kanssa. Mielestäni pitäisi koko myytti öljyn määrän vaikutuksesta keulan korkeuteen romuttaa. Kuten Juha V. jo mainitsikin asialla ei ole suoranaista merkitystä keulan joustoon. Joustomatkaan kylläkin jos öljyä on liikaa: keula ei pääse painumaan koko liikematkaansa vaan tökkää kesken. Siitä ei ole kuin haittaa. Välillisesti öljymäärä vaikuttaa kyllä siten että öljyn yläpuolelle jää ilmaa joka keulan painuessa paineistuu ja siten lisää kantavuutta mutta se ei ole normaalisti aina tarkoitus. Jos ilmalla säädetään jousitusta, kuten joissain Guzzi -malleissa tehdään, on öljyn ja ilman välissä kumipalje.

Liian vähäinen öljy heikentää vaimennusta dramaattisesti ja aiheuttaa ilman ja veden sekoamista öljyyn ja siten kuluttaa teleskooppeja ja vaimennuselementtejä tehokkaasti.

Etuhaarukan vaimennustehoa voi koittaa korjata vaimennusöljyn viskositeettia muuttamalla. Se ei kuitenkaan vaikuta keulan kantavuuteen. Siihen vaikuttaa jousen voima, esijännitys ja progressiivisuus. Lähes kaikissa pyörissä voi vaikuttaa jousen esijännitykseen jännittämällä jousta lisää mutta siinäkin on rajansa jos jousi on kuoleentunut eli ei kanna enää haluttua painoa.

Pitää myös huomioida että osassa Guzzeja on etuhaarukan vaimennus toteutettu erillisellä vaimentimella joka on asennettu teleskoopin sisään. Niitä on sekä säädettäviä että ilman säätöjä. Aika ajoin huollon yhteydessä nämä vaimenninelementit pitää vaihtaa uusiin. Ne eivät ole korjattavissa. Sellaisessa keulassa on yleensä voiteluöljynä automaattivaihteistoöljytilkka. Tyypillisesti alle desi per putki.

Keuloista olisi paljonkin selvitettävää. Useimmille, jopa ns ammattimiehillekin, se tuntuu olevan salatiedettä ja mystiikkaa. Tutustukaa oman pyöränne jousituksen toimintaperiaatteisiin. Hyvänä apuna on osaluetteloiden räjäytyskuvat ja korjaamokäsikirjat jotka ovat jokaisen tätä lukevan saatavilla. Ilmaiseksi Gruppon kotisivujen linkkisivulta.

Liitteenä esimerkin vuoksi T3:sen etuhaarukan räjäytyskuva. Osa nro 22 on etuiskunvaimennin.
Se sijaitsee teleskoopin yläosassa lampunkannakkeen tietämillä.

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 1100 Sportin keulan stefat?
« Vastaus #9 : Toukokuu 10, 2011, 12:16:02 ip »
Kinataan(?) vähän vielä. Öljyn pinnan korkeus vaikuttaa ilmatilan määrään telareissa. Mitä pienempi ilmatila on sitä vähemmän ilmalla on mahdollista puristua. Ilmatilan vaikutuksesta keula laskeutuu ensin kevyesti ja paineen noustessa keulan puristuessa vastustaa puristumista progressiivisesti. Näin ilmatilan koko vaikuttaa kantavuuteen. Jousen esijännitys vaikuttaa samaan tapaan. Lineaarisesti, jos on lineaarinen jousi ja progressiivisesti, jos on progressiivinen jousi. Joustomatka tulee taas jousen pituudesta täysin puristuneen ja vapaan tilan erotuksesta. On siellä jousisokalla ja prikoilla tehty stoppari, ettei sisäputki pääse kokonaan ulos. Vaikuttaa myös joustomatkaan, kuten myös prikkojen lisäys esijännityksen kasvattamiseksi. Vaimennusöjy myös vastustaa viskositeetin funktiona puristus- ja vapautumisliikettä. Paksu öljy liikkuu hitaasti iskarin kanavissa. Kanavien läpimittaa muuttamalla virtausnopeus muuttuu myös. Tämä oli keittöversio aiheesta ilman fysiikan kaavoja. Alla on WP:n ohje. Siellä mainitaan myös ilmatilan vaikutus.

http://www.wpsuspension.co.uk/setup.php
Forza Moto Guzzi!

JuhaV

  • Vieras
Vs: 1100 Sportin keulan stefat?
« Vastaus #10 : Toukokuu 10, 2011, 19:11:29 ip »
Äkkilukemalla tuo WP:n ohje kyllä mielestäni ohjeistaa painuman (sag) säätämisen juurikin jousen etujännityksellä niin kuin tuolla aiemmin kirjoittelin :

"...To start with, spring pre-load. This setting influences the height at which your motorcycle will ride. The higher the spring pre-load, the higher the riding height of the motorcycle. The spring pre-load can be adjusted by turning the spring collar/spring retainers, which may also be fitted with a locking ring. When you place the motorcycle on its wheels, the front fork will settle, by several centimetres, under the weight (sprung mass) of the bike. This is known as the "negative spring distance", "sag" or "neutral riding position". This negative spring distance (without rider) should be somewhere between 15% and 35% of the total spring distance (fork or shock stroke). Example: the total spring distance is 120 mm. The negative spring distance therefore should be between 20 and 40 mm. This can be easily measured by winding a cable tie around the shock-absorber spindle(s). With rider, the spring distance should be between 35% and 50%. Example: the total spring distance is 70 mm, so the negative spring distance should vary between 25 and 35 mm..."

Edelleen olisin sitä mieltä että primääristi se "ajokorkeus" säädetään tuolla jousen etujännityksellä. Se ilmatila vaikuttaa kyllä kuvaamallasi tavalla, mutta että sen vaikutus tuntuu ajokorkeudessa (= painoa keulan päällä yli 100 kg) niin öljyä pitää olla reilusti "liikaa" tai "liian vähän" suhteessa ilmoitettuun täyttömäärään ? Myös lämpötila vaikuttaa sitten keulassa olevan ilman paineeseen ja sitä kautta ajokorkeuteen ? Öljyn viskositeetti vaikuttaa vaimennuksiin, joten sen pitää olla oikealla tasolla että ne neulaventtiilisäädöt ovat pelialueellaan.

Eli öljymääräkin vaikuttaa mutta jos sillä pitää ryhtyä pelaamaan kovasti ilmoitetuista täyttömääristä poiketen niin silloin kyllä joku primäärisäätö on pielessä ?

- JuhaV




motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1100 Sportin keulan stefat?
« Vastaus #11 : Toukokuu 10, 2011, 20:03:58 ip »
Myytillä tarkoitan sitä väärinkäsitystä että öljymäärää muuttamalla voisi saada määritettyä keulan korkeuden (painuman). Tietenkin saa, ja jopa ilman painumaakin jos laittaa täyteen! Nestehän on käytännössä kokoon painumatonta. 

Valitettavan usein kuulee tuon kaltaisen ohjeen. Se on omiaan sekoittamaan ymmärrystä perinteisen teleskoopin toiminnasta. Pelkkien säätönupikoiden olemassaolo hämmentää jo monia. Samoin teleskoopin yläpäässä oleva renkaantäyttöventtiilin näköinen laite. Niille on kaikille kyllä käyttönsä. Harmittavasti edes käyttöohjekirjasta ei saa aina selkoa miten niitä tulisi käyttää.

Monessa keulassa yläpään tulpassa on myös pieni, o-renkaalla tiivistetty ruuvi. Siitä nimenomaan päästetään keulaan mahdollisesti kertynyt ilmanpaine pois että saavutetaan tarkoituksenmukainen keulan painuma. 

Jos jossain WP:n tai Öhlinsin ohjeistuksessa mahdollisesti tuollainen öljymäärän säätöseikka mainitaankin niin sellaisen pyörän omistaja kaiketi hankkiessaan tietää mitä pyörältään haluaa. Taitaa olla aika pieni prosentti maailman moottoripyöristä joissa on tuon tason komponentteja. Onneksi valmistajista mm Guzzi on kalliimpiin tai rajoitetun sarjan pyöriinsä moisia asentanut. Se olkoon niiden omistajien onni.

Perusmallistossa onkin tyytyminen massavalmistajien tuotteisiin.

Itse toki suosin pyörissäni WP:n komponentteja ja olen ne myös itse huoltanut. Hyvin ovat pelanneet.

Liitteenä kuva tyypillisestä Guzzin käyttämästä WP:n etuhaarukasta.

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 1100 Sportin keulan stefat?
« Vastaus #12 : Toukokuu 11, 2011, 17:37:47 ip »
Nyrkkisääntönä:
Keulan kantavuus eli painuman karkea säätö prikoilla ja hienosäätö öljyn määrällä.
T.K:n 1100 sportissa on WP:n keula. Sama myös Daytona RS:ssä ja V10 Centaurossa.
Forza Moto Guzzi!

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sportin keulan stefat?
« Vastaus #13 : Toukokuu 12, 2011, 23:07:01 ip »
Keulan ollessa osina yritin oikeen ajatuksella miettiä miten homma toimii mutta ei kyllä tullu mielenkään että öljynmäärällä sais korkeutta säädettyä.
Mulla on siis just toi Motomatin kuvassa näkyvä keula ja kuvankin perusteella ilman sen syvempää tekniikan tuntemusta tuntuu aika erikoiselta että ilmatilan muuttaminen sais mitään merkittävää aikaan, ellei tosiaan laita koko putkea öljyä täyteen. Öljyä menee ohjeen mukaan 400ml per putki ja tällä määrällä ilmatilaa jää ainakin silmämääräisesti hyvinkin reilusti.

Toi Kaiden linkittämä WP:n ohje näytti aika hyvältä. Kun sopiva hetki, eli käytännössä kesäloma, joskus tulee eteen täytyy varmaan ruveta perehtymään tarkemmin. Ongelmana mulla on lähinnä vähäinen ajokokemus tämmösellä "urheilullisella" pyörällä, aloittelijan on vähän hankala arvioida säätöjen todellisia vaikutuksia..


FOT

  • Viestejä: 662
Vs: 1100 Sportin keulan stefat?
« Vastaus #14 : Toukokuu 13, 2011, 09:41:20 ap »
Öljyn määrällä/pinnan korkeudella säädetään vaimentimessa olevan ilman tilavuutta - vaikutusta varsinkin sisäänjouston loppuvaiheessa.

Alustan painaumien säätämisen lisäksi tulee tarkistaa, ettei jousitus pohjaa ja kuitenkin joustosta suurin/haluttu osa on käytössä.

Säätöjen ollessa muuten kohdillaan huomataan, että keulaa pohjaa, on hyvin lähellä pohjata tai halutaan jätää "sentti" reserviä sille mutkassa olevalle terävälle patille. Öljyn pintaa nostetaan asteittain (5mm kerralla) halutun liikeradan saavuttamiseksi.


T,
Jukka