Kirjoittaja Aihe: Yksipaikkainen California  (Luettu 5947 kertaa)

ilkkav2010

  • Viestejä: 17
Yksipaikkainen California
« : Huhtikuu 12, 2011, 20:39:08 ip »
Hyvää alkavaa ajokautta!

Huomasin tuossa Californian rekisteriotetta lukiessani, että siihen on merkitty "istumapaikkoja 1". Guzziani ei ole muutoskatsastu yksipaikkaiseksi.
Toisaalta tuohan on hyvä syy jättää mamma kotiin jos haluaa yksin reissuun ;), mutta toisaalta noloa jos vaimoa sattuisi pyytämään ja hän lähtisi reissuun mukaan ja joutuisi jalkanaiseksi kesken matkan. ;D
Pari kaveria huomasi saman virheen Californiodensa tiedoissa. Onkohan nuo tiedot muiden foorumilaisten ja muiden kuin Californioiden osalta kunnossa?
Asiasta voi sitten infota Moto Italia ja pyytää heitä ottamaan maahantuojana yhteyttä Trafiin.

t.ile
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2011, 16:19:57 ip kirjoittanut ilkkav2010 »

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Yksi paikkainen California
« Vastaus #1 : Huhtikuu 12, 2011, 21:45:07 ip »
Mulla on myös yksipaikkainen cali, enkä ole mitään muutoskatsastusta tehnnyt, en tiedä pitääkö ? Esim. motomatti voisi tietää.
Titaniumin kuski

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Yksi paikkainen California
« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2011, 22:14:54 ip »
Samoin mulla on tuo -95 cali 1-paikkainen, siis otteen mukaan. Ja samoin pannoniassa ei ole paperin mukaan kuin 1 istumapaikka vaikka mun mielestä niitä on kolme.... Lopuissa istumapaikat on otteessa oikein.
Nämä missä jakkarat on merkitty oikein on rekisteröity suomeen 2000 luvulla. Noi missä väärin ennen sitä. Olisikohan siinä syy? Ennen ei niin jakkaroita laskettu. Ei tuosta istuinmäärästä ole kyllä koskaan millään tavalla tienpäällä naristu.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Yksi paikkainen California
« Vastaus #3 : Huhtikuu 12, 2011, 22:30:36 ip »
Syynä on AKE/Trafin järjestelmä muutos. Kun vanha LTJ jäi käytöstä kaikki tiedot siirrettiin, tai ainakin yritettiin siirtää, automaattisesti uuteen ATJ-järjestelmään. Systeemien eroista johtuen jotku tiedot meni vähän sekaisin, esimerkkinä vois mainita vaikka monet vanhat lava-autot jotka on uudessa järjestelmässä avo-ohjaamoisia..
Muistaakseni muutoskatsastusta ei tarvita vaan jos pyörästä löytyy penkki ja tapit matkustajalle niin kantavuuden rajoissa saa ottaa taakkaa takapenkille.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Yksi paikkainen California
« Vastaus #4 : Huhtikuu 12, 2011, 23:48:42 ip »
Asiasta on sen verran kauan kun se oli tapetilla että en enää muista kunnolla. Kyseistä seikkaa muistan kuitenkin käsitellyn eri yhteyksissä. Yhdessä vaiheessa kävi niin että moottoripyöristä tuli pääsääntöisesti yksipaikkaisia rekisteröitäessä.

Moni tätä ei huomannut ja joitakin sakkojakin taisi valvova viranomainen kaksi päällä ajamisesta kirjoittaa. Moka oli kuitenkin viranomaislähtöinen kuten TK edellä valisti.

Äkkiseltään en löytänyt millään haulla nykyisiltä keskustelu- tai tekniikkapalstoilta.
Mutta BajaHill Mc: arkistoista löytyi ohjeistusta aiheeseen. Asiaa on käsitelty vuonna 2007.

mm

Seuraavassa Smoton ohjeistusta lainattuna BajaHillistä:

<<29.11.2007 (SMOTO)
Tarkista katsastuksissa rekisteriin ja rekisteriotteeseen kirjautuvat tiedot

Suomen Motoristit kehottaa rekisteröinti-, muutos- tai muuhun katsastukseen aikovia moottoripyörien omistajia varmistamaan, että moottoripyörän tiedot on kirjattu oikein AKE:n uuteen ajoneuvotietojärjestelmään ja että ne tulostetaan myös rekisteriotteelle. SMOTO:n saamien tietojen mukaan uusiin rekisteriotteisiin kirjatuissa ajoneuvokohtaisissa tiedoissa saattaa olla puutteita. Erityisesti muunneltujen ja korjattujen ajoneuvojen omistajien kannattaa olla tarkkana.

Ajoneuvohallintokeskus (AKE) on ottanut käyttöön uuden ajoneuvotietojärjestelmän (ATJ) marraskuun alussa. ATJ:n päivityksen yhteydessä myös rekisteriotteet muuttuvat koko EU:n alueella samanlaisiksi.

Järjestelmä sisältää periaatteessa lähes kaikki samat tiedot kuin aikaisemminkin. Uutta on lähinnä mallimerkinnän korvautuminen ns. ”kauppanimellä”, jota EU-valtioissa yleensä käytetään, sekä akselivälikentän korvaaminen ajoneuvon kokonaispituudella ja -leveydellä. Kaikki tietojärjestelmään tallennetut tiedot eivät kuitenkaan automaattisesti tulostu rekisteröintitodistukseen. Erityisesti rekisteröintitodistuksen kenttä ”Erikoisehdot ja huomautukset” saattaa jäädä tyhjäksi, ellei erikoisehtojen tulostamista erikseen osaa vaatia.

SMOTO suosittelee, että katsastukseen aikova moottoripyörän omistaja tarkistaa katsastuksessa, että moottoripyörän tiedot, erityisesti massat, mitat, istuinpaikkojen lukumäärä sekä muutetut ja vaihdetut osat, kirjautuvat oikein ajoneuvotietojärjestelmään. Myös vanhaan rekisteriotteeseen kirjattujen tietojen siirtyminen uuteen otteeseen kannattaa tarkistaa siltä osin kun tiedot ovat edelleen ajantasaisia. Rekisteröintitodistuksen malliin voi tutustua osoitteessa http://www.ake.fi/rekisterointilomake/tekninenosas1.html

Jos tiedot eivät näy uudessa rekisteriotteessa, moottoripyörän omistaja voi pyytää katsastajaa tulostamaan uuden rekisteriotteen niin, että siinä näkyvät kaikki järjestelmään viedyt oleelliset merkinnät. Vanhasta rekisteriotteesta kannattaa ottaa kopiot ennen katsastusta. Kopion vanhasta rekisteriotteesta voi antaa katsastajalle katsastuksen yhteydessä ja pitää itse alkuperäisen.

SMOTO toivoo, että uusissa rekisteriotteissa näkyvien oleellisten tietojen väheneminen on vain uuden järjestelmän käyttöönottoon liittyvä väliaikainen ongelma. Jos se jää pysyväksi käytännöksi, odotettavissa on ongelmia ainakin ostajan asemaan moottoripyörän myyntitilanteessa sekä muutettujen tai muutoin erikoisten moottoripyörien valvonnassa tien päällä.>>

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Yksi paikkainen California
« Vastaus #5 : Huhtikuu 13, 2011, 11:55:47 ap »
Muistelen lukeneeni taannoin, että moottoripyörällä saisi lain mukaan aina kuljettaa matkustajaa, jos matkustajalle vain on asianmukainen penkki ja jalkatapit. Ja sivuvaunussa lisäksi yhtä tai kahta sen mukaan, mikä sen varustus on. Tämä siis ihan riippumatta siitä, mitä otteessa lukee. En nyt jaksa/ehdi kaivaa sen enempää, mutta MMAF:n sivuilla taisi taannoin olla asiasta juttua.

Ja sitten vahvasti asian vierestä: 
I.H., mikä tuo tavarateline tuossa sinun Calissasi on? Jotakin tuollaista minulla on ollut hakusessa jo jonkin aikaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Yksipaikkainen California
« Vastaus #6 : Huhtikuu 13, 2011, 12:39:39 ip »

Lainaus
Muistelen lukeneeni taannoin, että moottoripyörällä saisi lain mukaan aina kuljettaa matkustajaa, jos matkustajalle vain on asianmukainen penkki ja jalkatapit. Tämä siis ihan riippumatta siitä, mitä otteessa lukee.

Tuo on lainaus yllä hieman yleistävä ohje. Kokonaispainoa ei saa ylittää. Eli pyörän mitoituksella on rajansa. Erityisesti jousituksen ja jarrujen suhteen tullaan hyvinkin helposti rajoille. Californiassa kyllä riittää kuormankantokykyä mutta pienemmissä pyörissä tulee raja vastaan hyvinkin helposti.

Liikenteessä on siis pyöriä joissa on virheellinen paikkamäärätieto ja pyöriä jotka ovat omistajansa tahdosta tai viranomaispäätöksellä rekisteröity yksipaikkaisiksi. Näiden erottaminen toisistaan on valvovalle viranomaiselle tien päällä vaikeaa. Voi tulla tulkintavirheitä...

Tyypillisiä esimerkkejä yksipaikkaisesta on jos matkustajan tuista jokin puuttuu. Jalkatapit ja remmi satulan yli tai kahvat molemmille käsille. Pelkät matkustajan jalkatapit eivät siis riitä tekemään pyörästä kaksipaikkaista.
Asiassa on vielä sekoittamassa kunkin ajankohdan voimassa ollut lainsäädäntö.
 
Tämä lienee kuitenkin lajissaan pienimpiä murheita.

Homma hoitunee kohdalleen kun käy katsastuskonttorilla asiasta keskustelemassa ja pyytää oikeat tiedot rekisteröintitodistukseen. Maksanee tietysti jonkun euron mutta ainakin omistajan/haltijan vaihdon yhteydessä on hyvä asia huomioida.

mm

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Yksipaikkainen California ja SPIII
« Vastaus #7 : Huhtikuu 14, 2011, 22:36:57 ip »

Nyt meni konjakit väärään kurkuun ??

Molemmat yksipaikkaisia !!!   Matti... jos olet kuulolla katso SPIII:n rek. ote..... onko sama siellä.??

ONKOHAN KUINKA YLEISTÄ ??   Lukaiskaa otetta  ??

Hauskinta että Jöördis on kaksipaikkainen..... peränkannatin tollainen kämmenen kokoinen  ;D

ONKO kukaan tehnyt jo muutoksia  ... ja kävikö kivuttomasti ??

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Yksipaikkainen California
« Vastaus #8 : Huhtikuu 15, 2011, 07:32:14 ap »
Cagiva rekisteröintitodistus: istuimien lukumäärä 2
Se verran tuore, ettei ole rekistieriotetta ollut.

Ducati rekisteröintitodistus: istuimien lukumäärä 1
Ducati rekisteriote: henkilöluku kuljettajan lisäksi: tyhjä

Moto-Guzzi rekisteröintitodistus: istuimien lukumäärä 1
Moto-Guzzi rekisteriote: henkilöluku kuljettajan lisäksi: tyhjä

Peugeot moposkootteri: rekisteröintitodistus: istuimien lukumäärä 1

Jokainen kulkine on selkeästi kaksipaikkainen (jalkatapit, satulan muotoilu ja kahvat yms.).


Noin mennään meidän perheessä.
Tämäkin vielä! ! !

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Yksipaikkainen California
« Vastaus #9 : Huhtikuu 15, 2011, 09:27:02 ap »
Moottoripyörissä paikkaluvulla ei oo merkitystä, mut mopoissa muistaakseni on. Tais olla niin että mopojen piti olla oikeen virallisesti kahdelle hyväksyttyjä, ainakin muistelen nähneeni jotain listoja ja valmistajien todistuksia mopojen paikkaluvuista.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Yksi paikkainen California
« Vastaus #10 : Huhtikuu 15, 2011, 09:39:52 ap »
Ja sitten vahvasti asian vierestä: 
I.H., mikä tuo tavarateline tuossa sinun Calissasi on? Jotakin tuollaista minulla on ollut hakusessa jo jonkin aikaa.
Laitoin sulle privaattiviestiä.
Titaniumin kuski